Activeer hoog contrast
Ga naar hoofdcontent
Home van TU Delft
Home
Duurzame luchtvaart
Studeren
BSc Aerospace Engineering
Master Aerospace Engineering
Minoren
Online onderwijs
Open Course Ware
AE Graduate School
Internship
Student Exchange Programmes
Onderzoek
Onze hoogleraren
Onderzoeksgroepen
AE Graduate School
Onderzoeksinstituten
Publicaties
Sectorplan
Business Portal
Research
Professional education
Innovation
Interns and recruitment
Facilities
Alumni
Actueel
Laatste Nieuws
Agenda
Research Stories
Grants & Awards
Persinformatie
Organisatie
Decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Managementteam
Onze Hoogleraren
Afdelingen
Virtual Lab Tours
Geschiedenis van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Diversity & Inclusion
Climate Action Task Force
Verenigingen
Actuele vacatures
Contact
Feiten en Cijfers
Zoeken
Home
Duurzame luchtvaart
Studeren
Menu openen
BSc Aerospace Engineering
Master Aerospace Engineering
Minoren
Online onderwijs
Open Course Ware
AE Graduate School
Internship
Student Exchange Programmes
Onderzoek
Menu openen
Onze hoogleraren
Onderzoeksgroepen
AE Graduate School
Onderzoeksinstituten
Publicaties
Sectorplan
Business Portal
Menu openen
Research
Professional education
Innovation
Interns and recruitment
Facilities
Alumni
Actueel
Menu openen
Laatste Nieuws
Agenda
Research Stories
Grants & Awards
Persinformatie
Organisatie
Menu openen
Decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Managementteam
Onze Hoogleraren
Afdelingen
Virtual Lab Tours
Geschiedenis van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Diversity & Inclusion
Climate Action Task Force
Verenigingen
Actuele vacatures
Contact
Feiten en Cijfers
facebook
twitter
linkedin
instagram
youtube
English
Activeer hoog contrast
Sluit menu
Zoeken
Sluit zoek
Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Actueel
Research Stories
Stories of Aerospace Engineering
Lees verhalen van onderzoekers en studenten aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en ontdek de wetenschappelijke vragen waaraan zij werken en de oplossingen waarmee ze komen.
Menu openen
Zoeken
Drijvende windturbines veranderen alles
Om in 2050 een klimaatneutraal land te worden, moet het aandeel opgewekte duurzame energie op zee fors omhoog. Daarin spelen drijvende windturbines, zonnepanelen en getijdencentrales een cruciale rol.
De logistieke puzzel richting een schone luchtvaart
Het verduurzamen van de luchtvaart is niet alleen een technologische opgave, maar ook een logistieke. Voor vliegen op schonere brandstof moeten bijvoorbeeld wel voldoende voorzieningen zijn op een vliegveld. Onderzoeker Bruno Santos maakt inzichtelijk wat nieuwe type toestellen en brandstoffen betekenen voor de logistieke operatie. Die kennis moet investeringen in verduurzaming in een stroomversnelling brengen.
Windenergie-onderzoek op grote hoogte door open source software
Mark Schelbergen, promovendus aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, doet onderzoek naar een nieuwe manier om windenergie te winnen. In plaats van de traditionele windmolens wordt gebruik gemaakt van een windenergiesysteem (AWE) hoog in de lucht. Om een volledig beeld te krijgen van de hoeveelheid windenergie die zij potentieel kunnen opleveren, was software nodig waarmee hij openbaar beschikbare winddatasets kan analyseren.
Delftse onderzoeker schaaft mee aan olympisch succes
Over enkele weken zoeft skeletonster Kimberley Bos een paar centimeter boven het ijs naar misschien wel een olympische medaille. ‘De atleet is het belangrijkste,’ zegt Wouter Terra, embedded scientist bij NOC*NSF en onderzoeker bij de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Maar zijn aerodynamische inbreng kan wel mooi een paar honderdsten verschil maken.
