Een handige vraag als start
Ontwerpend Leren in je eigen klas invoeren, passend binnen je huidige lesprogramma? Hoe begin je eigenlijk zo’n ontwerpproject en wat is een geschikte vraag?
Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen actief aan de slag gaan? Hoe beter de vraag geformuleerd is, des te makkelijker het is om de cyclus toe te passen in de klas. In deze workshop leer je hoe je een goede ontwerpvraag kunt beoordelen en verfijnen. Je gaat oefenen met het ombuigen van bestaande ontwerpopdrachten. Op deze manier maak je het voor de leerlingen interessanter of meer geschikt. Middels handreikingen zal je geholpen worden bij dit proces. Door het zelf te ervaren wordt je vaardigheid vergroot en krijg je vertrouwen om ook vragen bij andere thema’s te bedenken. Een goede vraag is het startpunt voor een goed project.
Elementen:
- Verschillende soorten vragen
- Beoordelen en verfijnen ontwerpvragen
- De vraag achter de vraag
doelgroep: leerkrachten alle bouwen