TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52781 resultaten

06 juni 2018

Bert van Wee in Trouw over duurzaamheid van online winkelen

Voor wie geen zin heeft in drukke winkelstraten en zere voeten is online winkelen een uitkomst. Toch is het maar de vraag hoe duurzaam dat is. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft verwacht dat online winkelen al snel minder duurzaam is, omdat je makkelijker bij een bedrijf koopt dat ver(der) weg is.

Angelo Vermeulen in Scientias over interstellaire ruimteschepen

Vergeet de Enterprise en Voyager. Echte interstellaire ruimteschepen zullen er héél anders uitzien en bovendien continu veranderen zo zegt Angelo Vermeulen, onderzoeker bij TU Delft.

Bert van Wee in de Volkskrant over trein- versus vliegreizen

Verbetering van het internationale treinverkeer in Europa maakt uitbreiding van Schiphol overbodig. Die conclusie trekken Milieufederatie Noord-Holland, Greenpeace en Natuur & Milieu uit een onderzoek naar de mogelijkheden om reizigers het vliegtuig uit en de trein in te jagen. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, vindt het een goede studie, waarop wel enkele zaken vallen af te dingen.

05 juni 2018

Michel van Eeten op amweb.nl over cyberverzekering

Weinig mkb-bedrijven kunnen zich een cyberverzekering veroorloven. Zo ontstaat er ook geen relevante data over geleden schades. Wat moet er gebeuren om cyberverzekeringen populairder te maken? Moet het goedkoper? Zou het een verplichte verzekering moeten zijn? Of is de behoefte er domweg niet? Michel van Eeten (TU Delft) en Bernold Nieuwesteeg (Erasmus Universiteit) doen onderzoek naar cybersecurity en constateerden een vicieuze cirkel: de premies zijn hoog en de uitkeringen gemaximeerd, waardoor weinig bedrijven besluiten het risico af te dekken.

Michel van Eeten op NOS.nl over veilige websites

"Let op het groene slotje." Dat advies krijg je als internetgebruiker maar al te vaak. Ook banken waarschuwen klanten om erop te letten dat een website als 'veilig' wordt aangegeven. Maar het groene slotje is geen garantie, blijkt uit onderzoek van de NOS. Goede waterdichte tips zijn lastig te geven, zegt hoogleraar internetbeveiliging Michel van Eeten.

Michel van Eeten in Kassa BNNVara over wachtwoorden

Wachtwoorden, wie wordt er niet gek van? De gemiddelde Nederlander heeft 25 online accounts om bijvoorbeeld in te loggen bij de bank, sociale media en webshops. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa XL. Voor elk account een uniek wachtwoord verzinnen en onthouden lukt vrijwel niemand. En mag je dat überhaupt wel van mensen verwachten? Michel van Eeten, hoogleraar internetveiligheid aan de Technische Universiteit Delft, noemt de situatie rondom wachtwoorden ‘een puinhoop’.

30 mei 2018

Bert van Wee op BNR Nieuwsradio over trein infrastructuur

Utrecht wil miljarden euro's van de overheid om onder andere een nieuw intercitystation te bouwen. Tot 2030 komen er naar verwachting zo'n 70.000 extra mensen bij in de stad. Door die toename komt er volgens de provincie nog meer druk op het openbaar vervoer en daarom wil de provincie uitbreiden. Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is dat niet per definitie de beste oplossing.

25 mei 2018

Ibo van de Poel op zelfrijdendvervoer.nl over ethische aspecten zelfrijdende auto

Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s speelt ethiek een belangrijke rol. Maar maatschappelijke waarden kunnen veranderen. Hoe ga je daar mee om als je technologie ontwerpt? Hoogleraar Ibo van de Poel gaat daar met zijn team een filosofische theorie voor ontwikkelen.

24 mei 2018

Peter Ho op rtlz.nl over de chinese vastgoed zeepbel

Hoogleraar Chinese Economie en Ontwikkeling aan de TU Delft Peter Ho schreef het boek Unmaking China's Development. Een gedetailleerde studie over de ontwikkeling van China waar hij zes jaar aan werkte. In het podcastinterview met Paul van Liempt spreekt hij zijn zorgen uit over de op knappen staande vastgoedzeepbel: "De corruptie in het vastgoed is enorm. President Xi moet orde op zaken stellen."

24 mei 2018

Bert van Wee in diverse media over elektrotrucks

Zware vrachtwagens met oplegger die rijden op een accu in plaats van op een dieselmotor. Ze gaan binnenkort de weg op in Nederland. Verschillende Nederlandse bedrijven maken al elektromotoren voor deze zware jongens. Ook voor de export. Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zijn Tesla en de Chinezen nog niet zo ver als de Nederlandse producenten. "Hieruit blijkt dat anderen er over praten maar dat Nederland het doet."