19 november 2019

‘Passieve koeling is een kwestie van slim ontwerpen’

Energieneutraal bouwen is in warme streken bijna onhaalbaar zonder het gebruik van passieve koeling. Neem een voorbeeld aan de Chinese plattelandsarchitectuur, zegt promovendus Xiaoyu Du. Die heeft dankzij een slimme opzet van ruimtes geen energieverslindende airco’s nodig.

19 november 2019

‘Glasstenen zijn monsters!’

Flessen recyclen hebben we aardig in de vingers, maar met veel ander afvalglas wil het maar niet lukken. Maak er gietglas van, zegt promovenda Faidra Oikonomopoulou. Dat is sterker dan staal of beton en is bovendien een prachtig transparant bouwmateriaal.

14 november 2019

Een technologische én maatschappelijke uitdaging

Als we onze steden energieneutraal willen hebben, moeten we de manier waarop we daar leven drastisch veranderen. De City-zen Roadshow is opgezet om duidelijk te maken dat we duurzaamheid vanuit zowel technologisch als maatschappelijk perspectief moeten bekijken.

07 november 2019

Open spatial data infrastructure education network

The project SPIDER aims to promote and strengthen active learning and teaching towards open spatial data infrastructures. The Urban Data Governance Group received an Erasmusp+ grant for the three-year project, collaborating with Bochum University of Applied Sciences, KU Leuven, Lund University, and the University of Zagreb.

07 november 2019

Award voor afstudeerproject over waterbescherming in Vietnam

Alumna Rapa Surajaras won de KuiperCompagnons Graduation Award 2019 voor masterstudenten voor haar afstudeerproject ‘Breathe: Redefining a zone of informal settlements for Ho Chi Minh City’. Haar project werd door de vakjury uit meer dan dertig inzendingen geselecteerd voor de jaarlijkse competitie van vakblad Blauwe Kamer.

Hoogleraar Monica Chao-Duivis geridderd

Op 25 oktober gaf Monika Chao-Duivis haar uittreerede als hoogleraar Bouwrecht. De dag ervoor werd zij onderscheiden als Officier in de Orde van de Oranje-Nassau voor haar verdiensten voor de samenleving door haar werk op het gebied van bouwrecht.

Makerspaces in public libraries

Public libraries are increasingly facilitating a variety of performative opportunities. Supporting ‘making’ is becoming a common feature. The new open-access publication Atlas: Makerspaces in public libraries in the Netherlands’ takes a closer look to this development.

07 november 2019

Exploration of aesthetics in façade design

The research project ‘PrettyFace – Exploration of aesthetics in façade design’ has been granted funding by NWO Creative Industry KIEM. The project aims to explore aesthetical aspects of façade design, with the goal of identifying and discussing parameters. These parameters can be used to develop building products for architectural application based on aesthetical preferences.

07 november 2019

Celebrating spatial planning and strategy

Spatial Planning & Strategy is one of the key pillars to Urbanism at TU Delft. Over the past eleven years, the integrative approach to urbanism has further solidified under the guidance of professor Vincent Nadin. A new open-access publication celebrates the achievements of the past decade.

Hulptroepen voor de publiekvastgoedmanager

Een dakloze faculteit. Dat was Bouwkunde toen het vaste onderkomen aan de Berlageweg in 2008 door brand verloren ging. Voor toenmalig docent en onderzoeker Alexandra den Heijer bleek dit persoonlijke drama tevens de aanzet tot een inspirerend leerproces. Wat mis je het meest wanneer je plotseling zonder gebouwen en voorzieningen zit? Als nieuwe hoogleraar Publiek Vastgoed legt Den Heijer de vraag graag voor aan studenten en professionals.