Duurzaam ontwerp gaat niet alleen over het materiaal
Zeker, duurzaam ontwerp kan resulteren in een trendy herbruikbare fles. Maar het gaat niet alleen om het product, het gaat ook om het proces. Door middel van zijn promotieonderzoek wilde Brian Baldassarre begrijpen hoe designexpertise door bedrijfsorganisaties kan worden toegepast in de transitie naar duurzame ontwikkeling.
Doel in het ontwerp
Tijdens zijn studie productontwerp in Italië kreeg Baldassarre een opdracht die hem deed twijfelen aan de relevantie van zijn toekomstige beroep. Hij werd gevraagd een gereedschap te ontwerpen om aardappelen te snijden voor het maken van frieten. Op zoek naar meer zinvolle dingen om aan te werken, besloot hij het gereedschap zo te ontwerpen dat de plastic en metalen onderdelen gemakkelijk te scheiden zijn voor recycling. Maar toen legde een professor uit dat een product recyclebaar maken niet noodzakelijkerwijs betekent dat het wordt gerecycled, tenzij de stukken daadwerkelijk naar een recyclingbedrijf worden gestuurd en daar een dienst voor bestaat.
De professor stelde dat ontwerpers dergelijke diensten moeten definiëren, evenals de bedrijfsprocessen om hen heen, en moeten werken als actieve agenten van verandering in de overgang naar duurzame ontwikkeling. Dit hielp Baldassarre om een doel te vinden dat aansloot bij zijn persoonlijke overtuigingen en leidde hem uiteindelijk tot het uitvoeren van onderzoek over dit onderwerp.
Rationaliteit en creativiteit
Het centrale thema dat uit het promotieonderzoek van Baldassarre naar voren kwam, was dat design zowel een rationeel als een creatief proces is. Het vereist samenwerking van meerdere belanghebbenden en organisaties die proberen om samen maatschappelijke en milieuproblemen op te lossen, zoals plastic afval, uitputting van hulpbronnen, klimaatverandering en armoede. "Je hebt rationaliteit nodig bij het analyseren van alle stukken waaruit deze complexe problemen bestaan, en dan moet je op een creatieve manier synthetiseren om tot een oplossing te komen die ook zakelijk gezien zinvol is". Hij onderzocht hoe dit proces zich ontvouwt. "Natuurlijk gaat het niet om het aandragen van DE oplossing, maar om een potentiële oplossing die met andere interventies kan bijdragen aan de noodzakelijke verandering."
Hou het simpel
Het idee van een circulaire economie wint nu aan kracht als een pad naar duurzame ontwikkeling, gebaseerd op zaken als hernieuwbare energie en hergebruiken van afval om nieuwe dingen te maken. In principe gaat het om het optimaliseren van de milieu- en economische prestaties tegelijkertijd. Maar Baldassarre merkte op dat de academische theorie hierover voor organisaties ingewikkeld en moeilijk toepasbaar kan worden.
Dus, in samenwerking met collega-promovendi Jan Konietzko en Phil Brown richtte hij Circular Strategies op, een spin-off om de theorie-praktijk kloof te overbruggen, wat resulteerde in een set van tools om organisaties te ondersteunen die zich bezighouden met de circulaire economie. "In principe hebben we veel van de theorie verteerd, met als doel het eenvoudiger te maken en het te verdichten tot belangrijke vragen waarvoor je geen expert hoeft te zijn om te begrijpen", zei hij. "Vervolgens hebben we die vragen op een postersjabloon gezet dat organisaties kunnen gebruiken om te discussiëren en ideeën te genereren met behulp van een aantal post-it-notities. Het is geen raketwetenschap. Het is een samenwerkingsproces.
Het grote plaatje
Wat de impact van zijn werk betreft, zei Baldassarre dat er waarde zit in het creëren van kritische massa om een cultuuromslag te versnellen die dringend nodig is: "Ik denk niet dat de waarde van mijn academisch werk alleen gerelateerd moet zijn aan de details van wat ik schrijf. Begrijp me niet verkeerd, details zijn zeker belangrijk in het onderzoek, maar er zijn ook veel grotere krachten in het spel. Ik zie mijn ideeën als een katalysator of multiplier, samen met vele anderen die zeggen dat we het anders moeten doen, dat we geen plastic in de zee kunnen blijven gooien en mensen uitbuiten om ervoor te zorgen dat andere mensen om de zes maanden een nieuwe smartphone kunnen kopen. Over het geheel genomen gaat het hierom, en hoe meer mensen het zo snel mogelijk begrijpen, hoe beter. Ik denk dat het feit dat je een academicus bent je een vrij goede hefboomwerking geeft bij het verspreiden van deze boodschap op verschillende niveaus, en dat is wat ik probeer te doen met mijn werk".
Terwijl hij doorgaat als postdoc voor het volgende jaar, denkt Baldassarre aan zijn eigen toekomst. "Ik word steeds nieuwsgieriger naar de beleidsvorming en hoe design daarin een rol kan spelen, met name de beleidsvorming van de EU in relatie tot de circulaire economie."
Erik Jan Hultink
- +31 (0)15 27 83032
- H.J.Hultink@tudelft.nl
-
Room B-4-170
"You can not save a bad product with a splendid launch strategy but you can surely kill a great product with a poor launch strategy"