Moeiteloos overstappen van OV naar deelvervoer in Rotterdam
Hoe krijg je mensen uit de auto? Het alternatief moet een naadloze, comfortabele én betaalbare reis zijn. Een case study met de RET in Rotterdam is inmiddels zover gevorderd dat reizigers binnenkort in één app hun multimodale reis kunnen plannen met overstappen tussen bus, tram, metro, en micromobiliteit (zoals deelfietsen).
Een onderzoeksteam van de TU Delft ontwikkelde een voorspellend algoritme dat realtime de vraag en beschikbaarheid voorspelt van de ‘micromobiliteitsvloot’, denk aan deelfietsen en elektrische scooters van onder andere Check, Tier, NS. Zo wordt een multimodale reis gepland met verschillende vervoersmiddelen waarbij rekening wordt gehouden met de beschikbaarheid ervan, alles inzichtelijk en in één applicatie. Zo hopen onderzoekers van het project Seamless Shared Urban Mobility reizigers in Rotterdam over de streep te trekken om meer gebruik te maken van gecombineerd vervoer.
Inzicht in reizen
Een naadloos mobiliteitssysteem waarbij verschillende duurzame opties goed geïntrigeerd zijn komt niet zomaar van de grond. Om hier goed inzicht in te krijgen werd eerst ontzettend veel data verzameld. Daaronder vallen reisgegevens van de tram, metro en de bus. En informatie over het gebruik van deelscooters: hoeveel worden deze gebruikt? En op welke locaties worden ze vaak weer achtergelaten? Ook gegevens over het weer blijken van groot belang. Factoren als wind en regen hebben invloed op het gebruik van fietsen en scooters.
Zo kunnen we de vloot deelscooters tijdig op peil brengen.
Balans terugbrengen in het mobiliteitssysteem
Met deze enorme hoeveelheid data werd het mogelijk om voorspellingen te doen over knelpunten van het mobiliteitssysteem. Shadi Sharif Azadeh ontwierp, samen met andere collega’s van de afdeling Transport & Planning, de hiervoor benodigde berekeningen. “We krijgen hiermee goed zicht op vraag en aanbod. Zo kunnen we anticiperen op de situatie, en bijvoorbeeld de vloot deelscooters op een bepaalde locatie tijdig op peil brengen.”
Een andere manier om het mobiliteitssysteem in balans te houden is het stimuleren of juist ontmoedigen van bepaalde routes en vervoerskeuzes. Sharif Azadeh: “We hebben gegevens gebruikt, waaronder individuele voorkeuren, om aanbevelingen voor multimodale reizen te doen. Als een van de methoden om een systeemoptimale oplossing te creëren, gebruiken we nudging en prijsstellingsmethoden. Zo sturen we de vraag naar locaties waar de middelen beschikbaar zijn die tegelijkertijd voldoen aan individuele voorkeuren.
Het is geweldig dat reizigers straks alle typen van (gedeeld) vervoer én OV kunnen bekijken in één app van de vervoerder.
App voor reizigers
De live voorspellingen geven niet alleen belangrijke inzichten voor ontwerpers van het mobiliteitssysteem. De reiziger zelf krijgt een beter beeld van de reismogelijkheden met een hogere betrouwbaarheid. Sharif Azadeh: “Partners van ons werken momenteel aan een front end applicatie voor gebruikers van de RET, en daarmee is de cirkel echt rond. Het is geweldig dat reizigers straks alle typen van (gedeeld) vervoer én OV kunnen bekijken in hun app.”
Rotterdam een van de voorlopersteden
Rotterdam is een van de proeflocaties waar het openbaar vervoer (van RET) beter wordt geïntegreerd met micromobiliteit. De stad is, met hun samenwerking met TU Delft, Siemens Mobility en RET, vooruitstrevend als het gaat om duurzame mobiliteit.
Binnen het Horizon Europe project SUM (Seamless Shared Urban Mobility) zijn er nog acht Europese steden die het mobiliteitssysteem transformeren en slimme en gedeelde mobiliteitssystemen willen integreren in het bestaande systeem, om zo verkeersopstoppingen, vervuiling en ruimtegebrek tegen te gaan.