De vernieuwing van TU Delft Science Centre

We zijn blij om jullie een kijkje te geven in het vernieuwingsproces van het TU Delft Science Centre. Na een periode van verbouwing, openen wij in februari 2025 de deuren van het Techniek Atelier. Dit wordt een plek waar wetenschap en technologie samenkomen om jong en oud te inspireren. Volg onze vooruitgang en ontdek wat jullie te wachten staat in deze nieuwe ruimte voor innovatie en educatie!

Mijlpaal: Brainstorm Branding

Op 27 juni 2024 heeft het team van het TU Delft Science Centre samen gebrainstormd over de branding. Vragen als: Wie zijn we? Wat willen we? En wat communiceren we? zijn beantwoord. Op basis van deze inzichten kon een duidelijke uitvraag worden gedaan voor een nieuwe branding.

Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij je graag op de hoogte van onze activiteiten, evenementen en de voortgang van het nieuwe TU Delft Science Centre.

Vanaf begin 2025: Techniek Atelier

Duurzaam entreegebied

We openen een nieuw entreegebied bij het TU Delft Science Centre. In het midden van dit entreegebied komt een groot interactief kunstwerk & onderzoeksobject (bestaande uit meer dan 500.000 onderdelen!), ontwikkeld door Philip Beesley in samenwerking met de TU Delft. De ontwikkeling en bouw doen wij zo duurzaam mogelijk. Zo ligt de keuze voor materialen op hergebruik en duurzame materialen en ontwikkelen we alles op een demontabele manier zodat het makkelijk opnieuw ingezet kan worden.

Techniek Atelier

Daarnaast bieden we een vast programma aan voor onze jonge bezoekers van 8 t/m 12 jaar op diverse doordeweekse dagen, weekenden en schoolvakanties. In het Techniek Atelier nemen we je mee in de diverse labs bij ons. Je gaat hier een ochtend of middag zelf de handen uit de mouwen steken en aan de slag met apparaten en spullen die je alleen op een technische universiteit kan vinden. Ga aan de slag met bijvoorbeeld bioplastics in ons biolab of leer robots programmeren in ons robotlab. Ga het zelf doen vanaf de voorjaarsvakantie 2025 bij het TU Delft Science Centre..

Vanaf begin 2026: Science Experience

Science Experience

Het is nog heel even wachten, maar in 2026 opent het Science Centre een unieke interactieve museumexperience. Bezoekers gaan een onderzoeksgroepje vormen en zullen een probleem voorgeschoteld krijgen. Dit probleem zullen ze in én tussen de labs, moeten gaan onderzoeken, vervolgens een oplossing gaan ontwerpen en tot slot deze oplossing ook echt gaan prototypen. Hierbij zal elke experience uniek zijn op basis van de leeftijd en kennis van de bezoekers en de keuzes die zij maken.

Nieuwe labs

In 2026 voegen we meerdere labs toe aan het Science Centre in de kelder: een micro-electronicalab, waar de focus ligt op het maken en testen van microelectronica, XR-Gamelab met een focus op het creëren van digitale middelen, een roboticalab waar de werelden van software en hardware via robots bij elkaar komen en een lichtlab waar de focus ligt op perceptie en zintuigen. Hierin kunnen we bezoekers en scholieren écht dichtbij het onderzoek brengen zowel in als buiten de labs.

Planning

TU Delft Science Centre wordt mogelijk gemaakt door: