Climate Action Nieuws

08 februari 2024

Hoe sociale wetenschappen kunnen bijdragen aan een eerlijker energietransitie

'Mensen die rond een testlocatie voor vliegerenergie in Duitsland wonen ervaren daarvan dezelfde geluids-, milieu- en veiligheidseffecten als van het dichtstbijzijnde reguliere windmolenpark. Het vliegersysteem scoort wel beter op visuele effecten.' Dit zijn de belangrijkste conclusies van een vernieuwend onderzoek naar de sociale gevolgen van vliegerenergie door promovenda Helena Schmidt van de TU Delft, in samenwerking met de Medical School Hamburg.

01 februari 2024

Minder contrails door het aanpassen van vlieghoogte van vliegtuigen

Op 30 januari 2024 werd het onderzoek van promovenda Esther Roosenbrand naar contrails en luchtverkeersbeheer gepubliceerd in een artikel van de New Scientist, waarin een eenvoudige maar effectieve operationele oplossing wordt gepresenteerd om de invloed van de luchtvaart op het klimaat te verminderen.

30 januari 2024

Art Science Festival | CityClimate meets CreativeCoding

Last year, Juliana Goncalves and Carissa Champlin collaborated with City Science Lab at HafenCity University to co-curate the CityClimate meets Creative Coding festival in Hamburg. The aim of the festival was to bring science, the arts, data and planning support tools together to explore new approaches for addressing the climate crisis. I am delighted to share that the Festival was a big success!

30 januari 2024

De wereld afkoelen

Wereldwijd wordt hitte een steeds groter probleem, en we komen steeds dichter bij de anderhalve graad opwarming. Maar als wij mensen de aarde kunnen laten opwarmen, kunnen we hem dan ook weer afkoelen? Herman Russchenberg (CiTG) legt het uit in een nieuwe video van de Universiteit van Nederland

Press kits

TU Delft heeft press kits ontwikkeld over de diverse klimaat gerelateerde onderwerpen.

Critical Raw Materials
Biodiversiteit
Groene AI
Nooit Meer Vliegschaamte
Operatie Groene Zorg
Leefbare Deltas
Zeespiegelstijging
Extreem Weer
Hitte in de Stad

TU Delft has prepared press kits (often in Dutch) on vaious climate-related topics.

Critical Raw Materials
Biodiversity