Onderzoeknieuws

1102 resultaten

30 november 2020

3mE-onderzoekers partner in twee NWA-ORC consortia

Delftse onderzoekers gaan in negen consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Faculteit 3mE neemt deel aan twee van deze consortia.

28 november 2020

Graphene balloons to identify noble gases

New research by scientists from Delft University of Technology and the University of Duisburg-Essen uses the motion of atomically thin graphene to identify noble gases. These gases are chemically passive and do not react with other materials, which makes it challenging to detect them. The findings are reported in the journal Nature Communications.

25 november 2020

Achilleas Psyllidis in nieuw boek Seeing the City

Steden zijn complex en vormen de kern van onderzoek in verschillende disciplines. Van stadsplanning en geografie tot econometrie en bestuurskunde. Met zijn onderzoek naar het gebruik van sensordata om design te verbeteren, heeft IO-onderzoeker Achilleas Psyllidis onlangs bijgedragen aan de publicatie van Seeing the City.

23 november 2020

Photovoltatronics: slimme zonnecellen die met elkaar praten

Wanneer je op straat loopt en naar gebouwen kijkt, zie je niet dat elk stukje oppervlak z’n eigen elektriciteit genereert en opslaat.

20 november 2020

Team ZED van de TU Delft wint 4TU Impact Challenge

Team ZED heeft de Dutch 4TU Impact Challenge gewonnen en gaat naar de World Expo in Dubai.

20 november 2020

Onderzoek naar lekkage van mond-neusmaskers

Philomena Bluyssen en Marco Ortiz ontwikkelen in het Senselab een methode waarmee de lekkage van verschillende maskers vergeleken kan worden. Een dergelijke test ontbreekt vooralsnog in de NEN norm.

19 november 2020

Nieuwe sensorchips: goedkoop, slim en efficiënt

Een chip met ingebouwde sensor, die zo gevoelig is dat hij een enkel deeltje van het coronavirus opmerkt. Daaraan werken meerdere onderzoekers van de TU Delft. Binnen 3mE werken Peter Steeneken, hoogleraar Dynamics of Micro and Nanosystems en onderzoeker Murali Ghatkesar van de afdeling PME samen met hoogleraar Frans Widdershoven (faculteit EWI) aan dit onderzoek.

19 november 2020

New approach to make the cloud run sustainably

Just like the roads that provide access to them and the dikes that protect them, cloud datacentres have become an essential part of our national, and worldwide, infrastructure. Thanks to capacity planning research by TU Delft master’s student Georgios Andreadis, these datacentres may continue to meet the ever-growing computational demands while reducing their operational costs and increasing their efficiency and environmental sustainability.

18 november 2020

Meeste Nederlanders staan niet vooraan in de rij voor een COVID-19 vaccin

Een effectief COVID-19 vaccin komt steeds dichterbij. Toch blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders zich niet direct wil laten inenten wanneer zo’n vaccin beschikbaar komt. Vaccinatietwijfelaars maken zich vooral zorgen over de risico’s van het vaccin. Zo blijkt uit een representatief keuze experiment van onderzoekers van de TU Delft, Universiteit Maastricht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Roskilde University en het RIVM.

18 november 2020

A Mechanism for Designing High-Entropy Alloys with improved Magnetic Properties

12 november 2020

Warmte efficiënter omgezet in elektriciteit door te sleutelen aan nanostructuur

Delftse materiaalwetenschappers hebben ontdekt dat de energieopbrengst uit warmte efficiënter kan, door aanpassingen te doen in de nanostructuur van het thermo-elektrische materiaal. Hun artikel is onlangs gepubliceerd in Nano Energy.

10 november 2020

Maritieme waterstofdrone TU Delft vliegt langer én groener

Onderzoekers van de TU Delft ontwikkelden samen met de Koninklijke Marine en de Kustwacht Nederland een waterstofdrone die verticaal kan opstijgen en landen, en urenlang horizontaal als een vliegtuig kan vliegen op waterstof.

09 november 2020

Delftse formule brengt nieuwe milieuvriendelijke batterij dichterbij

Onderzoekers van de Chinese Academy of Sciences en de TU Delft hebben een methode ontwikkeld om de atomaire structuur van natrium-ionbatterijen te voorspellen. Tot nu toe was dat zelfs met de snelste supercomputers onmogelijk. De vinding kan het onderzoek naar na-ionbatterijen aanzienlijk versnellen. Daardoor kan dit type batterij een serieus alternatief worden voor de populaire Li-ionbatterijen die in onze smartphones, laptops en elektrische auto’s zitten. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science.

05 november 2020

Multi-Material Additive Manufacturing Program is the winner of HiTMaT 2020

The team, coordinated by Dr. Vera Popovich from MSE, TU Delft and in close collaboration with M2i, University of Twente, GKN Fokker and Beamler is the winner of HTSM High Tech Materials Call 2020.

03 november 2020

Vier Veni's voor 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week aan twaalf Delftse wetenschappers de Veni-beurzen van maximaal 250.000 euro toegekend. Hiermee kunnen de laureaten gedurende drie jaar hun eigen onderzoek ideeën verder ontwikkelen.