Smart mobility hubs, autoluwe wijken, emissievrije zones en ooit wellicht zelfrijdende en -parkerende auto’s. De stad zit vol mogelijkheden om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid te verbeteren.
En dat is nodig, want steden in Europa worden steeds drukker met meer inwoners, meer bezoekers en meer logistiek verkeer. Mensen staan in de file, stoten veel CO2 uit, maken ongelukken en parkeren is lastig. In onze steden is er strijd om de schaarse ruimte: kiezen we voor groene straten of parkeerplekken voor de deur?
Delftse urban mobility wetenschappers ontwikkelen de broodnodige kennis en oplossingen om onze drukke steden slim, schoon en veilig te maken voor iedereen. We bouwen fietsen waar je niet mee omvalt en autonome boten om over water pakketjes af te leveren. We ontwikkelen apps om deelvervoer gebruiksvriendelijk te maken. We sleutelen aan algoritmes voor zelfrijdende, elektrische voertuigen. En we implementeren autoluwe wijken en groene corridors voor voetgangers. Met onze tools, datavisualisaties, digitale twins en serious games helpen we gemeenten in Nederland en Europa bij hun mobiliteitsvraagstukken.
Zo versnellen we de mobiliteitstransitie en maken we steden slim, schoon en veilig voor iedereen.
De stad zit vol mogelijkheden voor slimme mobiliteit. Onze missie is een bereikbare, groene stad voor iedereen.
Student Story
Fietsers bijna laten botsen voor betere verkeersmodellen
Het is haast onvoorstelbaar in een fietsland als Nederland, maar er is nauwelijks data beschikbaar over hoe fietsers op elkaar reageren in het verkeer. Terwijl deze informatie essentieel is om verkeersmodellen realistischer te maken en daarmee de Nederlandse (fiets)infrastructuur beter in te richten. Anna Marbus, masterstudent Robotics, wil hier verandering in brengen door fietsers nét niet te laten botsen.
| Nu in onze labs
SenseBike
Dit is de SenseBike van de TU Delft - een fiets die is uitgerust met dezelfde geavanceerde sensoren die worden gebruikt in autonome voertuigen. Fietsend door de stad maakt de SenseBike in real-time een gedetailleerde kaart van de stedelijke omgeving en verzamelt waardevolle close-up gegevens over het gedrag van fietsers. Dit helpt om algoritmes van geautomatiseerde auto's te verbeteren en veiligere kruispunten voor fietsers te ontwerpen.
| Kijktijd: 28 sec.
Stories of Science
Evenementen
Meer weten? Neem contact op!
Wetenschapsvoorlichter
Resilient Cities & Mobility
Karlijn Spoor
06 4161 2272
k.spoor@tudelft.nl
Vragen of samenwerken?
Heeft u vragen? Of wilt u bijdragen of samenwerken? Neem contact op via resilientcitiesandmobility@tudelft.nl. Bekijk ook onze Press Kit.