Slim, schoon en veilig

Stad vol beweging

Bereikbare stad

Press Kit

Onze experts, onze labs en onze oplossingen.

Bekijk de Press Kit

Smart mobility hubs, autoluwe wijken, emissievrije zones en ooit wellicht zelfrijdende en -parkerende auto’s. De stad zit vol mogelijkheden om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid te verbeteren.

En dat is nodig, want steden in Europa worden steeds drukker met meer inwoners, meer bezoekers en meer logistiek verkeer. Mensen staan in de file, stoten veel CO2 uit, maken ongelukken en parkeren is lastig. In onze steden is er strijd om de schaarse ruimte: kiezen we voor groene straten of parkeerplekken voor de deur?

Delftse urban mobility wetenschappers ontwikkelen de broodnodige kennis en oplossingen om onze drukke steden slim, schoon en veilig te maken voor iedereen. We bouwen fietsen waar je niet mee omvalt en autonome boten om over water pakketjes af te leveren. We ontwikkelen apps om deelvervoer gebruiksvriendelijk te maken. We sleutelen aan algoritmes voor zelfrijdende, elektrische voertuigen. En we implementeren autoluwe wijken en groene corridors voor voetgangers. Met onze tools, datavisualisaties, digitale twins en serious games helpen we gemeenten in Nederland en Europa bij hun mobiliteitsvraagstukken.

Zo versnellen we de mobiliteitstransitie en maken we steden slim, schoon en veilig voor iedereen.

Miljoenen mensen zijn tegelijkertijd onderweg in een stad: een interessante puzzel.

Onderzoeker Maaike Snelder

Inclusiviteit en bereikbaarheid voor álle mensen, niet alleen een bepaalde sociale klasse.

Onderzoeker Achilleas Psyllidis

Vraag-gestuurd openbaar vervoer wordt de doorbraak van de nabije toekomst.

Onderzoeker Niels van Oort

De stad zit vol mogelijkheden voor slimme mobiliteit. Onze missie is een bereikbare, groene stad voor iedereen.

Student Story

Fietsers bijna laten botsen voor betere verkeersmodellen

Het is haast onvoorstelbaar in een fietsland als Nederland, maar er is nauwelijks data beschikbaar over hoe fietsers op elkaar reageren in het verkeer. Terwijl deze informatie essentieel is om verkeersmodellen realistischer te maken en daarmee de Nederlandse (fiets)infrastructuur beter in te richten. Anna Marbus, masterstudent Robotics, wil hier verandering in brengen door fietsers nét niet te laten botsen.

Lees de story van Anna

| Nu in onze labs

SenseBike

Dit is de SenseBike van de TU Delft - een fiets die is uitgerust met dezelfde geavanceerde sensoren die worden gebruikt in autonome voertuigen. Fietsend door de stad maakt de SenseBike in real-time een gedetailleerde kaart van de stedelijke omgeving en verzamelt waardevolle close-up gegevens over het gedrag van fietsers. Dit helpt om algoritmes van geautomatiseerde auto's te verbeteren en veiligere kruispunten voor fietsers te ontwerpen.

| Kijktijd: 28 sec.

Bekijk meer

Op afstand besturen van autonome voertuigen

Wat als een geautomatiseerde auto een probleem heeft?  Georgios Papaioannou en zijn team onderzoeken manieren om de rijprestaties van een remote operator te verbeteren met visuele en haptische feedback.

Platooning door kleine robots

Autonome voertuigen in groepen dicht bij elkaar laten rijden op een gecoördineerde manier. Laura Ferranti en Lorenzo Lyons onderzoeken platooning. In het TU Delft robotics lab testen zij platooningstrategieën met kleine autoachtige robots.

Autonome auto’s ervaren

Hoe ervaren passagiers een zelfrijdend voertuig? TU Delft's Mobility Innovation Centre onderzoekt dat in een laboratorium op wielen. Hun auto wordt bestuurd door een mens, maar de passagier ziet dat niet. Sensoren, eyetrackers en microfoons meten alle respons om stressvolle situaties te definiëren.

Stories of Science

Meer weten? Neem contact op!

Wetenschapsvoorlichter
Resilient Cities & Mobility

Karlijn Spoor
06 4161 2272
k.spoor@tudelft.nl

Vragen of samenwerken?

Heeft u vragen? Of wilt u bijdragen of samenwerken? Neem contact op via resilientcitiesandmobility@tudelft.nl. Bekijk ook onze Press Kit.