News and agenda
18 november 2021
David Abbink in diverse media
12 november 2021
Delftse robotingenieurs verschuiven focus van technologie naar de mens
De focus in robotontwikkeling ligt normaal gesproken op de techniek, of het versnellen van productieprocessen. De TU Delft legt daarentegen nu de focus op mensen, met name naar vakmensen in fysieke beroepen.
14 juli 2021
Laura Marchal Crespo ontvangt Vidi
The Dutch Research Council (NWO) has awarded two TU Delft researchers a Vidi grant worth 800,000 euros. From the 3mE faculty Laura Marchal Crespo, researcher at the department of Cognitive Robotics (CoR), was honoured with an award. Marchal Crespo’s research focuses on robotic systems to maximize post-stroke recovery.
03 juni 2021
Javier Alonso-Mora in diverse media
01 juni 2021
Carlos Hernández Corbato in TechXplore
31 mei 2021
Onderwaterrobot heeft geen hulp nodig op de oceaanbodem
Robots kunnen onder water klussen uitvoeren die te complex of te gevaarlijk zijn voor mensen. Maar dan moeten ze het wel op eigen houtje kunnen rooien, want niemand kan hen helpen in de diepte. Het REMARO project werkt aan de besturing ervan en traint promovendi in het programmeerwerk.
10 mei 2021
Een stukje lopen maakt ‘ridesharing’ veel efficiënter
Onderzoekers van de TU Delft hebben een dataset van 10.000 taxiritten in Manhattan geanalyseerd en concluderen dat het delen van een taxi (‘ridesharing’) efficiënter wordt als er ophaal- en afleverlocaties worden gebruikt, en als passagiers een klein stukje van het traject lopen. De onderzoekers hebben hun resultaten online gepubliceerd in Transportation Research Part C.
08 april 2021
Jork Stapel in NRC
30 november 2020
3mE-onderzoekers partner in twee NWA-ORC consortia
Delftse onderzoekers gaan in negen consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Faculteit 3mE neemt deel aan twee van deze consortia.
01 oktober 2020
Sarvesh Kolekar in diverse media
Zelfrijdende auto's kunnen al aardig wat, maar echt rijden als een mens vraagt om iets wat algoritmes niet zo goed kunnen: onzeker en slordig zijn. Een nieuw model dat het mechanisme achter menselijk rijgedrag in kaart brengt moet daar verandering in brengen.