Over de opleiding
Nederland loopt wereldwijd voorop als het gaat om Maritieme innovaties: we zijn al heel lang verbonden met de zee én zijn we toekomstgericht. Maritieme Techniek aan de TU Delft is de enige maritieme opleiding op academisch niveau. Voor de ingenieurs die we bij Maritieme Techniek opleiden, bieden de constructies op zee steeds weer nieuwe technische uitdagingen.
Studielast
180 EC, 36 maanden
Indeling studieweek
Colleges
12 uur
Projecten en practica
10 uur
Zelfstudie
18 uur
Vakgebied
Een aantal voorbeelden van vraagstukken waar een maritiem ingenieur zich mee bezighoudt:
- Inmiddels maken we in Nederland schepen met een kraan hoger dan de Eifeltoren om nieuwe windmolens op zee te kunnen bouwen. Maar zelfs de grootst beschikbare schepen zijn nog niet groot genoeg om de nieuwste generatie fundaties voor windturbines op zee te installeren. Hoe kunnen we slim gebruik maken van het water om het schip heen om de windmolens toch te installeren?
- Het vervoer over het water is al duurzamer dan over land en door de lucht bij het gebruik van fossiele brandstoffen, maar kan nog veel schoner. Hoe ontwikkelen we nieuwe motoren die werken op alternatieve brandstoffen, of zelfs schepen die geen motor meer nodig hebben?
- De uitdaging van de krachten op zee is tijdloos, maar blijft belangrijk nu we veel meer doen dan alleen varen. Hoe ontwikkel je een drijvende voedselvoorziening of stad op zee die een storm kan doorstaan?
Bij Maritieme Techniek word je stap voor stap opgeleid tot een maritieme ingenieur die dit soort oplossingen kan ontwikkelen en alle varende constructies die nodig zijn om deze te maken. Hieronder volgen een aantal aandachtsgebieden.
-
Voordat een drijvende constructie het water in gaat, is er heel veel gebeurd. Deze is nauwkeurig ontworpen en alle onderdelen zijn perfect op elkaar afgestemd. We houden ons bezig met de vorm en de constructie ervan, aangezien het natuurlijk moet blijven drijven, waterdicht moet zijn en alle krachten van het water aan moet kunnen. Daarbij bestuderen we ook het gedrag van varende constructies in vlak water en in zeegang, oftewel de hydromechanica. Hiermee kun je bijvoorbeeld de inzetbaarheid, het comfort aan boord en de veiligheid optimaliseren.
-
We kijken ook naar alle werktuigbouwkundige en elektrische systemen aan boord van een schip of als onderdeel van een andere drijvende constructie. Het gaat hierbij niet per se om het ontwerpen van de machines, maar meer om de integratie van deze systemen. De diverse onderdelen moeten goed en betrouwbaar samen functioneren.
-
Bij het ontwerpen van een drijvende constructie komen alle facetten van maritieme techniek samen: hydromechanica, constructie en werktuigbouwkunde. Daarnaast moet je in je ontwerp rekening houden hoe een schip of drijvend platform in elkaar zal worden gezet. Je maakt kennis met ontwerpmethoden en bijvoorbeeld hoe nieuwe, duurzame brandstoffen impact hebben op de aanpak.
-
Daarnaast houden we ons niet alleen bezig met het ontwerpen, maar ook met hoe een schip of ander drijvende object gebouwd en gebruikt wordt. Denk hierbij aan de efficiëntie van een scheepswerf of de kosten die gemaakt worden om een schip te laten werken. Om een productieproces te organiseren heb je niet alleen kennis nodig van bijvoorbeeld het bewerken van staal, maar ook van planning, transport en locaties. Hier bevind je je op het snijvlak van techniek en economie.
Onderwijsprogramma
De bacheloropleiding Maritieme Techniek duurt drie jaar. Een studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen van ieder tien weken. Elk kwartaal wordt afgesloten met een tentamenperiode. De opleiding heeft verschillende onderwijsvormen: Hoor- en werkcolleges worden afgewisseld met practica en projecten waarin je berekeningen maakt en toepast op praktische voorbeelden. In deze projecten leer je ook samenwerken, presenteren en rapporteren.
Bindend Studieadvies
De TU Delft hanteert een Bindend Studieadvies (BSA). Dit betekent dat je in het eerste studiejaar ten minste 3/4 deel van je studiepunten moet halen om je opleiding te mogen voortzetten; dit is 45 EC van de 60 punten die je kunt halen. Als je een ‘negatief Bindend Studieadvies’ krijgt, kun je je de volgende 4 jaar niet meer voor deze opleiding inschrijven.
Feiten en cijfers
Colleges
100% Nederlands
Boeken en slides vaak wel in het Engels
Studentenpopulatie
60 eerstejaars studenten
215 bachelorstudenten in totaal
82% stroomt door naar een master
Studievereniging Froude
William Froude is de studievereniging voor studenten van Maritieme Techniek. Ze behartigt de belangen van studenten en organiseert allerlei leuke en nuttige activiteiten. Zo worden er regelmatig excursies naar bedrijven in binnen-en buitenland georganiseerd; een uitgelezen kans om het innovatieve karakter van het vakgebied in de praktijk te zien. Daarnaast kun je onder andere studieboeken kopen met korting en deelnemen aan het eerstejaarsweekend waarin je kunt kennismaken met de opleiding en medestudenten.