Nieuws & Mediaoptredens

494 resultaten

20 maart 2018

Marc de Vries in het Reformatorisch Dagblad over verborgen vervuilers

Als je iemand zou vragen wat de voornaamste oorzaken van milieuvervuiling zijn, zal die persoon algauw denken aan vervoer en transport. Marc de Vries, bijzonder hoogleraar reformatorische wijsbegeerte aan de Technische Universiteit Delft, schrijft in zijn column over verborgen vervuilers, zoals o.a. de ICT-sector.

12 maart 2018

Ethics of Artificial Intelligence: Statement European Expert Group Released

The statement of the European Group on Ethics in Science and New Technologies (EGE) calls for a wide-ranging process of public deliberation and lays out a set of fundamental ethical principles to pave the way. It also forms the cornerstone of the guidelines on AI ethics to be developed in collaboration with the future AI Alliance.

08 maart 2018

Neelke Doorn in diverse media over vrouwelijke hoogleraren

De Nederlandse universiteiten hebben in een jaar tijd honderd extra vrouwelijke hoogleraren aangesteld, viermaal zo veel als normaal in een jaar. 'Een teken dat de universiteit ernst maakt met de extra aanstelling van vrouwelijke hoogleraren', zegt Neelke Doorn, hoogleraar technologie-ethiek aan de TU Delft.

06 maart 2018

MoSHE studenten vallen in de prijzen

Het ministerie van I&M heeft in het kader van het programma “Duurzame veiligheid 2030 voor de (petro)chemische industrie” begin dit jaar een essaywedstrijd uitgeschreven met drie kleine geldprijzen. Deelnemers werd gevraagd om uiteen te zetten welke verbeteringen de industrie kan doorvoeren om veiligheid te vergroten. De eerste en tweede prijs zijn gewonnen door MoSHE-studenten van de lichting MoSHE19 (2015-2017).

01 maart 2018

Servaas Storm in De Groene Amsterdammer over loonstijging en inflatie

De ook door sociaal-democraten hartstochtelijk ondersteunde neoliberale koers van de afgelopen decennia heeft de positie van werkenden aanzienlijk verzwakt. Werkgevers, aandeelhouders en andere financiële avonturiers zijn de lachende derde. Servaas Storm, econoom en onderzoeker aan de TU Delft, legt uit waarom het hele idee dat looneisen als vanzelf tot inflatie leiden een misverstand is.

01 maart 2018

Claudia Werker in ScienceGuide over loopbaananalyses op technische universiteiten

De ongelijkheid in kansen op een wetenschappelijke carrière tussen mannen en vrouwen heeft als oorzaak dat mannen vaker de verbinding weten te leggen tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. Dit blijkt uit loopbaananalyses onder wetenschappers van twee vooraanstaande Europese technische universiteiten. Eén daarvan is Claudia Werker van TU Delft.