TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

54430 resultaten

20 maart 2019

Marc de Vries in Reformatisch Dagblad over de smartphone

Marc de Vries in Reformatisch Dagblad over de smartphone

De column van Marc de Vries, hoogleraar christelijke filosofie aan de Technische Universiteit Delft gaat ditmaal over ”digital phenotyping”.

14 maart 2019

Neelke Doorn in de Volkskrant over Waterschappen

Neelke Doorn in de Volkskrant over Waterschappen

Er bestaan grote verschillen tussen de belastingen die de waterschappen opleggen aan de bewoners van hun gebieden.

14 maart 2019

Wijnand Veeneman op Nu.nl over verlieslijdende vliegvelden

Wijnand Veeneman op Nu.nl over verlieslijdende vliegvelden

Door het kleine aantal vluchten is het voor Groningen Airport Eelde moeilijk om het hoofd financieel boven water te houden. De verliezen werden gedekt door de aandeelhouders: provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Volgens Wijnand Veeneman, mobiliteitsonderzoeker van de TU Delft, investeren provincies geld in grote projecten als een vliegveld omdat die "de regio smoel geven".

13 maart 2019

Haye Hazenberg in diverse media over online beïnvloeding

Haye Hazenberg in diverse media over online beïnvloeding

Nepnieuws en desinformatie kunnen ontwrichtend werken in een democratie, zegt minister Kajsa Ollongren van binnenlandse zaken. Ze begint daarom een online campagne voor meer mediawijsheid. Hoe groot is het gevaar van desinformatie voor kiezers? En hoe werkt het precies? De manier waarop techreuzen als Facebook informatie verspreiden en aanbieden is ondoorzichtig. En dat is meteen ook het slechte nieuws, vindt ethicus en filosoof Haye Hazenberg.

13 maart 2019

Jeroen van den Hoven in diverse media over het World Wide Web

Jeroen van den Hoven in diverse media over het World Wide Web

Precies dertig jaar geleden, in maart 1989, stuurde Tim Berners-Lee zijn baas bij onderzoeksinstituut CERN in Genève een voorstel voor het World Wide Web. ‘Vaag, maar opwindend’ vond zijn baas het. Het world wide web veranderde uiteindelijk de wereld, maar staat aan alle kanten onder druk. Hoewel het www mensen mondiaal dichter bij elkaar heeft gebracht, heeft het zijn democratische belofte en morele idealen nooit kunnen waarmaken, zegt Jeroen van den Hoven, hoogleraar Ethiek en Techniek aan de TU Delft.

08 maart 2019

Wijnand Veeneman op RTLZ.nl over elektrische bussen

Wijnand Veeneman op RTLZ.nl over elektrische bussen

Busvervoerder Qbuzz zet zwaar in op elektrisch. Het bedrijf bestelt 164 elektrisch aangedreven bussen. De helft van het wagenpark van Qbuzz in Noord-Nederland, tegenwoordig in Italiaanse handen, rijdt daarmee straks op stroom. Qbuzz is niet de enige vervoerder in Nederland die flink aan het inslaan is, weet Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft.

08 maart 2019

Wijnand Veeneman in Trouw over Flixbus

Wijnand Veeneman in Trouw over Flixbus

Busbedrijf FlixBus staat op het punt concurrent Eurolines over te nemen. Het van oorsprong Duitse FlixBus specialiseert zich in ritten tegen een lage prijs over langere afstanden in binnen- en buitenland. Volgens Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft, kunnen internationale buslijnen zoals FlixBus die aanbiedt, bijdragen aan een vermindering van het vliegverkeer en zo iets meehelpen om de vervuiling van de lucht in te perken.

06 maart 2019

Bert van Wee in Milieumagazine over rekeningrijden

Bert van Wee in Milieumagazine over rekeningrijden

Al dertig jaar steggelt ons land over rekeningrijden. Wetenschap, maatschappelijk middenveld, automobilisten: iedereen lijkt voor, behalve het kabinet. Toch lijkt de kogel door de kerk. Volgens het Klimaatakkoord staat invoering ervan voor personenauto’s gepland voor 2024. Een jaar eerder gaat het vrachtverkeer over. "Wil je files echt verminderen, dan is een kilometerheffing waarvan de hoogte afhangt van plaats en tijd, met vlag en wimpel het meest effectieve instrument", zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de Technische Universiteit Delft.

06 maart 2019

Bert van Wee in NEMO Kennislink over CO2 uitstoot

Bert van Wee in NEMO Kennislink over CO2 uitstoot

Het kabinet subsidieert elektrische auto’s en promoot de warmtepomp om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, maar aan de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur mag van ‘vroempartij’ de VVD niet getornd worden. Hoeveel CO2 scheelt dat eigenlijk? Om te bepalen of het terugdraaien van de maximumsnelheid uiteindelijk de moeite waard is, moet je alle kosten en baten tegen elkaar afwegen, vindt Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft.

06 maart 2019

Bert van Wee op Treinreiziger.nl over spitstoeslag

Bert van Wee op Treinreiziger.nl over spitstoeslag

In de strijd tegen overvolle treinen wil NS op één traject een test doen met duurdere tarieven in de spits. Ook wil het bedrijf andere instrumenten uittesten om reizigers te verleiden de spits te verlaten. Eerder was de politiek niet enthousiast over een spitstoeslag. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vertelde eerder al aan Treinreiziger.nl juist wel voorstander te zijn van meer prijsdifferentiatie.