Merkhouders
Het TU Delft merk is een krachtig, zeer bekend merk dat opvalt bij onze doelgroepen en onze omgeving; het straalt vertrouwen, inventiviteit en bekwaamheid uit. Als merkhouder draag je bij aan de duurzaamheid van de organisatie op lange termijn. Merken met een loyale klantenbasis en sterke reputatie zijn beter bestand tegen grote maatschappelijke veranderingen en bieden stabiliteit en groeimogelijkheden. Door merkhouder te zijn, ben je onderdeel van deze kernwaarden en draag je bij aan de versterking van de TU Delft.
-
Wat is een merkhouder?
Een merkhouder is een persoon of entiteit die de rechten op een merk bezit. Ze hebben exclusieve toegang tot de merknaam, het logo en andere elementen die de TU Delft vertegenwoordigen. Als merkhouder ben je verantwoordelijk voor het beheren en beschermen van het merk, het waarborgen van de integriteit en het benutten van de waarde ervan. De merkhouder speelt een cruciale rol bij het opbouwen, promoten en bewaken van de reputatie en de identiteit van het TU Delft merk.
-
- Als jouw afdeling/project/initiatief 100% TU Delft is, dan ben je merkhouder. Wat is 100% TU Delft? Als de TU Delft de enige organisatie is die betrokken is of dat de personen binnen het initiatief allemaal bij de TU Delft werken en uit naam van de TU Delft opereren of als TU Delft afzender is.
- Als jouw afdeling/project/initiatief een samenwerking is tussen verschillende organisaties, waarbij de TU Delft woordvoerder of penvoerder is, en de overige samenwerkingspartners zijn het ermee eens dat de uitingen het merk TU Delft dragen.
In beide gevallen draagt jouw afdeling/project/initiatief het TU Delft merk, waarbij je gebruikt maakt van:
- het TU Delft logo (al dan niet met extensie)
- de naam TU Delft | ……
- de huisstijl van de TU Delft
- de beeldvisie van de TU Delft
- een URL binnen het domein www.tudelft.nl
-
- Als jouw afdeling/project/initiatief een samenwerking is tussen verschillende organisaties, waarbij de TU Delft woordvoerder of penvoerder is, en de overige samenwerkingspartners zijn het er niet mee eens dat de uitingen het merk TU Delft dragen, maar een eigen logo en huisstijl willen hebben.
- Als jouw afdeling/project/initiatief een samenwerking is tussen verschillende organisaties, waarbij de TU Delft partner of sponsor is.
In beide gevallen ben je geen merkhouder en draagt jouw afdeling/project/initiatief niet het TU Delft merk (logo en huisstijl). In het eigen afdeling/project/initiatief logo wordt het TU Delft logo en bijbehorende vlam niet gebruikt, en in de naamgeving komt niet TU Delft voor. Wel mag het TU Delft logo gebruikt worden in uitingen waarbij het tussen andere partner- of sponsorlogo’s staat en duidelijk is dat de TU Delft geen afzender is.
-
Merkhouders zijn belangrijk omdat zij:
- de merkidentiteit van de TU Delft beschermen en de reputatie van ons merk versterken
- zorgen voor merkconsistentie tussen verschillende kanalen en middelen, waardoor het imago en de waarden van de TU Delft worden versterkt
- de kwaliteitsnormen handhaven: het TU Delft merk heeft een hoog kwaliteitsniveau, door merkhouder draag je bij aan vertrouwen en loyaliteit bij onze doelgroepen
- de naamsbekendheid van de TU Delft vergroten: hierdoor wordt de TU Delft als universiteit zichtbaarder en groeit de waarde van het TU Delft merk
-
Merkhouder zijn heeft een aantal belangrijke voordelen:
- Naamsbekendheid: je hebt recht op de TU Delft merknaam, logo, huisstijl en url waardoor de naamsbekendheid voor je afdeling/project/initiatief opgebouwd wordt en doelgroepen dit associeren met de waarden van het TU Delft merk waardoor vertrouwen ontstaat
- Onderscheidend vermogen: de reputatie en waarden van het TU Delft merk kunnen je helpen je te onderscheiden
- Vertrouwen: doordat het TU Delft merk een gerenomeerd merk is en vertrouwen uitstraalt, straalt dit ook af op je afdeling/project/initiatief
- Samenwerking: door de positieve associaties met het TU Delft merk wordt de mogelijkheid tot samenwerking met andere organisaties vergemakkelijkt.
-
Als merkhouder heb je bepaalde rechten verbonden aan het TU Delft merk:
- Exclusief gebruik: als merkhouder heb je recht om het merk TU Delft, het logo (al dan niet met extensie), de huisstijl, representatieve beelden en een url binnen het domein www.tudelft.nl, exclusief te gebruiken voor jouw afdeling/project/initiatief.
- Merkherkenning: door het merk te gebruiken wordt je geassocieerd met de merkwaarden die de TU Delft heeft.
- Merkuitbreiding: door het TU Delft merk te gebruiken kun je je eigen afdeling/project/initiatief lanceren
-
- Gebruik van het TU Delft merk op de juiste manier: zie hiervoor regels omtrent het gebruik van logo, huisstijl, beeldvisie en URL
- Kwaliteitscontrole: doelgroepen verwachten bij het TU Delft merk hoge kwaliteit. Dit dient terug te komen in de uitingen van het merk.
- Brand management: je bent verantwoordelijk voor het beheren en beschermen van de reputatie van het TU Delft merk.
- Ethisch verantwoord handelen: het waarborgen van eerlijke en waarheidsgetrouwe merkuitingen, respecteren van intellectuele eigendomsrechten van anderen en het vermijden van bedrieglijke of misleidende praktijken.
Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met Visual Communication: visualcommunication@tudelft.nl