Zenna in het ziekenhuis
Wil je dat jouw leerlingen zich inleven in een ander en ontdekken hoe het is om langdurig ziek te zijn? Wil je dat ze creatieve oplossingen verzinnen zodat kinderen zich prettiger voelen in het ziekenhuis? Dan kun je met de gloednieuwe leshandleiding "Zenna in het ziekenhuis” aan de slag.
Laat je leerlingen ontwerpen vanuit empathie voor een ander!
Dit lespakket is bedoeld voor de bovenbouw van het primair onderwijs en is ontwikkeld door ontwerpers en onderwijskundigen van TU Delft, in samenwerking met de Kinderraad van het Utrecht Wilhelmina Kinderziekenhuis.
De eerste scholen hebben het lespakket “Zenna in het Ziekenhuis” al succesvol toegepast en nu is het voor iedereen gratis beschikbaar. Het lespakket bevat stap voor stap instructies, creatieve werkvormen, ondersteunende powerpoints en leerling-materialen.
Laat je ze ontwerpen voor een ziekenhuis in de buurt of voor een fictief personage? Voer je de volledige lessenserie uit of kies je een paar prikkelende werkvormen?
Het kan allemaal, en het resultaat is een grotere betrokkenheid bij kinderen met een chronische ziekte en inspirerende ideeën om je prettiger te voelen in het ziekenhuis, ontworpen door je eigen leerlingen.
Het lespakket is onderdeel van de nieuwe serie ontwerplessen “ Your Turn– aan de slag als echte ontwerpers”. Your Turn bevat een groot aantal nieuwe werkvormen voor ontwerpend leren waarmee leerlingen belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden: empathie, creativiteit en communicatie ontwikkelen. Werkvormen die opgenomen zijn in “Zenna in het ziekenhuis” zijn bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek, het maken van een levensecht persona en brainstormen met plaatjes waardoor leerlingen via associatie op nieuwe ideeën komen.
Les | Leerlingenmateriaal (werkbladen) |
---|---|
Les 0 | Ervaringenverzamelaar |
Les 1 | Inleven in de doelgroep |
Les 2 | Van verhaal naar ontwerpvraag |
Les 3 | Woorden brainstorm Plaatjesbrainstorm Idee uitwerken |
Les 4 | Feedbackrapport Idee uitwerken |
Les 5 | Spiekbrief bij videostrip |