30 juni 2021

Nederlandse universiteiten richten spotlight op essentiële sector van de ontwerpende ingenieurswetenschappen

“Technologie en Maatschappij in Balans” – een nieuw sectorbeeld van de ontwerpende ingenieurswetenschappen – is aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen gepresenteerd. In dit rapport wordt een beeld geschetst van de unieke kracht en potentiële maatschappelijke impact van deze sector die Industrieel Ontwerpen, Ontwerp van de Gebouwde Omgeving, en Technische Bestuurskunde en Bedrijfskunde omvat.

22 juni 2021

Gedeelde tweede plek voor BK alumna Annebé Brouwer Archiprix 2021

On June 19th, recent graduate Annebé Brouwer was awarded a shared second prize on the 41st edition of the Archiprix 2021.

15 juni 2021

TU Delft wordt partner van het New European Bauhaus

TU Delft is geselecteerd als partner van het New European Bauhaus, een think-do tank geïnitieerd door de president van de Europese Commisie.

10 juni 2021

Luchtkwaliteit in de operatiekamer; kan dit efficiënter en anders?

De lucht in een operatiekamer wordt doorlopend ververst met HEPA gefilterde lucht. Dit voorkomt infecties, zo is de gedachte. In vrijwel iedere OK wordt met luchtbehandelingssystemen voor elk type ingreep op eenzelfde manier de lucht gezuiverd. Wetenschappers vanuit verschillende disciplines, waaronder ook Peter Luscuere van Bouwkunde, onderzoeken in het Medical Delta Living Lab OnderzoeksOK of dit anders, beter en efficiënter kan.

Design & Built competition for ‘Europe Readr’ pavilion

This summer, all BK-students are invited to join the design & built competition for ‘Europe Readr’ pavilion. The challenge is to design and produce a small ‘pavilion’ that will, enable exchange, debate, and reflection on the future of living Europe, in new and innovative ways. The winning design will be built and travel to several locations in the Netherlands.

Studenten ontwerpen paviljoen voor Paleis Soestdijk

Studenten van Complex Projects hebben als inzending voor een prijsvraag van Paleis Soestdijk 11 ontwerpen gemaakt voor een duurzaam, circulair, en modulair paviljoen. Het winnende ontwerp zal verder ontwikkeld worden en uiteindelijk gebouwd worden. Dit ontwerp krijgt bij de opening van Paleis Soestdijk | Made by Holland een plek op het landgoed.

Europa Nostra Award won by Dora Chatzi Rodopoulou

Dora Chatzi Rodopoulou has won the Europa Nostra Award in the category Research with her research project: Control Shift: European Industrial Heritage Reuse in review. The Europa Nostra Awards is the EU prize for cultural heritage funded by the Creative Europe programme.

19 mei 2021

Koelprestaties van stadsbomen in software en orgware

Steden moeten zich aanpassen om het hoofd te bieden aan gevolgen van klimaatverandering, zoals hogere temperaturen en perioden van hittestress. Bomen worden gezien als de ‘aircos’ van onze steden, maar precieze gegevens over hoeveel ze koelen – en met name over hun levenscyclus heen – ontbreken. In het project i-Tree 2.0-NL worden nauwkeurige meetgegevens voor Nederlandse stadsbomen ontwikkeld en vertaald naar databases, toepassings-software en ‘orgware’.

18 mei 2021

Amsterdamse kademuren renoveren en energieambities waarmaken

Warmte uit het Amsterdamse grachtenwater zou in de zomer kunnen worden opgevangen, opgeslagen in de ondergrond, om in de winter te gebruiken. Aquathermische energie uit oppervlaktewater zou een alternatief kunnen zijn voor aardgas, aangezien deze stad een groot aantal grachten en open water telt. AMS Institute, samen met onderzoeker Maéva Dang van de faculteit Bouwkunde, werkt aan het oplossen van de energie uitdagingen van Amsterdam.

18 mei 2021

"Housing the Urban Invisibles" te zien op Biënnale van Venetië 2021

De faculteit Bouwkunde is vertegenwoordigd op de 17e Internationale Architectuur Tentoonstelling van Venetië met "Housing the Urban Invisibles". Een tentoonstelling met werk van studenten en onderwijsmateriaal waarin alternatieve benaderingen voor het ontwerp van massawoningbouw als een belangrijk onderdeel van duurzame ontwikkeling kritisch worden onderzocht.