Nieuws & Agenda

28 februari 2022

Drie lustrumevents die de energietransitie versnellen

In de strijd tegen klimaatverandering is de energietransitie een belangrijk wapen. Daarom is “het versnellen van de energietransitie” het thema van TU Delft’s lustrumjaar – een jaar waarin de universiteit stil staat bij haar rol in de energietransitie, en vooral bij de versnelling daarvan. Een jaar waarin TU Delft onder meer de drie onderstaande events organiseert.

25 februari 2022

Delftse wetenschappers presenteren “groene” reeks kindercolleges

We wekken steeds meer elektriciteit op uit zonnepanelen en windmolens, maar wat als het niet waait én de zon niet schijnt? Kan jij dan nog gewoon je telefoon opladen? Het is een van de vele vragen die de komende tijd aan bod komt in een gloednieuwe collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. Voor deze “groene” reeks – speciaal gemaakt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar – reist deze meerjarige samenwerking tussen MuseumJeugdUniversteit en Science Centre Delft af naar de campus van de TU Delft, die dit jaar haar 180ste verjaardag viert.

24 februari 2022

Noodzaak voor nieuwe sturingsvormen in de warmtetransitie blijkt uit onderzoek van TU Delft

Onafhankelijk onderzoek van de TU Delft in opdracht van de Regionale Energiestrategie (RES) Rotterdam Den Haag, laat zien dat de warmtetransitie met de huidige aanpak vertraging op gaat lopen en grote verliezers en winnaars zal kennen. De warmtetransitie vraagt andere sturingsvormen, die zorgen dat de afstemmings- en verdelingsopgaven in samenwerking worden uitgevoerd. Deze opgaven betreffen de inzet van warmtebronnen, de aanleg van infrastructuur en een rechtvaardige kosten- en baten verdeling.

21 februari 2022

TU Delft en HyET Solar intensiveren samenwerking lichtgewicht, flexibel en overal plaatsbaar dunne film zonnefolie

Zonnefolie heeft de toekomst. Het kan op ontelbare, unieke manieren worden toegepast. Zo kan zonnefolie in traditionele dakpannen geïntegreerd worden, maar kan het ook leiden tot een nieuw type grootschalig zonnepark dat van gunstige invloed is op de prijs van onze elektriciteit. De ondertekening van een nieuw vierjarig onderzoekscontract tussen TU Delft en HyET Solar versnelt de introductie van een volgende generatie zonnefolie, en brengt dit toekomstbeeld weer een behoorlijke stap dichterbij.

15 februari 2022

Remco Verzijlbergh in Stadszaken over nieuw weermodel

Het Delftse bedrijf Whiffle zegt de benodigde software in huis te hebben waarmee je tot op tientallen meters nauwkeurig het weer kunt voorspellen. Betreffend weermodel is ontwikkeld door Harmen Jonker (CiTG) en Remco Verzijlbergh (TBM).