De invloed van de luchtvaart op klimaatverandering
Bachelor eindproject van Margriet Cox
Wanneer je (bijna) alle vakken van de bachelor Technische Bestuurskunde achter de rug hebt, is het tijd voor het laatste onderdeel: de BEP, ofwel het bachelor eindproject. Dit is het moment waarop je laat zien dat je de opgedane kennis van de bachelor kunt toepassen in jouw eigen onderzoek. De eerste stap is dan ook een interessant onderwerp vinden, wat ik zelf best lastig vond. Door veel het nieuws te kijken en te praten met leraren, vond ik uiteindelijk het onderwerp waar ik mij het komende jaar in zou verdiepen. Namelijk, de luchtvaartsector en de invloed die deze sector heeft op klimaatverandering. Wereldwijd gaan wij steeds meer op vakantie, en we nemen hiervoor ook steeds vaker het vliegtuig. Zonder dat de meeste mensen het door hebben, stoot een vliegtuig enorm veel CO2 uit, wat logischerwijs bijdraagt aan klimaatverandering. Het probleem is dat de wereldwijde klimaatdoelstellingen nooit behaald zullen worden als de luchtvaartsector zo blijft groeien.
In de eerste fase van de BEP deed ik onderzoek naar de verschillende maatregelen die genomen konden worden om de CO2-uitstoot te verminderen binnen de luchtvaartsector. Hierbij valt te denken aan luchtvaartbelasting, welke de groei van de luchtvaartsector kan verminderen, of het gebruik van bio brandstoffen, welke de CO2-uitstoot per vliegtuig kunnen verminderen. In de tweede fase van de BEP richtte ik mij enkel op de verschillende belastingmechanismen die Europa zou kunnen inzetten binnen de luchtvaartsector, en wat de lange termijn effecten zijn van dergelijke maatregelen. Dit onderzocht ik met behulp van een systeem dynamisch model, wat een van de vele methoden is die je tijdens je bachelor zal leren. Met deze methode is het bijvoorbeeld mogelijk een model te maken dat laat zien hoe de luchtvaartsector zich ontwikkelt in een periode van 50 jaar, onder verschillende omstandigheden, en onder invloed van de verschillende belastingmechanismen.
Uit het onderzoek bleek dat belasting-mechanismen niet veel invloed hebben op het reisgedrag van toeristen. Vakantiegangers zijn best bereid extra geld uit te geven voor hun reis. Een limiet aan vluchten en het aanbieden van voldoende alternatief vervoer binnen Europa lijkt het beste alternatief te zijn.