Minimale witruimte
Afzender van communicatie
Witruimte rondom een logo zorgt ervoor dat een logo beter opvalt en duidelijker de afzender van de communicatie kan zijn. Witruimte is daarom geen luxe maar uiterst functioneel. Het biedt het logo het podium dat het verdient.
Ook andere elementen volgen richtlijnen
Voor een goede leesbaarheid en prominentie van het logo, is het nodig dat de ruimte rondom het logo ook door andere elementen wordt gerespecteerd. Daarom moeten ook beeld (foto’s, illustraties en animaties) en tekst de geformuleerde richtlijnen volgen.
Afgeleid van de hoofdletter ‘U’
Voor optimale leesbaarheid en zichtbaarheid moet de ruimte rondom het logo gerespecteerd worden door andere elementen, zoals afbeeldingen, illustraties, animaties en tekst, volgens de vastgestelde richtlijnen. De minimale witruimte is 20% rondom het logo en wordt in het voorbeeld hiernaast aangeduid met een lichtblauw vlak. Deze ruimte wordt bepaald als een percentage van het totale logo om de verhoudingen te waarborgen. De voorkeurspositie van het logo is altijd linksonder.