01 juli 2024

Onderzoeksreactor TU Delft is met koele aanpassing klaar voor de toekomst

Met de ingebruikname van de koude neutronenbron en het verbeterde instrumentarium van TU Delft Reactor Institute (RID) vanaf 27 juni 2024 is geavanceerder en sneller onderzoek mogelijk. De eerste onderzoeksresultaten worden verwacht in oktober 2024, rond de officiële heropening van de reactor.

11 juni 2024

NWO-subsidie voor nieuwe radiotherapie om bijwerkingen te verminderen en genezingspercentages te verbeteren

TU Delft, Erasmus MC en Universiteit van Lausanne hebben 1 miljoen subsidie ontvangen voor het ontwikkelen van een nieuwe behandeling met elektronen genaamd VHEE: Very High Energy Electron.

27 mei 2024

Sneller opladen en verder rijden

Team van TU Delft onderzoekers heeft de structuur van batterijen voor elektrische auto’s verbeterd. Lees verder in de Publicatie Cell Reports Physical Science. “A phase inversion strategy for low-tortuosity and ultrahigh-mass-loading nickel-rich layered oxide electrodes”

26 mei 2024

Een kritische blik op kritieke grondstoffen

In het kader van de Materials Week is er een student story gemaakt over Rita Villar Parajo. Daarin vertelt zij over haar onderzoek naar vastestof-elektrolyten voor batterijen bij de afdeling Radiation Science & Technology. Daarnaast houdt ze zich ook bezig met de maatschappelijke impact van mijnbouw, een onderwerp waar ze zich in haar Honours Programme zal verdiepen.

08 mei 2024

Wanorde verlengt de levensduur van batterijen

Wat bepaalt de levensduur van batterijen? En belangrijker nog: hoe kunnen we deze verlengen? Een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de TU Delft heeft ontdekt dat lokale wanorde in het oxide kathodemateriaal ervoor kan zorgen dat Li-ion-batterijen vaker kunnen worden opgeladen en ontladen. Hun resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

25 april 2024

Grossi benadrukt behoefte aan ingenieurs tijdens bezoek aan TU Delft

Op woensdag 24 april organiseerde de TU Delft een bijeenkomst voor directeur-generaal Rafael Grossi van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA), studenten en andere geïnteresseerden in de nucleaire sector.

22 april 2024

INSARR missie goed afgerond

Van maandag 15 tot en met donderdag 18 april 2024 is de follow-up Integrated Safety Assessment of Research Reactors (INSARR) missie uitgevoerd bij TU Delft Reactor Institute.