Wat ga ik leren?
Techniek is altijd verbonden met de maatschappij. Bij Technische Bestuurskunde verdiep je je daarom in deze zogenaamde socio-technische systemen. Bij Technische Bestuurskunde leer je hoe je complexe problemen op systematische wijze kunt analyseren.
- Analyse van socio-technische systemen (o.a. vakken als ‘Probleemanalyse’ en ‘Analyse van multi-actorsystemen’);
- Wiskunde en statistiek (o.a. vakken als ‘Differentiaalvergelijkingen en Lineaire Algebra’ en ‘Multivariate data-analyse’);
- Programmeren en modelleren (o.a. ‘Inleiding tot programmeren in Python’ en drie systeemmodelleringsvakken waarin o.a. agentgebaseerd en systeemdynamisch modelleren);
- Bestuur van socio-technische systemen (o.a. ‘Bestuur en recht’, ‘Micro- en Markteconomie” en Organisatie en management’);
- Vaardigheden (o.a. presenteren, debatteren, academisch schrijven);
- Drie technische specialisaties: Energie & Industrie (E&I), Informatie & Communicatie (I&C) en Transport & Logistiek (T&L).
Opbouw van de bachelor
De bacheloropleiding Technische Bestuurskunde duurt drie jaar. Een studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen van ieder tien weken en wordt afgesloten met een tentamenperiode. Elke periode krijg je drie vakken. Het programma bestaat uit een mix van verschillende onderwijsvormen zoals; hoorcolleges, instructies, projecten, zelfstudie en een managementgame. Ook is er in elke periode ruimte gereserveerd voor vaardigheden zoals; presenteren, rapporteren en debatteren, maar ook interviewen, feedback geven en informatievaardigheden. Zo kun je later als TB-ingenieur je interdisciplinaire rol beter vervullen.
Wiskunde B & Technische Bestuurskunde
Wiskunde B is erg belangrijk om cijfermatige impactmodellen voor technologische oplossingsrichtingen te kunnen maken.
Natuurkundekennis vormt een goede basis voor het kunnen begrijpen van technische processen zoals in de energiesector. Ook kun je je natuurkundekennis toepassen bij het modelleren van complexe processen omdat je bij natuurkunde hebt geleerd hoe verschijnselen (bijvoorbeeld stroom, licht) verklaard kunnen worden met behulp van wiskundige modellen.
Vakverdeling
30% Wiskunde & Modelleren
18% Bestuur & Governance
17% Technologiespecialisatie
17% Minorvakken
11% Analyseren van socio-technische systemen of actoren
8% Bachelor Eind Project (BEP)
De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen of clusters. De eerste 5 leerlijnen volgt elke student; de laatste is een keuze uit één van de drie specialisaties.
- Analyse van socio-technische systemen
- Wiskunde en statistiek
- Programmeren en modelleren
- Bestuur van socio-technische systemen
- Vaardigheden
- Technologiespecialisatie (domeinen)
- Energie & Industrie
- Informatie & Communicatie
- Transport & Logistiek
In het eerste jaar krijg je les in de analyse van complexe socio-technische systemen, het bestuur van deze systemen, wiskundig modelleren leer je algemene academische vaardigheden. In het derde kwartaal kies je technologiespecialisme, ook wel domein geheten, waar je jouw kennis de rest van de opleiding op zal toepassen.
Vakken en competenties
-
- Probleemanalyse geeft een introductie in het vakgebied van de technische bestuurskunde en leert de student analytische methoden te gebruiken voor het systematisch analyseren van technisch-bestuurskundige problemen.
- Systeemmodellering 1 geeft een fundamentele inleiding op het modelbegrip, gekoppeld aan een pittige training in het doelbewust maken van modellen.
- Systeemmodellering 2 verzorgt een introductie in het modelleren en simuleren van complexe socio-technische systemen
-
- Bestuur en recht 1 is een eerste kennismaking met basisbegrippen uit de bestuurskunde, en een eerste kennismaking met basisbeginselen van het Nederlands Recht. Waarbij onder meer aandacht wordt besteed aan juridische systemen en juridische terminologie.
- In Micro- en markteconomie staat een economisch perspectief op infrastructuren centraal.
-
- Differentiaalvergelijkingen en Lineaire Algebra
- Multivariabele Analyse en Lineaire Algebra
- Inleiding in programmeren in Python
- Statistiek en data-analyse
- Besliskunde biedt een inleiding op methoden voor het representeren van beslissingssituaties als goed gestructureerde beslisproblemen die m.b.v. wiskundige technieken zijn op te lossen.
