Nieuws & Mediaoptredens

494 resultaten

08 juni 2018

Adriana Diaz Arias in TU Delta over fossil fuel subsidies

Fossil fuel subsidies, worth 0.7% of the global economy, increase CO2 emissions and hamper the development of sustainable energy sources. So why do they still exist? TPM PhD candidate Adriana Diaz Arias studied the resilience of the vested powers.

08 juni 2018

Wolter Pieters op Eén vandaag over hacken van zonnepanelen

De stroomvoorziening in heel Europa – ook in Nederland - loopt gevaar door een beveiligingslek in zonnepanelen. De ict-beveiliging van omvormers, apparaten die nodig zijn om zonne-energie geschikt te maken voor het stroomnet, zijn nog steeds te hacken, blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf ITsec. Wolter Pieters, professor Cyberrisk aan de TU Delft, vindt dat de bevindingen zeer serieus moet worden genomen.

25 mei 2018

Ibo van de Poel op zelfrijdendvervoer.nl over ethische aspecten zelfrijdende auto

Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s speelt ethiek een belangrijke rol. Maar maatschappelijke waarden kunnen veranderen. Hoe ga je daar mee om als je technologie ontwerpt? Hoogleraar Ibo van de Poel gaat daar met zijn team een filosofische theorie voor ontwikkelen.

24 mei 2018

Ilse Verdiesen wins best student thesis award on military ethics

Majoor en master student Artificial Intelligence Ilse Verdiesen heeft vorige week de 1e prijs van de European International Society for Military Ethics (EuroISME) in ontvangst mogen nemen voor haar master thesis ‘Ethics of Autonomous Weapons’.

16 mei 2018

Behnam Taebi in diverse media over vluchtelingen in de wetenschap

Wetenschapsfinancier NWO in Den Haag begint deze maand met een experiment waarbij wetenschappers met een vluchtelingenstatus een jaar lang kunnen worden aangesteld bij een Nederlandse onderzoeksgroep. Voor het programma is 750 duizend euro beschikbaar, naar verwachting genoeg voor ongeveer acht tot vijftien aanstellingen van een jaar. Een master of doctorstitel en een verblijfsstatus zijn vereisten. Techniek-ethicus Behnam Taebi is mede-initiatiefnemer van de pilot 'Vluchtelingen in de Wetenschap'.

16 mei 2018

Aimee van Wynsberghe in NRC next: EU dreigt digitale kolonie te worden

Kunstmatige intelligentie China en de VS werken al jaren aan werelddominantie. De Europese houding ten opzichte van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) leek lang op slaapwandelen. Al jaren wordt de achterstand van de EU op AI-grootmachten Amerika en China groter. Aimée van Wynsberghe, roboticaonderzoeker aan de TU Delft en mede-oprichter van de stichting Responsible Robotics, maakt zich vooral zorgen over de brain drain van Europees AI-talent. „Je ziet dat sommige AI-studenten hun studie niet eens meer afmaken omdat ze al voor enorme salarissen voor Amerikaanse bedrijven kunnen gaan werken.” Zonder eigen bedrijven verdwijnen goede techneuten uiteindelijk naar het buitenland.