Onderzoeknieuws

1101 resultaten

10 december 2019

ERC Consolidator Grant voor betere energieconversie

TU Delft onderzoeker dr. Rene Pecnik van de TU Delft heeft een ERC Consolidator Grant ontvangen voor onderzoek naar betere energieconversie

10 december 2019

Combinatie microscopietechnieken geeft twee keer scherper beeld

Onderzoekers van de TU Delft hebben twee bestaande technieken binnen de superresolutie-microscopie gecombineerd tot een nieuwe methode. Veel experts zagen het combineren van de technieken als iets dat technisch onmogelijk was. Met de nieuwe, gecombineerde methode kunnen onderzoekers de minuscule onderdelen van levende cellen beter dan ooit in beeld brengen. Dat kan onder meer leiden tot nieuwe inzichten in de gezondheidszorg.

05 december 2019

Single-cell-biopsy met 3D-printing

Murali Ghatkesar, docent bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering , heeft door middel van 3D-printing een nieuwe methode ontwikkeld om single-cell-biopsies eenvoudiger, sneller en efficiënter uit te voeren. Het is voor de eerste keer dat 3D-printing ingezet wordt bij de productie van micro-en nanofluidische apparatuur. De resultaten van zijn onderzoek zijn deze maand gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Lab on a Chip.

04 december 2019

Microchip for room temperature quantum internet

A key requirement for a future quantum internet is that it will be widely accessible and affordable. This requires the ability to prepare mechanical systems in their lowest possible energy state (the quantum ground state) without expensive cryogenics.

03 december 2019

Zandstranden begrijpen en voorspellen

Zand is wereldwijd de op één na meest gebruikte grondstof na water. We kunnen niet zonder. Zandduinen houden ons land veilig voor overstromingen.

21 november 2019

“Liniaal-loos meten” bij plaats delict-onderzoek

Onderzoekers van de TU Delft en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben een nieuw ‘liniaal-loos prototype’ ontwikkeld dat het gebruik van een fysieke liniaal op een plaats delict overbodig kan maken.

18 november 2019

Scholen kunnen helpen bij energietransitie in wijken

Leerlingen en scholen in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen uitstekend helpen om in wijken de energietransitie op gang te brengen. Basisscholen hebben hierin meer invloed dan scholen voor voortgezet onderwijs.

15 november 2019

Methode voor het schalen van alle oppervlakken

Onderzoekers van de afdeling Precision and Microsystems Engineering (PME) van de TU Delft hebben een schalingsmethode ontwikkeld die op elk gebogen oppervlak kan worden toegepast.

15 november 2019

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Over de hele wereld gebruiken onderzoekers CRISPR-systemen voor genbewerking, met CRISPR-Cas9 als bekendste voorbeeld. Toch bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe dit soort systemen te werk gaan in de cel. Onderzoekers van de TU Delft en Wageningen University & Research hebben één zo’n systeem, het zogeheten CRISPR-Cascade-complex, nu voor het eerst gevolgd tijdens de jacht op vijandig DNA. Het bacteriële verdedigingsmechanisme is verbazingwekkend snel en efficiënt: elke seconde controleert het maar liefst 100 verschillende stukjes DNA.

06 november 2019

Presentatie programma’s Soft Robotics en Botanic Sensor networks bij 4TU event

De vijf nieuwe onderzoeksprogramma’s die 22 miljoen euro toegekend krijgen door de 4TU.federatie presenteerden zich deze week tijdens het 4TU kick-off event.

01 november 2019

Ariadna grant to explore 3D-printing using in-space lunar resources

MSE researchers (Dr. Vera Popovich) together with European Space Agency (ESA) and ADMATEC receive Ariadna grant to explore an out-of-box research idea aimed at developing 3D-printed functionally graded materials using in-space lunar resources.

01 november 2019

Materiaalkundigen sluiten aan bij corrosiegemeenschap in China

Arjan Mol, professor Corrosion Technology and Electrochemistry, en Herman Terryn, deeltijd hoogleraar bij de afdeling Materials Science and Engineering, ontvingen deze maand als eerste internationale corrosiewetenschappers de Fellowship Award van de Chinese Society for Corrosion and Protection (CSCP).

31 oktober 2019

Kunstmatige celdeling stap dichterbij

Onderzoekers van de TU Delft zijn erin geslaagd om een biologisch mechanisme dat essentieel is voor de celdeling in bacteriën na te bouwen in het lab. Het onderzoek is een belangrijke stap binnen een groter, ambitieus project met als uiteindelijke doel: een volledig door de mens gebouwde cel die zichzelf in stand kan houden en zich kan delen. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in Nature Communications.

29 oktober 2019

Dariu Gavrila ontvangt IEEE ITS Outstanding Research Award 2019

Dariu Gavrila heeft de Outstanding Research Award 2019 ontvangen van de IEEE Intelligent Transportation Systems (ITS) Society voor zijn werk over "Active Vulnerable Road User Safety with focus on vision-based pedestrian and cyclist detection, motion modelling and path prediction".

29 oktober 2019

Bartel Van de Walle nieuw lid van WOTRO stuurgroep

De raad van bestuur van NWO heeft TBM professor Bartel Van de Walle benoemd als lid van de stuurgroep van WOTRO Science for Global Development. WOTRO is zeer verheugd om Van de Walle te mogen verwelkomen als nieuw lid van de stuurgroep, onder andere vanwege zijn bijdragen om wetenschap buiten de universiteitsmuren en in de samenleving te brengen. Aan de TU Delft is Van de Walle tevens lid van de stuurgroep van TU | Delft Global Initiative.