-
- Projectwerk & presenteren
- Feedback geven
- Informatievaardigheden 1 & 2
In het tweede jaar krijg je vakken die voortbouwen op het eerste jaar. Het jaar staat in het teken van verdieping en verbreding van je kennis. Zo krijg je vervolgvakken over bestuur en organisatie, leer je meer wiskundig modelleermethoden en specialiseer je je verder in je technische domein.
Vakken en competenties
-
- In Systeemmodelleren 3 worden twee verschillende simulatiemethoden onderwezen: Agent-Based Modelling (ABM) en System Dynamics (SD).
- Analyse van multi-actorsystemen
Hoe maak je complexe problemen in multi-actor systemen vatbaar voor zinvolle vervolgstappen, bijvoorbeeld voor een gedegen (kwantitatieve) vervolganalyse? - Systeemmodellering 4 – project simulatiemethoden
Dit projectvak wordt hoofdzakelijk uitgevoerd door groepjes van twee studenten. Elk groepje kiest een modelleermethode – systeemdynamica (SD) of agent-gebaseerd modelleren (ABM) – en een socio-technisch probleem dat zij kwantitatief gaan modelleren. - Ethiek en Veiligheid
-
- Economie van infrastructuren behandelt de theorie en de praktijk van het kiezen en implementeren van geschikte vormen van economische coördinatie in het ontwerpen, aanleggen en beheren van infrastructuren.
- De centrale invalshoek van Bestuur en recht 2 is de complexe netwerkomgeving waarin besluitvorming en sturing tot stand komen en de bestuurskundige en juridische implicaties hiervan.\
- In Organisatie en management draait het om de wisselwerking tussen organisaties en management.
-
- Multivariate data-analyse leert studenten multivariate data-analysetechnieken toe te passen op data, alsmede de instrumenten te ontwikkelen om deze data te verzamelen.
- Onderzoek en data-analyse leert beleidsgericht empirisch onderzoek op te zetten, uit te voeren en te rapporteren.
-
- Interviewtechniek
- Rapporteren
De eerste helft van het derde jaar besteed je aan een vrij in te vullen minor, waarmee je jezelf in een door jou gewenste richting kunt ontwikkelen. In de tweede helft van het jaar sluit je de opleiding af met een aantal verplichte vakken binnen je specialisatie en het bachelor project. Tijdens het Bachelor Eind Project (BEP) voer je een wetenschappelijk onderzoek uit en laat je zien dat je zelfstandig een probleem kunt aanpakken én hierover schriftelijk kunt rapporteren.
Na de afronding van de studie mag je Bachelor of Science (BSc) achter je naam zetten.
-
In het eerste semester van het derde jaar heb je de gelegenheid om vijf maanden lang je horizon te verbreden en een onderwerp dat je interesseert uit te diepen op de wijze die jou het beste lijkt. Dat kan zowel verdiepend als verbredend zijn.
Je kunt kiezen voor een samenhangend vakkenpakket, of juist een individuele minor. Ook kun je ervoor kiezen een minor in het buitenland of aan een andere faculteit of universiteit te volgen. Een zorgvuldig gekozen minor kan je helpen je carrière de gewenste richting te geven, of erachter te komen welke masteropleiding je na je bachelor zou willen volgen.
-
- In Governance van sociotechnische systemen ga je aan de slag als sociaal-wetenschappelijk onderzoeker.
- Governance specialisatie
- Technologie specialisatie
-
Het Bachelor project is een individueel project en de student is zijn/haar eigen projectmanager.
Het doel van het project is dat de student laat zien dat hij/zij zelfstandig, een TB-probleem kan afbakenen & onderzoeken m.b.v. kennis en onderzoeksmethoden uit de TB-opleiding, de resultaten kan communiceren en zo nieuw inzicht kan geven in de complexiteit van het probleem vanuit een multi-actor perspectief.
De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen of clusters. De eerste 5 leerlijnen volgt elke student; de laatste is een keuze uit één van de drie specialisaties.
- Analyse van socio-technische systemen
- Wiskunde en statistiek
- Programmeren en modelleren
- Bestuur van socio-technische systemen
- Vaardigheden
- Technologiespecialisatie (domeinen)
- Energie & Industrie
- Informatie & Communicatie
- Transport & Logistiek
In het eerste jaar krijg je les in de analyse van complexe socio-technische systemen, het bestuur van deze systemen, wiskundig modelleren leer je algemene academische vaardigheden. In het derde kwartaal kies je technologiespecialisme, ook wel domein geheten, waar je jouw kennis de rest van de opleiding op zal toepassen.
Vakken en competenties
-
- Probleemanalyse geeft een introductie in het vakgebied van de technische bestuurskunde en leert de student analytische methoden te gebruiken voor het systematisch analyseren van technisch-bestuurskundige problemen.
- Systeemmodellering 1 geeft een fundamentele inleiding op het modelbegrip, gekoppeld aan een pittige training in het doelbewust maken van modellen.
- Systeemmodellering 2 verzorgt een introductie in het modelleren en simuleren van complexe socio-technische systemen
-
- Bestuur en recht 1 is een eerste kennismaking met basisbegrippen uit de bestuurskunde, en een eerste kennismaking met basisbeginselen van het Nederlands Recht. Waarbij onder meer aandacht wordt besteed aan juridische systemen en juridische terminologie.
- In Micro- en markteconomie staat een economisch perspectief op infrastructuren centraal.
-
- Differentiaalvergelijkingen en Lineaire Algebra
- Multivariabele Analyse en Lineaire Algebra
- Inleiding in programmeren in Python
- Statistiek en data-analyse
- Besliskunde biedt een inleiding op methoden voor het representeren van beslissingssituaties als goed gestructureerde beslisproblemen die m.b.v. wiskundige technieken zijn op te lossen.
-
- Projectwerk & presenteren
- Feedback geven
- Informatievaardigheden 1 & 2
In het tweede jaar krijg je vakken die voortbouwen op het eerste jaar. Het jaar staat in het teken van verdieping en verbreding van je kennis. Zo krijg je vervolgvakken over bestuur en organisatie, leer je meer wiskundig modelleermethoden en specialiseer je je verder in je technische domein.
Vakken en competenties
-
- In Systeemmodelleren 3 worden twee verschillende simulatiemethoden onderwezen: Agent-Based Modelling (ABM) en System Dynamics (SD).
- Analyse van multi-actorsystemen
Hoe maak je complexe problemen in multi-actor systemen vatbaar voor zinvolle vervolgstappen, bijvoorbeeld voor een gedegen (kwantitatieve) vervolganalyse? - Systeemmodellering 4 – project simulatiemethoden
Dit projectvak wordt hoofdzakelijk uitgevoerd door groepjes van twee studenten. Elk groepje kiest een modelleermethode – systeemdynamica (SD) of agent-gebaseerd modelleren (ABM) – en een socio-technisch probleem dat zij kwantitatief gaan modelleren. - Ethiek en Veiligheid
-
- Economie van infrastructuren behandelt de theorie en de praktijk van het kiezen en implementeren van geschikte vormen van economische coördinatie in het ontwerpen, aanleggen en beheren van infrastructuren.
- De centrale invalshoek van Bestuur en recht 2 is de complexe netwerkomgeving waarin besluitvorming en sturing tot stand komen en de bestuurskundige en juridische implicaties hiervan.\
- In Organisatie en management draait het om de wisselwerking tussen organisaties en management.
-
- Multivariate data-analyse leert studenten multivariate data-analysetechnieken toe te passen op data, alsmede de instrumenten te ontwikkelen om deze data te verzamelen.
- Onderzoek en data-analyse leert beleidsgericht empirisch onderzoek op te zetten, uit te voeren en te rapporteren.
-
- Interviewtechniek
- Rapporteren
De eerste helft van het derde jaar besteed je aan een vrij in te vullen minor, waarmee je jezelf in een door jou gewenste richting kunt ontwikkelen. In de tweede helft van het jaar sluit je de opleiding af met een aantal verplichte vakken binnen je specialisatie en het bachelor project. Tijdens het Bachelor Eind Project (BEP) voer je een wetenschappelijk onderzoek uit en laat je zien dat je zelfstandig een probleem kunt aanpakken én hierover schriftelijk kunt rapporteren.
Na de afronding van de studie mag je Bachelor of Science (BSc) achter je naam zetten.
-
In het eerste semester van het derde jaar heb je de gelegenheid om vijf maanden lang je horizon te verbreden en een onderwerp dat je interesseert uit te diepen op de wijze die jou het beste lijkt. Dat kan zowel verdiepend als verbredend zijn.
Je kunt kiezen voor een samenhangend vakkenpakket, of juist een individuele minor. Ook kun je ervoor kiezen een minor in het buitenland of aan een andere faculteit of universiteit te volgen. Een zorgvuldig gekozen minor kan je helpen je carrière de gewenste richting te geven, of erachter te komen welke masteropleiding je na je bachelor zou willen volgen.
-
- In Governance van sociotechnische systemen ga je aan de slag als sociaal-wetenschappelijk onderzoeker.
- Governance specialisatie
- Technologie specialisatie
-
Het Bachelor project is een individueel project en de student is zijn/haar eigen projectmanager.
Het doel van het project is dat de student laat zien dat hij/zij zelfstandig, een TB-probleem kan afbakenen & onderzoeken m.b.v. kennis en onderzoeksmethoden uit de TB-opleiding, de resultaten kan communiceren en zo nieuw inzicht kan geven in de complexiteit van het probleem vanuit een multi-actor perspectief.