Social media
TU Delft is op verschillende social media kanalen aanwezig. Op deze pagina staan de richtlijnen per social media kanaal en onderwerp opgesomd. Hierbij is het van belang om de algemene huisstijl en merkwaarden van de TU Delft te hanteren.
-
Om een duidelijke eenheid in de afzender te garanderen, zijn er standaard avatars/profielfoto’s gemaakt voor de social kanalen die namens de TU Delft plaatsen. Deze kun je hier downloaden.
Avatars/profielfoto’s die afwijken van deze downloads, zoals bijvoorbeeld door de kleur te veranderen, zijn niet toegestaan. Personen zijn hiervan uiteraard uitgesloten.
-
Iedereen die een banner met de TU Delft huisstijl wil gebruiken op de social media kanalen, kan deze hier downloaden. Dit mag dus ingezet worden door zowel personen als onderdelen van de TU Delft (denk aan faculteiten en labs).
Eigengemaakte banners zijn toegestaan, zolang de look and feel maar kloppend is met de huisstijl van de TU Delft.
-
Volgt
-
Voor de corporate social media kanalen is de interactieratio het belangrijkste meetpunt om de gezondheid van de kanalen te weten. Het team van de Content Room maakt voor de corporate kanalen en de homepage iedere maand een rapportage. Wil je deze ook ontvangen? Neem dan contact op met Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl). Een standaard template hiervoor is hier te downloaden. Op dit moment is de Content Room bezig met het maken met een maandrapportage, meer binnenkort hierover.
Per campagne (denk aan klimaatweek, een batch van een bepaalde format, etc.), maakt de content room ook een rapportage. Een voorbeeld van zo’n rapportage is hier te downloaden.
-
Op dit moment zijn we bezig met een pilotfase voor webcare voor de corporate kanalen. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Vragen over de socialmediakanalen?
Neem contact op met Social Media Adviseur Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Huisstijl per social media kanaal
YouTube
TU Delft is aanwezig op YouTube. Het kanaal is hier te vinden. Contactpersoon voor deze pagina is Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Bij de standaard YouTube uploads raden wij aan een landscape video te plaatsen. De video assets die te gebruiken zijn in een YouTube video zijn hier te downloaden. In de video’s hoeven geen logo’s geplaatst te worden, en is de voertaal het liefst Engels. Hierbij hoort een los srt-bestand, liefst in het Nederlands en Engels.
Daarnaast moet er ook een thumbnail geplaatst worden, onze standaard grid is hier te downloaden.
TU Delft is aanwezig op LinkedIn. Het kanaal is hier te vinden. Contactpersoon voor deze pagina is Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Bij LinkedIn raden we aan om een vierkante afbeelding of video te gebruiken. Bij een video moet er een los srt-bestand gebruikt worden i.p.v. ingebakken ondertiteling. De lengte van de video zouden wij onder de 5 minuten houden. Ook hoeft op de content geen logo geplaatst te worden.
Als er doorgelinkt wordt, wordt deze URL verkort met een edu-link. Ook linken we het liefst naar onze eigen website.
Als je afbeeldingen gebruikt, gebruik er dan 3 of vier in totaal. Hierdoor zorg je voor een mooie lay-out.
TU Delft is aanwezig op Facebook. Het kanaal is hier te vinden. Contactpersoon voor deze pagina is Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Bij Facebook kun je meerdere content-vormen plaatsen. Voor een afbeelding en video is het verstandig om een landscape of vierkant formaat aan te houden. Gebruik bij video een los srt-bestand, in plaats van ingebakken ondertiteling. Op de feed van TU Delft plaatsen we geen QR codes, of lange teksten in de visual zelf. Ook hoeft op de content geen logo geplaatst te worden. Voertaal is altijd Engels, behalve als er gelinkt wordt naar een Nederlands gesproken event/content.
Als er doorgelinkt wordt, wordt deze URL verkort met een edu-link. Ook linken we het liefst naar onze eigen website.
X
TU Delft is aanwezig op X. Het kanaal is hier te vinden. Contactpersoon voor deze pagina is Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Bij X raden we aan om een vierkante of landscape afbeelding/video te gebruiken. Gebruik bij video een los srt-bestand, in plaats van ingebakken ondertiteling. De video mag niet langer zijn dan twee minuten. Ook hoeft op de content geen logo of QR code geplaatst te worden. Er is voor gekozen om geen betaald account te koppelen aan aan ons corporate account.
Als er doorgelinkt wordt, wordt deze URL verkort met een edu-link. Ook linken we het liefst naar onze eigen website.
