News

20 oktober 2022

Emissievrije en circulaire scheepvaart door verbetering batterij

Emissievrije en circulaire scheepvaart door verbetering batterij

De maritieme sector heeft batterijen nodig voor de overgang naar een emissievrije scheepvaart. NWO kent 4,2 miljoen euro toe aan twee onderzoeksprojecten van maritieme onderzoekers Henk Polinder en Andrea Coraddu. Beide gaan zich richten op de verbetering van het gebruik van verschillende batterijsystemen.

30 augustus 2022

Gabriel Weymouth appointed professor of Ship Hydromechanics

Gabriel Weymouth appointed professor of Ship Hydromechanics

Gabriel Weymouth has been appointed Professor of Ship Hydromechanics at the department of Maritime and Transport Technology as of 1st of September. Weymouth's research focuses on the development of fast, accurate, and robust computational fluid dynamic predictions and application of those techniques to the marine and maritime environment.

21 juni 2022

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Deze week wordt aan de TU Delft de nieuwe cavitatietunnel geopend. Het onderzoek in deze faciliteit, officieel de Multi Phase FlowTunnel (MPFT), richt zich grotendeels op twee onderwerpen: enerzijds het probleem van cavitatie bij scheepsschroeven en anderzijds de mogelijkheden van luchtsmering bij schepen.

16 juni 2022

Carey Walters in diverse media

02 juni 2022

Rudy Negenborn in diverse media

30 mei 2022

NWO Perspectief-financiering voor project met ammoniak als brandstof voor zwaar transport

NWO Perspectief-financiering voor project met ammoniak als brandstof voor zwaar transport

De wereld is dringend op zoek naar alternatieven voor de fossiele brandstoffen die zoveel koolstofdioxide produceren en daarmee de wereldwijde klimaatverandering aanjagen. Een veelbelovend alternatief is ammoniak, dat als brandstof voor grote schepen en zwaar wegtransport zou kunnen worden gebruikt door een combinatie van brandstofcellen en interne verbrandingsmotoren.

07 februari 2022

Hans Hopman in diverse media

13 december 2021

Klaas Visser in diverse media

Het lijkt een ouderwetse stoomboot met twee hoge schoorstenen. In werkelijkheid zeilt het 154 meter lange vrachtschip SC Connector –met moderne voortstuwing op windenergie– de haven van Rotterdam binnen. „Een belangrijke ontwikkeling.”

09 december 2021

TU Delft gaat binnen SH2IPDRIVE maritieme sector helpen vergroenen

TU Delft gaat binnen SH2IPDRIVE maritieme sector helpen vergroenen

25 ondernemingen en kennisinstellingen in de maritieme industrie hebben zich verenigd binnen SH2IPDRIVE: Sustainable Hydrogen Integrated Propulsion Drives. In dit innovatieprogramma gaan ze samen aan de slag om scheepvaart op waterstof mogelijk te maken.

30 november 2021

Onderzoek naar modder vergt multidisciplinaire aanpak

Onderzoek naar modder vergt multidisciplinaire aanpak

Mudnet, het Delftse multidisciplinaire team dat bestaat uit maritieme -en civiele ingenieurs die onderzoek doen naar de eigenschappen van modder, won deze week de NWO ‘Team Science Award’. Het team werd geprezen om de grote diversiteit aan expertise in dit onderwerp.