De geboorte van de minisatelliet DelfiPQ
Stel je voor dat je een satelliet van het formaat broekzak de ruimte in kunt schieten. Dat zorgt niet alleen voor een goedkopere lancering, maar biedt ook de mogelijkheid om een hele zwerm satellieten samen te laten werken. Zo’n zwerm geeft een beter beeld over de straling in de ruimte en over de atmosfeer op aarde. Begin januari 2022 is de minisatelliet van het team van Alessandra Menicucci gelanceerd met een Falcon 9 raket in de Transporter-3 missie van SpaceX vanaf Cape Canaveral. Het team hoopt hiermee een van de kleinste satellieten ter wereld in de ruimte tot leven te wekken.
Een kijkje over de schouder van de piloot in een Flying-V
De eerste test met het schaalmodel wees vorig jaar al uit dat de Flying-V een luchtwaardig, stabiel en bestuurbaar toestel is. Begin november was het tijd voor een nieuwe stap: de eerste simulatievlucht. Testvlieger Thibaut Cappuyns had de eer om achter de stuurknuppel van simulator SIMONA plaats te nemen. Belangrijkste vraag: hoe ervaart de piloot het revolutionair type vliegtoestel?
Samen sterk: zwerm mini-drones snuffelt naar gaslekken
Drones ontwikkelen die kleiner en lichter zijn dan normale drones, maar toch dezelfde taken kunnen uitvoeren. Het lukte Bart Duisterhof, verkozen tot best graduate van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaartechniek. Voor zijn mastersciptie maakte hij slimme minidrones die zelfstandig gaslekken kunnen opsporen. “Als je niet bang bent om van de gebaande paden af te wijken, kom je tot oplossingen die je anders misschien nooit had bedacht.”
De ruimte in om de aarde te redden
Een doek zo groot als het vasteland van Europa. TU Delft-onderzoeker Jeannette Heiligers bestudeert momenteel met andere wetenschappers de mogelijkheden om een gigantisch schaduwdoek in de ruimte te plaatsen om opwarming van de aarde tegen te gaan. Een enorme ingreep, waaraan mogelijk ook figuurlijk schaduwzijden zitten.
Ir. Koo Siu Ling, de eerste vrouwelijke ingenieur Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Nederland
De eerste vrouw die afstudeerde aan onze faculteit – die destijds ‘Vliegtuigbouwkunde’ heette – was Koo Siu Ling. Ze was een buitenlandse student uit Indonesië van Chinese afkomst. Toen ze zich aanmeldde voor de opleiding vliegtuigbouwkunde haalde dat zowel in Nederland als in Indonesië de krant. Ze begon met haar studie in 1956, toen ze 16 jaar was.
Vliegen we in de toekomst op waterstof?
Waterstof is een duurzaam alternatief voor vliegen op kerosine, omdat er geen CO₂ bij vrij komt. Maar aan waterstof zitten ook de nodige uitdagingen en risico’s, zoals explosiegevaar. Met wiskundige berekeningen en experimenten hoopt Dr. Ivan Langella aan de TU Delft een waterstofmotor te ontwikkelen waarmee vliegtuigen veilig en efficiënt de lucht in kunnen.
Pagina
1
Pagina
2
Je bent op pagina
3
Pagina
4
Pagina
5
Pagina
6
...
Home van TU Delft
Activeer hoog contrast
Home
Duurzame luchtvaart
Studeren
BSc Aerospace Engineering
Master Aerospace Engineering
Minoren
Online onderwijs
Open Course Ware
AE Graduate School
Internship
Student Exchange Programmes
Onderzoek
Onze hoogleraren
Onderzoeksgroepen
AE Graduate School
Onderzoeksinstituten
Publicaties
Sectorplan
Business Portal
Research
Professional education
Innovation
Interns and recruitment
Facilities
Alumni
Actueel
Laatste Nieuws
Agenda
Research Stories
Grants & Awards
Persinformatie
Organisatie
Decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Managementteam
Onze Hoogleraren
Afdelingen
Virtual Lab Tours
Geschiedenis van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Diversity & Inclusion
Climate Action Task Force
Verenigingen
Actuele vacatures
Contact
Feiten en Cijfers
Zoeken