Barrières doorbreken voor geothermische energie

Nieuws - 18 oktober 2024 - Webredactie

Als Europa de doelstellingen op het gebied van duurzame energie wil halen, is het van belang om het gebruik van aardwarmte op te schalen. Het nieuwe EU gefinancierde consortium FindHeat zal onder leiding van de TU Delft een innovatieve toolkit ontwikkelen om geothermie efficiënter en duurzamer te exploiteren. Deze ontwikkeling beoogt technische en economische risico’s te verminderen en de steun van burgers te vergroten.

Momenteel houden technische en economische risico’s grote investeringen in geothermie tegen en ondermijnen het vertrouwen van burgers in deze duurzame energiebron. Het FindHeat consortium gaat een flexibele toolkit ontwikkelen om de drempels voor geothermie te verlagen. De focus van de toolkit is een nieuwe workflow voor de exploratie van aardwarmte waarin innovatieve softwareoplossingen, goedkope geofysische en geologische exploratietechnieken, training op maat en publieke betrokkenheid gecombineerd worden.

Validatie op acht geothermie-locaties

De nieuwe toolkit zal worden gevalideerd op acht verschillende geothermie-locaties die geologisch gezien van elkaar verschillen. Hier wil het consortium de economische en technische voordelen aantonen bij het verkennen en beoordelen van geothermische bronnen. Door eindgebruikers uit de industrie direct te betrekken kunnen zij helpen bij de ontwikkeling van de toolkit en deze tegelijkertijd toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden. Dit geeft betere garantie voor de technische en economische haalbaarheid.

Vertrouwen

FindHeat omvat uitgebreid sociaal-wetenschappelijk onderzoek waarin gezamenlijk gewerkt wordt aan nieuwe communicatiestrategieën die de betrokkenheid van burgers verbeteren en helpen om meer vertrouwen te creëren. De combinatie van maatschappelijke steun en verlaagde technische en economische risico's zal leiden tot een efficiëntere en duurzamere exploitatie van geothermie. Daarmee draagt het bij aan het behalen van de Europese doelen voor duurzame energie uit aardwarmte.

FindHeat consortium

In het FindHeat-consortium komen expertise en innovatie uit de industrie en de academische wereld samen op het gebied van geologie, geofysica, techniek, sociale wetenschappen, economie, communicatie en technische training. Het consortium bestaat uit de academische partners ETH Zurich, Imperial College London, Charles University Prague, University of Cologne, Czech Geological Survey en TU Delft. Industriële partners zijn Reykjavik Energy (Orkuveitan), Electricite de Strasbourg, Repsol, Delft Inversion, en TRACS International Ltd. FindHeat is grotendeels gesubsidieerd door de Europese Uni een ontvangt ook subsidies van UK Research and Innovation, Swiss National Foundation, en TU Delft Excellence Foundation.