Herontwerp van de rompvorm van een RHIB
Wat was het onderwerp van jouw eindproject?
Het herontwerpen van de rompvorm van een RHIB, aangezien het ging varen op waterstof. De RHIB (rigid hull inflatable boat) is een kleine, wendbare en snelle motorboot die voor een groot aantal taken kan worden ingezet.
Wat heb je onderzocht en waarom?
De RHIB in kwestie was een volgboot voor de zeilsport. Aangezien zeilen CO2 neutraal is, is het zonde dat alle volgboten die mee varen wel vervuilend zijn. Daarom werd er een samenwerking opgezet met onder andere het Sailing Innovation Centre en de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) om deze boten te laten varen op waterstof.
De installaties voor waterstof zijn veel zwaarder dan de huidige brandstof installaties en daarom was het nodig om de rompvorm van de RHIB te herzien op het gebied van hydrodynamica. Denk hierbij aan stabiliteit, drijfvermogen en weerstand. Met deze opdracht konden mijn medestudenten en ik aan de slag.
Een half jaar lang hebben we met zijn vieren gewerkt aan een maritiem probleem/vraagstuk dat we allemaal interessant vonden.
Welke kennis en vaardigheden uit de bachelor kon je gebruiken?
We konden onze hard skills inzetten zoals het werken met computer programma’s als python voor de berekeningen en Rhino voor de tekeningen. Maar ook soft skills waren belangrijk: we hebben gebruikt gemaakt van de vaardigheden die we hebben opgedaan bij project vakken voor een goede samenwerking maar ook voor een juist plan van aanpak en een goede planning.
Wat vond je leuk, en wat waren de uitdagingen?
Een half jaar lang hebben we met zijn vieren gewerkt aan een maritiem probleem/vraagstuk dat we allemaal interessant vonden. Persoonlijk vond ik het erg leuk om een langere periode met een groep naar een oplossing te werken en een hechte groep te worden. Mijn drie groepsgenoten zijn in die periode de mensen geweest die ik het meest heb gezien en gelukkig hadden we veel lol met elkaar. Soms hadden we moeite met keuzes maken. Vier verschillende mensen, betekent ook allemaal verschillende meningen. Gelukkig hielp onze begeleider vaak om tot een goed compromis te komen.
Hoe nu verder?
De H2 coachboat, waarvan wij de hydrodynamica hebben onderzocht, is gebouwd door het KNRM en Sailing Innovation Centre. Dus als het goed is vaart deze ook, wat heel gaaf is natuurlijk!