Laatste Nieuws

912 resultaten

18 juni 2020

Impuls health & technology onderzoek met negen nieuwe Medical Delta hoogleraren

Negen hoogleraren mogen zich nu ook ‘Medical Delta hoogleraar’ noemen. Zij ontvangen daarvoor een dubbelbenoeming bij twee of meerdere academische instellingen (TU Delft, LUMC, Universiteit Leiden, Erasmus MC, Erasmus Universiteit) die zijn aangesloten bij Medical Delta. Daarmee krijgt het health & technology onderzoek opnieuw een impuls.

16 juni 2020

Onderzoekers creëren een nieuwe klasse snelheidsgevoelige mechanische metamaterialen

Onderzoekers van de afdeling Biomechanical Engineering van de TU Delft hebben een nieuwe klasse metamaterialen gemaakt die hun mechanisch gedrag dynamisch kunnen veranderen. Dit kan de basis vormen voor praktische toepassingen zoals valbeschermende kleding voor ouderen. De resultaten verschijnen op 17 juni in het tijdschrift Science Advances.

11 juni 2020

Hulp uit onverwachte hoek: datatechnieken uit de geowetenschappen kunnen helpen corona beter te voorspellen

Een internationale groep onderzoekers, van onder meer de TU Delft, verwacht dat met data assimilatie, een datatechniek uit de geowetenschappen, beter is te voorspellen hoe corona zich verspreidt en wat het effect van bepaalde maatregelen is. Deze wetenschappers denken dat data-assimilatie voor de epidemiologen van het RIVM interessant kan zijn. De onderzoekers hebben een paper over dit onderwerp ingediend bij het wetenschappelijke tijdschrift Foundations of Data Science.

09 juni 2020

Twijfelaars geven doorslag bij invoering corona-app

Nederlanders hebben sterk uiteenlopende meningen over de tracking-and-tracing corona-app

08 juni 2020

Francine Houben TU Delft Alumnus van het Jaar 2020

Francine Houben, oprichter en creatief directeur van Mecanoo architecten, is verkozen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2020.

04 juni 2020

Technische universiteiten bundelen krachten in Techrede

De vier technische universiteiten in Nederland (Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen) doen een appel op politiek Den Haag om technologische innovaties structureel te verankeren in hun agenda. Technologische innovaties vormen een onmisbare schakel in de transitie naar een veerkrachtige, veilige en duurzame toekomst. Een toekomst na corona met nieuwe maatschappelijke uitdagingen die nieuwe oplossingen vragen. Om de relevantie van deze innovaties over te brengen en ook het brede publiek erin mee te nemen, vindt op 1 oktober voor het eerst de Techrede plaats.

04 juni 2020

Virtuele innerlijke stem voor ontwikkelen sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn onmisbaar in het leven, maar ze komen niet altijd aangewaaid. Er is dan ook een groot aanbod aan cursussen en zelfhelpboeken om ze te ontwikkelen. Tegenwoordig kan dat ook met digitale ondersteuning, zoals virtual reality (VR).

03 juni 2020

Delfts onderzoek naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving verenigd in Urban Energy Institute

Bij de TU Delft worden verschillende aspecten van dat energiegebruik onderzocht, met als doel het gebruik in stedelijke gebieden drastisch te verlagen en het resterende energiegebruik op te wekken uit duurzame bronnen. Dit onderzoek wordt nu officieel gebundeld in het Urban Energy Institute.

02 juni 2020

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

Hoe kun je met behulp van artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang versnellen?

29 mei 2020

De reële risico’s van een pandemie

De COVID-19-pandemie houdt ons een spiegel voor, en laat zien hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn. Beleidsmakers en besluitvormers gebruiken geavanceerde wiskundige modellen om te voorspellen welke mogelijke risico’s een pandemie met zich meebrengt. ‘Maar,’ schrijven wetenschappers Pasquale Cirillo (TU Delft) en Nassim Nicholas Taleb (New York University) in hun onlangs – in Nature Physics – verschenen paper. ‘Het merendeel van deze modellen kijkt niet naar het staartrisico van besmettelijke ziekten, en ook wordt er nauwelijks getwijfeld aan de betrouwbaarheid van verschillende parameters.’