TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52782 resultaten

24 mei 2018

Wijnand Veeneman in Trouw over de fiets als melkkoe voor de stad

Fietsers en voetgangers brengen veel geld in het laatje van Europese steden. Maar straten en pleinen zijn niet berekend op de groeiende groep e-bikers. "We worden ingehaald door de werkelijkheid." Wijnand Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft, stelt dat het nog verder aanpassen van Nederlandse binnensteden aan langzaam verkeer niet zo een-twee-drie van de grond komt.

23 mei 2018

Bert van Wee op Radio 1 over de groei van het vliegverkeer

Lekker op vakantie, gewoon een weekendje weg of voor zaken naar Lissabon. We stappen ervoor in het vliegtuig, maar de gevolgen voor het milieu en omwonenden van luchthavens zijn groot.

16 mei 2018

Behnam Taebi in diverse media over vluchtelingen in de wetenschap

Wetenschapsfinancier NWO in Den Haag begint deze maand met een experiment waarbij wetenschappers met een vluchtelingenstatus een jaar lang kunnen worden aangesteld bij een Nederlandse onderzoeksgroep. Voor het programma is 750 duizend euro beschikbaar, naar verwachting genoeg voor ongeveer acht tot vijftien aanstellingen van een jaar. Een master of doctorstitel en een verblijfsstatus zijn vereisten. Techniek-ethicus Behnam Taebi is mede-initiatiefnemer van de pilot 'Vluchtelingen in de Wetenschap'.

Aimee van Wynsberghe in NRC next: EU dreigt digitale kolonie te worden

Kunstmatige intelligentie China en de VS werken al jaren aan werelddominantie. De Europese houding ten opzichte van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) leek lang op slaapwandelen. Al jaren wordt de achterstand van de EU op AI-grootmachten Amerika en China groter. Aimée van Wynsberghe, roboticaonderzoeker aan de TU Delft en mede-oprichter van de stichting Responsible Robotics, maakt zich vooral zorgen over de brain drain van Europees AI-talent. „Je ziet dat sommige AI-studenten hun studie niet eens meer afmaken omdat ze al voor enorme salarissen voor Amerikaanse bedrijven kunnen gaan werken.” Zonder eigen bedrijven verdwijnen goede techneuten uiteindelijk naar het buitenland.

16 mei 2018

Jeroen van den Hoven in Financieele dagblad over Nederland voorloper in ethisch denken in technologie

Anders dan recent in het FD werd beweerd, loopt Nederland wereldwijd voorop in het ethisch denken over technologie. Na het echec rond Cambridge Analytica is het duidelijk dat ethiek en wetgeving cruciaal zijn voor een fatsoenlijke digitale samenleving. Maar hiervoor zijn wel middelen nodig, zo stellen ethici Jeroen van den Hoven (TU Delft) en Peter Paul Verbeek.

16 mei 2018

Angelo Vermeulen in the Daily mail: transporting humans to other solar systems

Forget spaceships, future travellers could travel between stars on giant hollowed out asteroids, according to a radical new plan. Students and researchers at Delft University of Technology are designing a starship they say will be able to keep generations of crew alive as they cross the gulf between stars. The TU Delft Starship Team is already working with the European Space Agency on the life support systems needed.

07 mei 2018

Genserik Reniers en Pieter van Gelder in de Volkskrant over zijn zonnecellen en windmolens dodelijker dan kernenergie?

Berichten verspreiden zich razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: ‘Zonnecellen en windmolens zijn dodelijker dan kernenergie’ de professoren Genserik Reniers en Pieter van Gelder, allebei verbonden aan de Technische Universiteit Delft buigen zich over de kwestie.

05 mei 2018

Marc de Vries in Reformatorisch Dagblad over Ruimtelift

Al een aantal jaren heeft het blad De Ingenieur de rubriek Voorwaarts, waarin wordt beschreven wat er terechtgekomen is van voorspellingen over toekomstige technologieën. Het is een vermakelijke rubriek omdat er veelal weinig of geen van die voorspellingen zijn uitgekomen. In het nummer van april 2018 stond een opmerkelijk voorbeeld, namelijk de ruimtelift, aldus Marc de Vries in zijn column.

02 mei 2018

Bert van Wee in Veluweland.nl over Gelderse wegen zijn gevaarlijk

De Statenfractie van het CDA luidt de alarmbel over de slechte staat van de Gelderse wegen. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat liefst 65 procent niet voldoende veilig is. RTL Nieuws en professor Bert van Wee van de TU Delft deden een wegenonderzoek waaruit blijkt dat landelijk voor 550 wegen de kans bestaat op een zwaar ongeluk. Zeventig ervan zijn het gevaarlijkst. Daarvan zijn er 64 in beheer bij de provincies.

30 april 2018

Virginia Dignum in Politico about AI Ethics

Europe’s secret weapon in the race against the U.S. and China on artificial intelligence is … ethics. The EU Commission wants to spell out how to preserve fundamental rights along with the rise of AI. One of the central goals in the EU strategy is to provide customers with insight into the systems. Virginia Dignum, an AI researcher at the Delft University of Technology, said “transparency of AI is more than just making the algorithm transparent,” adding that companies should also have to disclose details such as which data was used to train their algorithms, which data are used to make decisions, how this data was collected, or at which point in the process humans were involved in the decision-making process.