TU Delft is aanwezig op Instagram. Het kanaal is hier te vinden. Contactpersoon voor deze pagina is Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
Feed-post op Instagram
Voor een feed-post op Instagram, raden wij aan om een vierkante (1:1) of verticale (4:5) afbeelding te gebruiken.
Op de feed van TU Delft plaatsen we geen QR codes, of lange teksten. Ook hoeft op de content geen logo geplaatst te worden.
Houd qua beeld altijd de TU Delft huisstijl aan. Mocht je meer willen lezen over de huisstijl voor foto’s, klik dan hier. Het liefst plaatsen we een afbeelding die duidelijk gerelateerd is aan de TU Delft, en gebruiken we geen stockfoto’s.
Plaats geen linkjes in een feedpost beschrijving/copy, die zijn niet aanklikbaar. Ook leveren de ‘link in bio’-urls niet veel kliks op dus als er gelinkt moet worden naar iets, dan raden wij aan om dat te doen in een story. Voertaal is altijd Engels, behalve als er gelinkt wordt naar een Nederlands gesproken event/content.
Instagram story
Voor een Instagram Story raden wij aan om een formaat van 1080px x 1920px (9:16) aan te houden. De voertaal is hier Engels, en we gebruiken geen QR codes of logo’s in de vormgeving.
Met een story kan je verschillende kanten op. Voor corporate houden we daarom een aantal formats aan, maar er is zeker ruimte om hier van af te wijken:
- Ten eerste hebben we een event-story, waarbij we evenementen uitlichten inclusief een link-sticker. Deze kun je hier downloaden.
- Ten tweede is er de mogelijkheid om te reposten als de TU Delft getagd is. Let op, ga er niet vanuit dat wij de tags standaard zien. Geef altijd een seintje als je een repost wilt.
- Ten derde hebben we het format ‘takeovers’. Hierbij geven wij de inlog aan een andere afzender, denk aan een studentenvereniging, die hun eigen content als takeover plaatst op de stories. Hierbij word altijd aangehouden om niet meer dan 10-15 stories te plaatsen per dag, het moet duidelijk zijn dat het om een takeover gaat, er moet een duidelijke opening en afsluiting zijn, de stories moeten zo interactief mogelijk zijn, het liefst wordt alles gecommuniceerd in het Engels. Voorbeelden van takeovers kun je hier vinden. Voor de takeovers hebben we ook standaard Instagram Stickers, deze zijn te vinden door in gif-sticker te zoeken naar ‘tu delft’.
- Ten vierde hebben we de mogelijkheid om mededelingen te doen, denk aan huishoudelijke mededelingen over de campus of oproepen om mee te doen aan enquêtes.
- En als laatst hebben we de quiz-format, waarbij we op een interactieve manier de volgers te ondervragen over een bepaald onderwerp.
Voor de stories hebben we een aantal stickers laten ontwikkelen die iedereen mag gebruiken. Deze zijn te vinden door ‘tu delft’ op te zoeken in de gif-sticker bij het maken van een Instagram Story.
Bij stories horen ook highlights. Wij gebruiken: Food/Beverages, Takeover, International Students & Mental Health. Deze highlight-covers zijn hier te downloaden.
Instagram reel
Voor een Instagram Reel raden wij aan om een formaat van 1080px x 1920px (9:16) aan te houden. Let op, bij de feed vertoning van de Reel knipt Instagram automatisch naar een 4:5 ratio, dus zorg ervoor dat in de 9:16 ratio aan de boven en onderkant niets geplaatst wordt zodat al het belangrijke in de 4:5 ratio gebeurt. Er kan een specifieke thumbnail (jpg) aangeleverd worden als cover voor de Reel, maar je kunt ook een frame kiezen tijdens het uploaden zelf.
Qua bestandsvorm is mp4 het meest gangbare. De lengte van de Reel mag maximaal 15 minuten zijn, maar wij raden aan om de reel rond de één minuut te houden.
Bij de Reel hoeft er geen logo van de TU Delft toegevoegd te worden, ook andere logo’s van bedrijven raden wij aan niet te gebruiken. Daarnaast moet er gebruik worden gemaakt van de TU Delft huisstijl, zowel qua beeldvorm maar ook in de assets die worden gebruikt. Lees hier meer over deze huisstijl, en download de assets hier.
Mocht er gesproken worden in de Reel, is het verstandig om ingebakken ondertiteling toe te voegen. Bij het corporate account houden we het liefst zo veel mogelijk Engels aan.
Overige kanalen
We hebben (vooralsnog) besloten om als TU Delft niet aanwezig te zijn op TikTok, Snapchat of Mastodon. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Esther van Kan (esther.vankan@tudelft.nl).
We zijn de mogelijkheden van een WhatsApp kanaal en Threads aan het bekijken. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Esther van Kan.