Een comfortabele lichtgewicht interieurervaring

Het interieur van Flying-V is volledig ingericht op plaatsnemen in de vleugels van dit radicaal nieuwe vliegtuigontwerp. Het beschikt over de laatste inzichten in passagierscomfort en gebruikt lichtgewicht materialen. Het doel van het Flying-V-interieurconcept is een verbeterde passagierservaring en lager gewicht. Maar even belangrijk is dat de passagierscapaciteit van het vliegtuig daardoor even groot blijft als de huidige Airbus A350-1000.

Licht gewicht

De aerodynamische vorm van Flying-V zorgt ervoor dat het vliegtuig minder brandstof nodig heeft dan traditionele vliegtuigen. De lichtgewicht constructie van het vliegtuig zal hier ook aan bijdragen. Voor normale zitruimtes is bijvoorbeeld een stoel gebruikt die 4 kilogram lichter is dan stoelen die momenteel worden gebruikt voor lange afstandsvluchten.

Naast het gebruik van lichtgewicht materialen zijn enkele structurele componenten alsook afwerkpanelen ontworpen met gebruik van topology optimization. Dit is een proces van computersimulaties die via verschillende versies, of iteraties, de beste structurele indeling vindt om de externe krachten (in dit geval gewicht van passagiers) te ondersteunen. Door vervolgens al het materiaal weg te halen wat niet nodig is, resulteert dit in zuinig en optimaal materiaalgebruik en een nog lichter ontwerp.

Voorbeeld van een onderdeel waarbij 'topology optimization' is toegepast.

Passagierscomfort en ervaring

Om de ervaring van de vliegtuigpassagiers in Flying-V te verbeteren, bevat het interieur vier innovaties:

Groepsplekken

Een coupézit-inrichting met twee rijen van tweezits stoelen die richting elkaar staan, zorgen ervoor dat passagiers die in een groep reizen tegenover elkaar kunnen zitten, kunnen kletsen, en samen kunnen eten. Iedere passagier kan ook werken op haar/zijn laptop.

Mock-up van de coupézit, die plaats biedt aan mensen die samen reizen.
Lichtgewicht getrapte stoelen geven passagiers meer privacy en been-, arm-, en schouderruimte.
Privacy en comfort

Voor passagiers die liever reizen met meer privacy, zijn rijen van stoelen ontworpen die trapsgewijs staan. Dit vergroot been- en armruimte en geeft de reiziger meer mogelijkheden zich af te sluiten. Doordat de cabine in Flying-V in een hoek staat t.o.v. de vliegrichting als gevolg van de unieke aerodynamische vorm, staan deze stoelen door hun trapsgewijze opstelling wel in de vliegrichting. En deze rijen stoelen volgen ook de lijnen van de cabine.

Slapen

Onderzoek toont aan dat 60% van de passagiers graag zouden willen slapen op lange-afstandsvluchten - maar niet de gehele vlucht van bijvoorbeeld 12 uur. Het bed-concept van Flying-V bestaat daarom uit 3 bedmodules, die kunnen veranderen in een driezitsbank voor een veilige rechtopzit zit tijdens opstijgen en landen. Een patent is aangevraagd voor dit ontwerp.

De driezitsbank kan worden omgevormd naar drie slaapplekken.
Mock-up van de plafond-gemonteerde stoelen, die passagiers meer opties geven.
Chaise longue

Drie IO-studenten, Andrea Riccio, Janita Siriseth en Nard van der Werff, kwamen met het aanvankelijke idee voor de chaise longue.
In deze opstelling zijn de rijen stoelen om-en-om gemonteerd aan de vloer of het plafond. Dit creëert ruimte boven en onder de stoelen. Het type stoel zorgt ervoor dat passagiers verschillende houdingen kunnen aannemen tijdens de reis. Mensen kunnen rechtop zitten, om bijvoorbeeld hun laptop te gebruiken, of de ruimte gebruiken om te loungen of comfortabel te lezen.

Verdere ontwikkeling

De huidige mock-up van Flying-V's interieur integreert deze vier concepten, die zijn ontwikkeld door studenten Industrieel Ontwerpen op basis van wetenschappelijk onderzoek van TU Delft. Het dient als vertrekpunt voor verdere verkenning, onderzoek en conceptontwikkeling. Verschillende studies zijn gestart over de haalbaarheid en effecten op passagierservaringen. De ontwerpen zullen in de nabije toekomst doorontwikkeld worden.