25 september 2024

Innovatief onderwijs ondersteunt duurzaam bouwen

Three Students Nominated for the ECHO award

Alle vernieuwde BK bachelorvakken sluiten aan bij Sustainable Development Goals

Alle 24 vakken in de bacheloropleiding zijn nu verbonden aan minstens één Sustainable Development Goal (SDG). De meest voorkomende SDG in dit nieuwe programma is SDG 11 (Duurzame steden en gemeenschappen), gevolgd door SDG 4 (Kwaliteitsonderwijs) en SDG 15 (Leven op het land). In totaal zijn 14 van de 17 SDG's gekoppeld aan ten minste één vak: een startpunt voor een betere integratie van duurzaamheid in de inhoud, opdrachten en lesmateriaal van de vakken.

19 september 2024

Hoogleraar Urban Design Tess Broekmans: “Ontwerpers moeten beter leren luisteren”

Tess Broekmans, mede-eigenaar van Urhahn stedenbouw en strategie, sprak vrijdag 6 september haar intreerede uit als hoogleraar Urban Design. Daarin gaat ze in op ‘de complexiteit van het alledaagse’. Want hoe kunnen de vergezichten van ontwerpers beter aansluiten bij de dagelijkse leefwereld van mensen? Daarbij ziet zij ook een nieuwe rol weggelegd voor gebiedsontwikkelaars.

13 augustus 2024

Hoe kan Bouwkunde bijdragen aan een gloednieuwe hoofdstad

Op het eiland Borneo, in de Indonesische provincie Oost-Kalimantan, loopt een bijzonder project. De heuvels, vorig jaar nog grotendeels bedekt door eucalyptusplantages, zijn een wirwar van wegen, bouwplaatsen, pijpleidingen, stroomkabels… Dit gebied, in totaal zo groot als Zuid-Holland, wordt de nieuwe hoofdstad van Indonesië: Nusantara. Professor Steffen Nijhuis (Urbanism) bezocht het gebied als onderdeel van een delegatie van de universiteiten Leiden-Delft-Erasmus (LDE). Hij bekeek hoe LDE, en specifiek Bouwkunde, kan bijdragen aan dit project.

08 augustus 2024

Forse koopprijsstijging woningen door krapte op woning- en arbeidsmarkt

In tweede kwartaal van 2024 nam de mediane verkoopprijs toe met maar liefst 7,2%. Hiermee zijn de koopprijzen 13,6% hoger dan in het tweede kwartaal van 2023. Deze forse toename is deels ter compensatie van de zeer bescheiden koopprijsstijging in het eerste kwartaal van 2024. Daarnaast is deze het gevolg van de schaarste op de woningmarkt, zowel van bestaande als nieuwbouwwoningen, krapte op de arbeidsmarkt en het groot aantal vacatures in de bouwnijverheid. Naast het gebrek aan voldoende aanbod van te koop staande woningen, zijn een licht gedaalde hypotheekrente en een grote koopkrachtige vraag naar woningen de aanjagers geweest voor de huidige koopprijsstijging.

05 augustus 2024

Amy Thomas ontvangt subsidie om onverwachte resultaten verder uit te zoeken

Wanneer je gedurende het onderzoek resultaten tegenkomt die je niet verwacht had, kan je daar soms niks mee. Dit stond immers niet in het onderzoeksplan. Om die onverwachte ontdekkingen toch uit te werken krijgen zeven projecten van NWO nu een kleine top-up van maximaal 30.000 euro per project dankzij de Impact Explorer call. Deze top-up komt ook goed van pas in het onderzoek van dr. Amy Thomas.

19 juli 2024

Veertien veelbelovende jonge Delftse onderzoekers ontvangen Veni-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan dertien Delftse jonge wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) een Veni-financiering van maximaal 320.000 euro toegewezen.

12 juli 2024

Intreerede Tess Broekmans - De complexiteit van het alledaagse

De stedelijke omgeving is permanent in verandering. In de stad komen de grote transities waar we als land en planeet mee worstelen, zoals klimaat, mobiliteit, energie en wonen, samen. Tegelijk is de stad een plek waar we samenleven en waar we met elkaar op zoek zijn naar praktische oplossingen voor die complexe en grootschalige problemen. Tess Broekmans houdt haar intreerede ‘De complexiteit van het alledaagse’ op vrijdag 6 september.

11 juli 2024

Een rechterhand voor klimaatadaptieve stadsplanning

Hittestress en luchtvervuiling teisteren steden steeds vaker. In een nieuw Horizon Europe project zullen onderzoekers een digital twin ontwikkelen die beleidsmakers ondersteunt bij het ontwerpen van veerkrachtige stedelijke gebieden die bestand zijn tegen het veranderende klimaat. Onderzoekers van de TU Delft en 18 andere partners ontvangen de Horizon Europe subsidie voor hun project UrbanAIR.