Filter results

9800 resultaten

Jill Slinger benoemd tot hoogleraar in Transdisciplinary Policy Development

Met veel plezier kondigen wij aan dat dr. Jill Slinger per oktober 2024 door het College van Bestuur van de TU Delft is benoemd tot hoogleraar in ‘Transdisciplinary Policy Development’. Dr. Slinger is een internationaal erkende expert op het gebied van integraal beleidsonderzoek voor water- en kustsystemen, waarbij ze wiskundige modellen combineert met participatieve methoden. Beleidsonderzoek en beleidsontwikkeling zijn per definitie interdisciplinaire velden, waar diepgaande kwantitatieve modellen, zoals systeemdynamica, worden gecombineerd met kennis van ecosystemen, economie, bestuurskunde, communicatiewetenschappen, implementatiewetenschap en sociale wetenschappen. Terwijl veel onderzoekers zich richten op ofwel de kwalitatieve ofwel de kwantitatieve aspecten van beleidsonderzoek, heeft dr. Slinger zich altijd toegelegd op het combineren en integreren van deze twee aspecten. Transdisciplinair onderzoek De laatste tijd focust haar onderzoek zich ook op de transdisciplinaire aspecten van beleidsontwikkeling. Hierbij wordt nadrukkelijk de kennis van belanghebbenden in het gebied in het onderzoek geïntegreerd en het onderzoek ook relevanter gemaakt voor deze belanghebbenden. Aangezien water- en kustsystemen vaak steden, havens en industrie omvatten, hebben deze systemen te maken met een breed scala aan belanghebbenden. Het ontwikkelen van methoden om deze belanghebbenden effectief en efficiënt te betrekken bij beleidsontwikkeling en onderzoeksprojecten is een zeer relevante maar uitdagende taak. Wereldwijd zijn er maar weinig experts die transdisciplinair onderzoek doen naar water- en kustsystemen, en dr. Slinger is uitgegroeid tot een leider op dit gebied. Gezien de effecten van klimaatverandering en zeespiegelstijging is grondig en relevant onderzoek naar de aanpassing van onze water- en kustsystemen in de komende decennia een enorm belangrijk thema. Jill Slinger: “Het is een voorrecht om te werken op het snijvlak van wetenschap en samenleving op het gebied van water- en kustsystemen. Met de gelijktijdige uitdagingen van biodiversiteitsverlies en klimaatverandering is het steeds noodzakelijker om op een betekenisvolle manier in gesprek te gaan met mensen die in de getroffen gebieden wonen. Door hun ervaringen en lokale kennis mee te nemen in de besluitvorming over hun omgeving, kunnen nieuwe relevante, nature-based solutions worden ontworpen en geïmplementeerd. Ik kijk ernaar uit om onderzoeksmethoden op dit snijvlak verder te ontwikkelen, in samenwerking met collega’s bij TBM en het bredere netwerk van mensen die geïnteresseerd zijn in building with nature.” Jill Slinger

