Filter results

9738 resultaten

Onderzoeksreactor TU Delft onthult binnenkant Budda beeld met behulp van neutronen

Rijksmuseum Amsterdam heeft het afgelopen jaar een gouden Budda beeld toegevoegd aan hun collectie van Aziatische kunst. Dit beeld is nu te zien in de onlangs geopende hoofdexpositie Asian Bronze bij het Rijksmuseum. Wat de bezoeker dan niet te zien krijgt, zijn de vele geheimzinnige papierrollen, doeken en bonen die de Tibetaanse artiest uit de 15e eeuw met een speciale reden in het beeld heeft geplaatst. Dat hebben we deze zomer ontdekt door een CT scan te doen met de onderzoeksreactor van de TU Delft. Techniek maakt metalen transparant Deze meettechniek maakt gebruik van de neutronenstraling van de reactor, waarmee het metalen beeld transparant wordt. Hierdoor konden we voor het eerst de vele objecten zien die de kunstenaar uit de 15e eeuw in het beeld heeft geplaatst om het ritueel tot leven te wekken. Dit onderzoek wordt gedaan aan een aantal van de bronzen voorwerpen uit de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam, de Van Leeuwenhoek microscopen en het Ommerschans zwaard van het Rijksmuseum voor Oudheden. Door het non-invasieve karakter van het onderzoek kunnen we het vakmanschap uit deze eeuwenoude samenlevingen in beeld brengen. In feite laat deze techniek het toe om “over de schouder van de kunstenaar” te kijken, omdat het binnenwerk altijd nog in de originele staat is, het moment van creatie. Afbeeldingen: - foto van Guhyasamaja Akshobhya (Rijksmuseum Amsterdam) - doorsnede uit de neutronentomografie (TU Delft Reactor Institute) dr. L. van Eijck (Lambert) +31 (0)15 2785731 L.vanEijck@tudelft.nl Room: 2.01.190

Website sociale veiligheid is live

Een centrale plek voor studenten en medewerkers Vrijdag 4 oktober is de vernieuwde website sociale veiligheid gelanceerd. Een centrale plek waar alle informatie open en toegankelijk beschikbaar is voor jou als student, maar ook voor medewerkers en externe geïnteresseerden. Op korte termijn presenteren we op deze plek ook een nieuw centraal en onafhankelijk meldpunt voor zowel onze studenten als medewerkers. Verder geven we ruimte aan verhalen die mensen binnen onze universiteit willen delen en we presenteren een agenda van alle aankomende trainingen, sessies en andere bijeenkomsten op het gebied van sociale veiligheid. Share & Care Een voorbeeld daarvan is ‘Share & Care’. Vanaf oktober 2024 is er de mogelijkheid om deel te nemen aan Share & Care dialoogsessies. Share & Care biedt de mogelijkheid voor iedereen om (nog) gehoord te worden naar aanleiding van de ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid op de TU Delft, zowel in het kader van het inspectierapport als mondiale conflicten die op campus gevoeld worden. Meer informatie: Share & Care (tudelft.nl) Inschrijven: Helende dialoogsessies zijn bedoeld om ervaringen en emoties te delen, waarbij je vrijuit kunt praten over je angsten, verdriet, frustraties en andere emoties zonder al te veel te hoeven uitleggen. Daarom zijn deze gesprekken thematisch ingevuld. Duur: 1,5 per dialoogsessie. Schrijf je in voor een sessie die bij jouw ervaring(en) past. Lerende dialoogsessies bieden ruimte om te leren, te begrijpen en te reflecteren door te luisteren naar elkaars perspectieven en ervaringen. Duur: 3 per dialoogsessie. Schrijf je in voor een themasessie waar jij over in gesprek wilt gaan. Heb je vragen over Share en Care? Neem dan contact op met het Integrity Office via integrity@tudelft.nl .

Delft female impact community: jaarlijkse evenement inspireert Delftse vrouwen in de ingenieurswereld

De Delft Female Impact Community bracht op 10 oktober 2024 opnieuw haar krachtige netwerk samen tijdens het jaarlijkse alumnae-evenement aan de TU Delft. Met bijna 200 aanwezige alumni in een volle zaal, stond dit jaar het thema ‘ Women for Water ’ centraal, waarbij de aandacht werd gevestigd op een van de meest urgente mondiale uitdagingen — toegang tot schoon water. Water is een basaal mensenrecht, maar veel maatschappelijke uitdagingen draaien om de schaarste, kwaliteit en het beheer ervan. Om deze complexe kwesties aan te pakken, presenteerden inspirerende keynote sprekers Doris van Halem, Professor Drinkwaterkwaliteit en -behandeling aan de TU Delft, en Marjolijn Haasnoot, milieuwetenschapper bij Deltares en Professor Klimaatadaptatie aan de Universiteit Utrecht, hun ‘waterwerk’. Beide vrouwen zijn uitstekende leiders in hun vakgebied, en gebruiken hun onderzoek en expertise om kritische watergerelateerde vraagstukken aan te pakken en blijvende, positieve impact op de samenleving te creëren. In hun presentaties gingen ze dieper in op hun innovatieve ‘waterwerk’ en deelden ze hoe ze helpen bij het oplossen van enkele van de moeilijkste wateruitdagingen ter wereld. Hun verhalen zijn een bewijs van de kracht van vrouwelijke leiderschap in de wetenschap en de transformerende impact die vrouwen kunnen hebben op mondiale problemen. Bovendien informeerden de initiatiefnemers Didi te Gussinklo Ohmann, Elsemiek Meijs en Floor van Wingerden het publiek over de groei van de community, het doel van het Delft Female Impact Fund en de uitvoering van een kwalitatieve studie over leiderschap en ondernemerschapsuitdagingen van vrouwelijke ingenieurs. Versterkende discussies voor echte verandering In de middag vonden er een reeks interactieve rondetafelgesprekken plaats met alle deelnemers. Deze discussies waren bedoeld om persoonlijke reflectie en collectieve actie te stimuleren, te beginnen met tafelhosts die hun impactverhalen deelden, gevolgd door open dialogen over hoe wij, als vrouwelijke ingenieurs, zelfverzekerder kunnen worden in het naar voren brengen van onze ideeën en bijdragen, hoe we onze netwerken kunnen versterken, elkaar kunnen mentoren en kansen voor succes kunnen creëren, en hoe we mannen kunnen betrekken als bondgenoten voor gendergelijkheid in de ingenieurswereld. Vandaag hebben we besproken hoe we kansen voor groei kunnen vinden. Het meest praktische dat ik vandaag heb geleerd is hoe ik een sterk team kan opbouwen door me te concentreren op netwerkvaardigheden. Dit is vooral belangrijk voor vrouwen in de techniek, omdat zij echte vaardigheden in netwerken en samenwerking moeten ontwikkelen. De boodschap van vandaag is dat wij, als ingenieurs — vooral vrouwelijke ingenieurs — moeten leren navigeren en succesvol zijn in een door mannen georiënteerde omgeving. Deelnemer Door deze discussies willen we elke deelnemer in staat stellen om hun stem te vinden, hun ervaringen te delen en actie te ondernemen om een verschil te maken in hun respectieve vakgebieden. Doe met ons mee in het vormgeven van een toekomst waarin vrouwelijke ingenieurs de weg wijzen — één impact tegelijk. Lees meer .

