News
25 maart 2021
TU Delft werkt mee aan ontwikkeling energielabel voor jachten
Hoe duurzaam is een jacht eigenlijk gebouwd? Kan je het ene jacht met het andere vergelijken? En hoe zorgen we ervoor dat alle jachtbouwers hier hetzelfde naar (gaan) kijken waardoor we de footprint van jachten uiteindelijk kunnen verlagen?
08 maart 2021
Carey Walters in Atlas
08 maart 2021
Geert Keetels in diverse media
28 januari 2021
Diepzee mijnbouw minder milieubelastend dankzij nieuwe ‘mineralen verzamelaar’
Rudy Helmons, onderzoeker Offshore and Dredging engineering, ontwierp in samenwerking met IHC Mining de collector 2.0. Een op waterdruk gestuurde ‘stofzuiger’ die grondstoffen op de zeebodem verzamelt waarbij minder sediment opgepakt wordt en minder water verloren gaat.
10 december 2020
Wouter van den Bos in diverse media
De TU Delft heeft software ontwikkeld waarmee het mogelijk is om de risico's van besmetting met het coronavirus te berekenen voor een bepaalde ruimte. Het model plaatst virtueel een ziek persoon in een ruimte en simuleert hoe snel de virusdeeltjes zich verspreiden. Daarmee kan berekend worden hoe veilig het is in ruimtes zoals vliegtuigen, klaslokalen of restaurants.
20 oktober 2020
DIMI Stories: Op het water is nog ruimte! door Prof. Rudy Negenborn
Goederentransport over water kost minder geld en energie dan over de weg en er is meer ruimte dan op de toch al volle wegen. Als we eerst een paar notoire bottlenecks oplossen, zoals containerschepen die niet volgeladen zijn, suboptimale navigatie van schepen of file bij de overvolle sluizen, kunnen we daar ten volle gebruik van maken.
03 september 2020
Lode Huijgens in Marine Professional
Exciting research by Lode Huijgens is helping to pave the way for the next generation of ship propulsion systems. Marine Professional finds out more.
03 september 2020
Rudy Negenborn in diverse media
Hoe kan het vervoer over de Rijn tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel verbeterd worden? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksprogramma Novimove: Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively. De Europese Commissie heeft vanuit Horizon 2020, het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, bijna 9 miljoen euro toegekend aan dit vier jaar durende programma.
18 juni 2020
Klaas Visser in diverse media
Er worden steeds meer schepen gebouwd met elektromotoren aan boord. ‘De samenleving vraagt steeds luider om emissieloos varen. Daardoor gaan ook steeds meer scheepsbouwers zich richten op emissieloze aandrijving van schepen’, zegt Klaas Visser.
16 maart 2020
Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor
Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.