Half Height Horizontal

Onderzoekers overhandigen Position Paper aan Tweede Kamer

Uit naam van het TU Delft PowerWeb Institute overhandigen onderzoekers Kenneth Brunninx en Simon Tindemans op 14 november 2024 een Position Paper aan de Tweede Kamer, met een mogelijke oplossing voor de grote netwerkcapaciteit-problemen die in Nederland steeds vaker opspelen. Waarschijnlijk haalt Nederland de klimaatdoelen 2030 niet, en dat komt onder andere doordat de grote industrie niet snel genoeg kan overstappen op elektriciteit, mede doordat er steeds vaker problemen ontstaan rondom netwerkcapaciteit en netcongestie. Naar alle waarschijnlijk zullen die problemen dit decennium eerst zelfs toenemen, voordat ze kunnen afnemen, stellen de onderzoekers. De oplossing die de onderzoekers van het TU Delft PowerWeb Institute aanbieden, is de ‘flexibele backstop’. Met een flexibele backstop kan de huidige capaciteit van het elektriciteitsnet efficiënter gebruikt worden zonder aan veiligheid of betrouwbaarheid in te winnen. Een flexibele backstop is een veiligheidsmechanisme dat automatisch en op korte termijn de hoeveelheid elektriciteit vermindert die een elektrische eenheid van het elektriciteitsnet kan onttrekken (een elektrische laadpaal of een warmtepomp) en leveren (een PV-installatie). Het is een klein apparaatje dat is aangesloten of ingebouwd in een elektrische eenheid, zoals een laadpaal of warmtepomp, en dat ‘communiceert’ met de distributienetwerkbeheerder. In geval van extreme stress op het netwerk geeft de netwerkbeheerder een signaal aan het apparaat om de hoeveelheid stroom te beperken. Duitsland heeft recent een vergelijkbaar systeem ingevoerd met elektrische laadpalen. De backstop wordt enkel geactiveerd in periodes van acute congestieproblemen, nadat alle andere maatregelen uitgeput zijn. “Het opwaarderen van het elektriciteitsnetwerk blijft essentieel, maar zal in de praktijk nog jaren duren. Er is dus behoefte aan kortetermijnoplossingen die geïntegreerd kunnen worden in de langetermijnplanning. Wij, de leden van het TU Delft PowerWeb Institute, roepen de overheid, netwerkbeheerders en regulator op om de flexibele backstop als extra veiligheidsmaatregel voor het netwerk te onderzoeken”, aldus de onderzoekers. Het gehele Paper is hier te lezen. Kanneth Brunninx is universiteit hoofddocent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management, waar hij met kwantitatieve modellen energiebeleid en marktontwerp evalueert met als doel CO2-uitstoot te verminderen. Simon Tindemans is universitair hoofddocent in de Intelligent Electrical Power Grids groep van faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Hij doet onder andere onderzoek naar onzekerheid en risicomanagement voor elektriciteitsnetwerken. Het TU Delft PowerWeb Institute ontwerpt het elektriciteitsnetwerk van de toekomst.

Empowering professionals – vital for the longevity of any organisation

Empowering professionals – vital for the longevity of any organisation “Employers need to recognise that allowing employees to develop themselves is essential to business success, and space must be made for that,” says Willem van Valkenburg, Executive Director of TU Delft’s Extension School for Continuing Education. In a recent Topic Talks interview on New Business Radio , van Valkenburg highlighted the need for a robust learning culture within organisations to keep pace with an evolving job market and rapid technological advancements. Barriers to continous development Reflecting on the learning culture in the Netherlands, as an example, van Valkenburg pointed out an often-overlooked barrier: although resources for professional development exist, business needs frequently take precedence, sidelining employee growth. “Employers must actively create environments that encourage continuous learning and foster dialogue about upskilling and growth opportunities. This is especially crucial for companies struggling with unfilled vacancies. When staffing is low, the demand on existing employees intensifies, making it harder to prioritise time for learning.” Recognising these challenges, TU Delft has developed short-duration online courses to help professionals fit learning around their work responsibilities. The importance of up-to-date skills is clear: businesses need to adopt new technologies to remain competitive, yet they often face skills gaps that traditional training does not cover. Van Valkenburg shared an example of a professional who, after completing TU Delft’s AI in Manufacturing course, applied their learning to increase production by 50%. To address the need for specialised knowledge, TU Delft’s approach goes beyond standard coursework, fostering innovation through collaborative learning communities. “Our learning communities bring together researchers, professionals, and policymakers to collaboratively address real-world problems. This structure enables participants to learn while actively solving practical challenges,” explained van Valkenburg. Throughout the conversation, van Valkenburg emphasised the value of aligning academic expertise with industry needs. By integrating TU Delft’s research into their courses, participants have access to the latest advancements, keeping them at the forefront of their fields. “Our courses, accessible in English and designed for a global audience, allow professionals from diverse sectors to stay ahead of technological shifts,” he said. Tangible impact In addition to cutting-edge content, the Extension School maintains a learner-centred approach. Feedback is integral, helping TU Delft ensure its courses remain relevant and impactful. “What moves me the most are people in developing countries who say, ‘I took a course on solar energy. With the knowledge I gained, I wrote a project plan to install solar panels in our village. Now, we have more electricity and can develop ourselves further.'" Building lifelong learning at all levels is essential to creating a resilient workforce and a sustainable future. TU Delft’s Extension School is committed to keeping these conversations alive, empowering professionals worldwide to drive meaningful change. For those interested in hearing the full interview in Dutch, please click the link. Luister hier Support Willem van Valkenburg and our work by giving us a shout-out on LinkedIn linkedin