News & Agenda

08 januari 2024

Unieke permanente kustobservatie detecteert minimale veranderingen

Unieke permanente kustobservatie detecteert minimale veranderingen

Het is een team van onderzoekers van de TU Delft gelukt om op enkele centimeters nauwkeurig de topografie van het strand langdurig in kaart te brengen. De unieke dataset geeft voor elke uur, drie jaar lang, inzicht in veranderingen van de kust. Deze gegevens zijn belangrijk voor het onderhoud van de duinen en om het achterland goed te blijven beschermen. De meetmethode wordt nu ook ingezet om veranderingen van andere kustlijnen en zelfs van gletsjers te monitoren. De data zijn open source en gepubliceerd in Nature en ook de nieuwe methodologie is onlangs gepubliceerd.

11 september 2023

Successful participation of HE department at the ESREL conference 2023.

Successful participation of HE department at the ESREL conference 2023.

The HE department had a successful participation at the European Safety and Reliability Association conference ESREL 2023. Leslie Mooyart, Gina Torres, Miguel Mendoza, Guus Rongen, Rieke Santjer, and myself (on behalf of Patricia Mares) presented papers at the conference.

06 april 2023

De kust verandert niet alleen door wind en golven, maar ook door mensen

De kust verandert niet alleen door wind en golven, maar ook door mensen

Onze kust beschermt ons voor het water, het is noodzakelijk om het zand vast te houden en de dynamische processen te begrijpen. Natuurlijke invloeden zoals wind en golven veranderen de kustlijn voortdurend. Een ander belangrijk proces dat de kustlijn beïnvloedt, wordt vaak over het hoofd gezien: menselijk handelen. Om dit te onderzoeken ontvangt Roderik Lindenbergh van de TU Delft een subsidie vanuit het Open Technologieprogramma van het NWO voor het project AdaptCoast.

13 maart 2023

Nederlandse bruggen zijn sterker dan gedacht

Nederlandse bruggen zijn sterker dan gedacht

De meeste betonnen bruggen op onze snelwegen staan er al meer dan zestig jaar. Ze dragen onvermoeid zwaarbeladen vrachtwagens. Hoe lang kunnen we op deze bruggen vertrouwen? Yuguang Yang en zijn collega’s maakten precieze replica’s van bestaande brugliggers. Vorige week, in het Stevin lab van de TU Delft, voerden ze de druk op en belastten de liggerst tot bezwijken: hoeveel vrachtwagens kan de brug uiteindelijk dragen? De eerste indrukken lijken gunstig; het lijkt erop dat de bruggen sterker zijn dan aanvankelijk gedacht werd. Een aantal bruggen kunnen waarschijnlijk nog een tijd mee voor ze versterkt of vervangen moeten worden.

24 februari 2023

16 miljoen om de Nederlandse delta leefbaar te houden – ook als deze verandert

16 miljoen om de Nederlandse delta leefbaar te houden – ook als deze verandert

Delta’s en kustvlaktes zijn aantrekkelijke plaatsen om te wonen: vruchtbaar, vlak en bereikbaar vanuit zee. Deze gebieden zijn echter ook kwetsbaar voor klimaatverandering en zeespiegelstijging. Om beter te kunnen voorspellen hoe delta’s zich ontwikkelen is grondige kennis nodig van biogeomorfologie – hoe organismen, stromingen, golven en water- en zandafvoer samen het deltalandschap vormen. Vandaag werd bekend gemaakt dat Δ-ENIGMA, een project dat zich richt op deze vorming van het deltalandschap, een van de projecten is dat gefinancierd gaat worden vanuit de NWO Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (GWI) call.

28 november 2022

Zeespiegelstijging: Tijd voor een duidelijke strategie

Zeespiegelstijging: Tijd voor een duidelijke strategie

Tijd voor een duidelijke strategie om Nederland voor te bereiden op zeespiegelstijding. In een open brief aan de Deltacommissaris pleiten Bas Jonkman, hoogleraar waterbouwkunde en Han Meyer, emeritus hoogleraar stedenbouwkunde aan de TU Delft voor een duidelijke strategie om Nederland voor te bereiden op klimaatverandering en zeespiegelstijging. De afgelopen jaren is er volgens hen wel veel gedroomd, maar nog weinig gebeurd. "Het is tijd om van dromen naar daden over te gaan. Willen we in de loop van de eeuw grootschalige maatregelen kunnen treffen, dan moet in 2026 de hoofdrichting glashelder zijn", schrijven ze in hun brief aan Deltacommissaris Peter Glas.

21 november 2022

Refreeze the Arctic Foundation ondersteunt klimaatonderzoek TU Delft

Refreeze the Arctic Foundation ondersteunt klimaatonderzoek TU Delft

Op 21 november 2022 heeft het Universiteitsfonds Delft een meerjarige schenkingsovereenkomst gesloten met Stichting Refreeze the Arctic Foundation. Hierdoor is het mogelijk om innovatieve methodes aan de TU Delft te ontwikkelen om wolken aan te passen en zo opwarming van de aarde tegen te gaan.

17 november 2022

Roderik Lindenbergh & Mieke Kuschnerus laser scan data set of Kijkduin

Roderik Lindenbergh & Mieke Kuschnerus laser scan data set of Kijkduin

Nature Portfolio’s Scientific Data Journal published an article written by Sander Vos, Katharina Anders, Mieke Kuschnerus, Roderik Lindenbergh, Bernhard Höfle, Stefan Aarninkhof and Sierd de Vries, that describes a 6 month long hourly laser scan survey of the beach-dune system at Kijkduin, The Netherlands. The Netherlands is protected by about 250 kilometers of natural beach-dune systems and understanding the natural variability and resilience is of key importance to protect the Netherlands with the future climate change and sea level rise. The dataset provides information about storm responses and shoreward sand transport which is important for the resilience determination.

01 november 2022

Honderd miljoen voor verduurzamen TU Delft Campus

Honderd miljoen voor verduurzamen TU Delft Campus

TU Delft heeft ingestemd met een forse investering in het verduurzamen van de campus. Dit is een vervolg op het eerder gepubliceerde Sustainable TU Delft – vision, ambition & action plan. De komende jaren wordt toegewerkt naar een CO2-neutrale, circulaire en klimaatadaptieve campus, met aandacht voor verbetering van biodiversiteit en leefkwaliteit.

18 september 2022

150 Year New Waterway conference 13 till 15 October 2022

150 Year New Waterway conference 13 till 15 October 2022

At a time of major crises, urban planners and designers need to work at the landscape scale to facilitate the intersection of global flows and local spaces especially in urban deltas and port city territories. Ship channels like the New Waterway are key to both global maritime traffic and port development for many decades; they also have a major impact on nearby cities and settlements.