Climate Action

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen we onze leefomgeving, dat staat als een paal boven water. Klimaatverandering hebben we dus zelf in de hand. We moeten het zoveel mogelijk beperken (mitigatie) en ons leren aanpassen waar dit niet kan (adaptatie).

Als TU Delft gaan we ons daar volop voor inzetten. We gaan werken aan de kennis die we nodig hebben om het klimaat op regionaal en wereldwijd niveau beter te begrijpen. We gaan ook werken aan innovaties die ons kunnen helpen bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen of bij het aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het probleem is complex en urgent, maar we hebben geen andere keuze dan optimistisch te zijn en al onze capaciteiten te gebruiken om de uitdaging aan te gaan, via onze onderwijsprogramma's en ons onderzoek.

Voor meer informatie, zie:

Onze belangrijkste onderzoeksthema's zijn:

Onze visie op Climate Action komt voort uit tientallen jaren onderzoek van over de hele universiteit. In het Climate Action-programma bouwen we verder aan die onderzoeksgebieden waar we al sterk in zijn en bekijken we waar we nog sterker in moeten worden om onze (inter)nationale reputatie als klimaatuniversiteit hoog te houden.

Climate Action Nieuws

22 mei 2023

TU Delft monitort biodiversiteit voor groene TU Delft Campus

TU Delft monitort biodiversiteit voor groene TU Delft Campus

Maandag 22 mei 2023, tijdens de Dag van de Biodiversiteit, start TU Delft een samenwerking met Waarneming.nl om de TU Delft Campus te vergroenen en te versterken. Groenbeheerder René Hoonhout en beleidsmedewerker EcoCampus Tim Tabak gaven rondleidingen aan studenten en medewerkers om samen planten, dieren en organismen op de campus te ontdekken en vast te leggen. De monitoring van de biodiversiteit is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsambitie om in 2030 CO2-neutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn met aandacht voor verbetering van de biodiversiteit en leefkwaliteit. René Hoonhout: “We gaan steeds meer toe naar een natuurinclusief groenbeheer. Door regelmatig waarnemingen te doen kunnen we meten of dit bijdraagt aan een betere biodiversiteit.”

15 mei 2023

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

For the first half year of 2023, the TU Delft Climate Action Programme has granted 9 applications for the Seed Fund. The researchers come from the faculties CEG, TPM and 3ME.

15 mei 2023

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

For the first half year of 2023, the TU Delft Climate Action Programme has granted 9 applications for the Seed Fund. The researchers come from the faculties CEG, TPM and 3ME.

15 mei 2023

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

Seed fund grants for 9 TU Delft climate scientists

For the first half year of 2023, the TU Delft Climate Action Programme has granted 9 applications for the Seed Fund. The researchers come from the faculties CEG, TPM and 3ME.

10 mei 2023

Extreme weersverschijnselen: De 3D radar van PHARA heeft als doel die beter te begrijpen

Extreme weersverschijnselen: De 3D radar van PHARA heeft als doel die beter te begrijpen

Hevige stormen en zware regenval, beiden het resultaat van een steeds verder veranderend klimaat, vormen een steeds groter risico voor de samenleving. Sterker nog, naar schatting leidt extreem weer alleen al in Nederland tot 745 miljoen euro schade per jaar. Eén van de grootste problemen met extreme weersomstandigheden is echter dat we ze nog steeds slecht begrijpen. Dankzij het nieuwe PHARA-project, dat voor 3,5 miljoen euro wordt gefinancierd door NWO, kan daar verandering in komen. PHARA wil een 3D-weerradar maken die – als eerste in zijn soort – het groeiproces van wolkendeeltjes kan meten.


Climate Action Verhalen

Geen resultaten gevonden.

Climate Action Nieuws

12 januari 2023

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Nederland moet rekening houden met klimaatgerelateerde overstromingsrisico's bij het plannen van nieuwe woningen adviseert het Deltaprogramma: waar en hoe we huizen bouwen en wat overheden en huiseigenaren kunnen doen om zich aan te passen aan de toenemende overstromingsrisico's.

19 december 2022

Rose Sharifian is speeding up!

Rose Sharifian is speeding up!

PhD defensed her thesis: "Electrochemical oceanic carbon capture using bipolar membrane electrodialysis" and begins her start-up company op CO2 removal

19 december 2022

Emergent behaviour in the energy transition

Emergent behaviour in the energy transition

A research agenda including a concrete action plan for the following research challenges: behavioural theory and modelling of the energy transition, 2) anticipating emergent behaviour to scale up the energy transition, 3) developing transition narratives, and 4) embracing key/change agents and emergent leadership. The action items vary between quick wins and fundamental research ideas that may, together, help us to better shape the energy transition.

14 december 2022

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

Een groot deel van Nederland kan overstromen. In de zomer van 2021 liep Limburg nog onder water en de zeespiegelstijging en weersextremen maken de urgentie alleen maar groter om te werken aan nieuwe technische en natuurlijke oplossingen. Het programma Future Flood Risk Management Technologies (Future FRM Tech), onder leiding van Bas Jonkman van de TU Delft, ontvangt een NWO Perspectiefsubsidie om aan overstromingsbestendig en klimaatadaptieve kusten en rivieren te werken.

01 december 2022

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes. TU Delft onderzoekers hebben met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen.