AeroDelft
Een jaar lang aan de slag bij studententeam AeroDelft
Thomas Sandbergen is vierdejaars student Technische Bestuurskunde. Hiernaast zet hij zich een jaar lang in bij Studenten Team AeroDelft.
AeroDelft is een studententeam van de TU Delft, die overigens niet alleen studenten van de TU Delft in het team heeft. AeroDelft is bezig is met het ontwerpen, bouwen en laten vliegen van ‘s werelds eerste vliegtuig op vloeibaar waterstof, de Phoenix.
Waterstof gaat een verbinding aan met zuurstof, daarbij komt energie vrij en wordt waterdamp geproduceerd, waarop het vliegtuig kan vliegen. De stroom die nodig is om de waterstof te produceren en op te slaan kan met zonne- en windenergie worden opgewekt. Wat verder veel mensen niet weten is dat waterstof vliegtuigen ook geen geluid maken, wat ook een groot punt is op de politieke agenda.
Phoenix is de projectnaam die wedergeboorte betekent. We hopen op een wedergeboorte in de luchtvaartindustrie! AeroDelft werkt aan twee projecten: een Prototype en een Full-Scale model. Het Prototype is een onbemand toestel. De kennis die wordt opgedaan bij de ontwikkeling van het Prototype wordt meegenomen in het bemande Full-Scale model.
Binnen AeroDelft heb ik de rol van Safety Manager. Hierbij is het mijn taak om met de verschillende departementen te coördineren dat de veiligheid gewaarborgd wordt. Het is hierbij heel belangrijk om ook daadwerkelijk bij het overleg van de verschillende departementen aanwezig te zijn. Een echte TB-kwaliteit hierbij is om met de verschillende engineers te praten en het overzicht te houden. Verder leer je bij TB om afwegingen te maken tussen bijvoorbeeld het meest innovatieve vliegtuig en een veilige omgeving voor de piloot en omstanders.
Binnen AeroDelft heb ik de rol van Safety Manager. Hierbij is het mijn taak om met de verschillende departementen te coördineren dat de veiligheid gewaarborgd wordt. Het is hierbij heel belangrijk om ook daadwerkelijk bij het overleg van de verschillende departementen aanwezig te zijn. Een echte TB-kwaliteit hierbij is om met de verschillende engineers te praten en het overzicht te houden. Verder leer je bij TB om afwegingen te maken tussen bijvoorbeeld het meest innovatieve vliegtuig en een veilige omgeving voor de piloot en omstanders.
Bij een studententeam van de TU Delft zitten is echt een unieke ervaring. Doordat veel teamleden uit verschillende studies komen leer je echt een ander perspectief kennen. Dit brengt veel verschillende kwaliteiten die we zo goed mogelijk in moeten zetten.
Daarnaast kan een studententeam ook heel hectisch zijn. Het is erg makkelijk om overwerkt te raken doordat je met een klein team aan een groot project werkt. Daarom kennen we onderhand ook de studententeam mentaliteit: Je plant om iets rustig binnen een dag te doen waarna je vervolgens twee weken hard bezig bent. Een studententeam leert je echt om een balans tussen je werk en persoonlijke leven te maken.
Naast de studie voetbal ik bij studenten voetbalvereniging Ariston ‘80. In mijn derde jaar heb ik enkele vakken gemist waardoor ik nog een extra jaar over mijn bachelor moet doen. Om mezelf in dit vierde jaar toch verder te ontwikkelen heb ik besloten om een nieuwe uitdaging aan te gaan: me aansluiten bij een van de studententeams van de TU Delft.
Van alle studententeams sprak AeroDelft me het meeste aan. Dit kwam mede doordat het een nieuw team is, er is daardoor veel ruimte voor persoonlijke inbreng. De sfeer in het team viel mij ook op, deze bruist van enthousiasme vanwege het gezamenlijk werken aan een innovatief idee. Ieder teamlid heeft zijn eigen persoonlijke motivatie en dat combineren we zo goed mogelijk.
In mijn bachelor heb ik geleerd dat ik het interessant vind om maatschappelijke ontwikkelingen te modelleren. Daarom wil ik na het afronden van mijn bachelor de master Engineering and Policy Analysis (EPA) gaan doen. Wat verder erg interessant is aan deze master is dat het erg internationaal gericht is. Doordat het midden in Den Haag gevestigd is, kan je ook veel contacten op doen. De ervaring van een studententeam zal ik dan ook zeker mee nemen naar de master. Binnen AeroDelft ben ik al gewend om met veel verschillende mensen in het Engels te communiceren en daarnaast in een multidisciplinair team samen te werken.