TU Delft feliciteert haar oudste promovendus ooit

Nieuws - 26 juni 2024 - Webredactie Communication

Op 17 juni 2024 verdedigde de 89-jarige Hans van Duivendijk zijn proefschrift ‘Fighting Against the Current’ over het dichten van dijkgaten met relatief eenvoudige methoden. Daarmee is hij de oudste promovendus ooit aan de TU Delft.

Van Duivendijk, geboren in 1934, begon zijn loopbaan als student tijdens de watersnoodramp van 1953 en was sindsdien wereldwijd betrokken bij waterbouwkundige werken in landen als Bangladesh en Ghana. Hij was tevens partner bij ingenieursbureau Haskoning en parttime docent waterkrachttechniek aan de TU Delft.

Van Duivendijks onderzoek richt zich op zowel de historische methoden van dijkreparatie tussen 1200 en 1900 als de moderne toepassingen van deze methoden in ontwikkelingslanden. Van Duivendijks promotor was prof. Bas Jonkman van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen aan de TU Delft. Medepromotor en copromotor waren respectievelijk dr.ir. Bas Hofland en dr.ing. Mark Voorendt.

Jonkman: “Hans van Duivendijk heeft een uniek waterbouwkundig-historisch onderzoek uitgevoerd. Daarbij heeft hij geput uit zijn eigen ervaring met dijksluitingen na de watersnoodramp van 1953 en door hem geleide sluitingen in Bangladesh en Ghana. De inzichten blijken nog steeds uiterst relevant, want in Bangladesh en andere landen in Zuidoost-Azië worden dijken nog met veel menskracht gedicht.”

Het proefschrift is online beschikbaar.