Half Height Horizontal

Building human capital through Learning Communities

Building human capital through Learning Communities As the world contends with the challenge of transitioning to sustainable energy systems, TU Delft plays a key role by supporting skill and knowledge acquisition through micro-learning communities. These initiatives aim to build the human capital needed to drive innovation and lead the energy transition in a collaborative learning setting where professionals and researchers work on solutions while building on their competences. At the heart of these efforts is the TU Delft Extension School, which recently secured top-up funding to facilitate micro-learning communities for the DEMOSES and HyChain-ESI projects. Rather than focusing solely on technical solutions, TU Delft facilitates bridging the gap between academia, industry, and policy providing additional ways to educate new generations of engineers for the energy sector alongside today’s professionals. Through the Extension School it promotes continuous learning and prepares a workforce capable of tackling the uncertainties of the energy transition now and in the future. Photo by Jason Goodman on Unsplash Promoting Lifelong Learning and Collaboration Supporting learning communities aligns with TU Delft’s lifelong learning strategy that aims to deliver a variety of accessible, cutting-edge learning experiences that integrate education into professional life.. As the micro-learning communities bring together diverse stakeholders, including academics, industry professionals, and policymakers, promoting knowledge exchange and co-creation of solutions. This collaborative environment helps dismantle barriers, ensuring that outcomes are relevant to real-world challenges, while also enhancing individual expertise and collective problem-solving abilities. The DEMOSES and HyChain-ESI projects, which focus on energy system integration and hydrogen technologies,illustrate how these micro-learning communities operate. Their main aim is to advance specific technologies while continuously upskilling energy sector professionals to meet emerging challenges. TU Delft provides a structured environment for collaboration, enabling participants to acquire new skills and return to their organisations ready to inspire further innovation. This continuous learning process, supported by tools such as serious games and hands-on workshops, enhances expertise, facilitates knowledge sharing, and promotes sector-wide innovation. ET-TLC: Learning Communities for Students Another example of TU Delft’s successful implementation of learning communities is the ET-TLC project, which centres on students. These communities create a rich learning environmentt that facilitates transdisciplinary education, equipping students with deeper skills and providing concrete insights into how they can inpact society. Through a transformative identity formation process, students are encouraged to rethink and redefine traditional notions of engineering, challenging them on who an engineer could or should be. Shaping the Future of Energy Innovation In essence, TU Delft’s focus on lifelong learning and its role in facilitating micro-learning communities are helping to build the human capital needed to drive the energy transition. By investing in professional development and creating environments for shared learning, TU Delft educates an adaptable workforce to shape the future of energy systems and innovation itself Unlock new lifelong learning opportunities and lead the energy transition with TU Delft! Click the button to get started Discover courses Want to join a student learning community driving the energy transition? Discover how you can get involved—whether you're a student, teacher, or stakeholder. Click the button to learn more! Student learning communities at TU Delft Support the people involved in this work by giving them a shout-out on LinkedIn linkedin

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan getalenteerde vrouwelijke alumni die afgestudeerd en/of gepromoveerd zijn aan de TU Delft, TU Eindhoven, Universiteit Twente of Universiteit Wageningen. De beurs bedraagt € 9000,- en wordt mogelijk gemaakt door mevrouw dr. ir. Marina van Damme. In 1953 studeerde Marina van Damme af aan de TU Delft als chemisch technoloog en in 1965 promoveerde ze als eerste vrouwelijke ingenieur aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente. Met deze beurs wil Marina van Damme jonge vrouwelijke ingenieurs in staat stellen zich verder te ontwikkelen en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. De beurs is bedoeld voor verbreding van kennis of een internationale oriëntatie in de vorm van een studie, stage of project in binnen- of buitenland. Marina van Damme De Marina van Damme beurs is mogelijk dankzij een schenking van mevrouw dr. ir. Marina van Damme. In 1953 studeerde Marina van Damme af aan de TU Delft als chemisch technoloog. In 1965 promoveerde ze als eerste vrouwelijke ingenieur aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente. Lees meer over Marina van Damme. Een runner-up prijs wordt ter beschikking gesteld door alumnus ir. Allerd Stikker. 10 oktober | Uitreiking Marina van Dammebeurs 2024 Wij zijn verheugd te vermelden dat we drie ambitieuze kandidaten hebben dit jaar: Marjolijn Heslinga , Faculteit Mechanical Engineering Natalia Vtyurina , Faculteit Technische Natuurwetenschappen Jessica Sun , Faculteit Techniek, Bestuur en Management De kandidaten geven elk een inspirerende videopitch over hun ambitieuze toekomstplannen, waarna de beurs van € 9.000 en de runner-up prijs van € 2.500, worden toegekend. Iedereen is van harte welkom om de uitreiking op 10 oktober (13:00 - 15:00u) bij te wonen. Aanmelden kan via onderstaande button. Meld je hier aan Bekijk hier de genomineerden 2024 Winnaars & Genomineerden voorgaande jaren Marina van Damme netwerk Als winnares maak je automatisch deel uit van het Marina van Damme netwerk. Dit netwerk ondersteunt onder meer de jaarlijkse uitreikingen, inspireert de winnaressen door middel van bijeenkomsten en stimuleert techniek onder meisjes en jonge vrouwen middels voorlichting op scholen. Jaarlijks ontmoeten alle winnaressen van de Marina van Damme beurs elkaar onder de appelboom in de tuin van mevrouw Van Damme. Dit zijn niet alleen de winnaressen van de TU Delft, maar ook de winnaressen van de andere universiteiten waar de beurs wordt uitgereikt: Twente, Eindhoven en vanaf 2018 ook Wageningen. Meer lezen over het Marina van Damme Netwerk? Bezoek de website: www.marinavandammenetwerk.nl