News and agenda

23 december 2021

Obstacles no problem for smart robots

Obstacles no problem for smart robots

Robots that safely navigate busy corridors to deliver medicines to nurses. And drones that manoeuvre around people, rubbish bins and poles without smashing things up. This is possible thanks to the models developed by researcher Javier Alonso-Mora.

13 december 2021

Michaël Wiertlewski in diverse media

03 december 2021

Grijpen of laten glijden: robots hebben menselijke tastzin nodig

Grijpen of laten glijden: robots hebben menselijke tastzin nodig

Hoe kunnen mensen direct de gladheid van een oppervlak inschatten en hun greep aanpassen, bijvoorbeeld als ze een nat glas oppakken? Onderzoekers hebben aangetoond dat er sprake is van een (radiale) uitrekking van de huid van de vingertop bij de waarneming van gladheid tijdens het eerste contact. Dit is nuttige informatie voor de robotica, bijvoorbeeld om prothesen en grijpers te verbeteren. De resultaten worden gepubliceerd in PNAS.

18 november 2021

David Abbink in diverse media

12 november 2021

Delftse robotingenieurs verschuiven focus van technologie naar de mens

Delftse robotingenieurs verschuiven focus van technologie naar de mens

De focus in robotontwikkeling ligt normaal gesproken op de techniek, of het versnellen van productieprocessen. De TU Delft legt daarentegen nu de focus op mensen, met name naar vakmensen in fysieke beroepen.

03 juni 2021

Javier Alonso-Mora in diverse media

01 juni 2021

Carlos Hernández Corbato in TechXplore

31 mei 2021

Onderwaterrobot heeft geen hulp nodig op de oceaanbodem

Onderwaterrobot heeft geen hulp nodig op de oceaanbodem

Robots kunnen onder water klussen uitvoeren die te complex of te gevaarlijk zijn voor mensen. Maar dan moeten ze het wel op eigen houtje kunnen rooien, want niemand kan hen helpen in de diepte. Het REMARO project werkt aan de besturing ervan en traint promovendi in het programmeerwerk.

10 mei 2021

Een stukje lopen maakt ‘ridesharing’ veel efficiënter

Een stukje lopen maakt ‘ridesharing’ veel efficiënter

Onderzoekers van de TU Delft hebben een dataset van 10.000 taxiritten in Manhattan geanalyseerd en concluderen dat het delen van een taxi (‘ridesharing’) efficiënter wordt als er ophaal- en afleverlocaties worden gebruikt, en als passagiers een klein stukje van het traject lopen. De onderzoekers hebben hun resultaten online gepubliceerd in Transportation Research Part C.

08 april 2021

Jork Stapel in NRC