14 april 2021

A Manifesto for the Just City: een boek

Rechtvaardigheid is een cruciale vereiste voor duurzame steden en gemeenschappen. Recente systeemschokken waaronder klimaatverandering, de pandemie, een algemene erosie van democratische normen en meer was aanleiding om de rechtvaardige stad opnieuw te bedenken en te conceptualiseren in dit licht gezien. A Manifesto for the Just City bevat teksten van een aantal gastauteurs en 43 manifesten geschreven door studenten van 25 universiteiten van over de hele wereld.

07 april 2021

Monumentenstudieprijs gewonnen door alumna Iris Moons

Iris Moons, alumnus van onze faculteit, wint de WTA NL-VL Monumentenstudieprijs. Zij is afgestudeerd met het onderwerp “Management van religieus erfgoed – een accommodatiestrategie voor Nederlandse kerken” en werd tijdens haar afstuderen begeleid door prof. Alexandra den Heijer en prof. Ana Pereira Roders.

07 april 2021

Alle 10 miljoen gebouwen in Nederland ontsloten in 3D

Tochtgaten in een kantorenwijk, geluidshinder door industrie, horizon-vervuilende windmolens bij woonhuizen, verkeerde lichtinval in een school. Niet altijd vooraf voorzien, maar wel hinderlijk of ronduit storend nadat een bouwwerk is gerealiseerd. Deze effecten op de leefomgeving kunnen nu op voorhand eenvoudig virtueel worden gesimuleerd doordat er van alle 10 miljoen gebouwen in Nederland 3D data beschikbaar is in een 3D versie van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen: de 3D BAG.

30 maart 2021

Boekpublicatie over stedelijke sociaal-economische segregatie

Overal ter wereld neemt in de steden de sociaal-economische segregatie toe en wonen rijk en arm steeds meer in verschillende delen van stedelijke gebieden. In een nieuw boek verklaren onderzoekers Maarten van Ham en zijn collega’s het verband tussen toenemende ongelijkheid en segregatie.

25 maart 2021

Jaap Bakema Study Centre: van experiment naar solide samenwerking

Het Jaap Bakema Study Centre is in 2013 opgericht als onderzoekssamenwerking tussen onze faculteit en Het Nieuwe Instituut en heeft zich ontwikkeld van een experiment tot een solide meerjarige alliantie tussen een culturele organisatie en een kennisinstelling. Het programma heeft zich verbreed en verdiept met het internationale promotieonderzoek Architecture and Democracy, het NWO project The Critical Visitor en met toonaangevende jaarlijkse conferenties zoals vorig jaar Repositioning Architecture in the Digital.

22 maart 2021

Marie Skłodowska Curie Postdoctoral Fellowship opportunities

The Faculty of Architecture and the Built Environment at Delft University of Technology will accept ‘Expressions of Interest’ to host Postdoctoral Fellows.

19 maart 2021

Nieuwe hoogleraar Buiding Services Innovation wil het onzichtbare hoog op de agenda zetten

Wanneer je tot soms wel 1000 euro per vierkante meter uitgeeft aan een gebouwinstallatie, dan is een gedegen plan vooraf geen overbodige luxe. Toch hebben installatieplannen vaak geen hoge prioriteit in een project. Dat het gros van de installaties uiteindelijk onzichtbaar boven het plafond of in de wanden verwerkt wordt, helpt daar niet bij. ‘Toch zijn ze na ingebruikname van een gebouw jarenlang van vitaal belang. Letterlijk zelfs. Het zijn juist de installaties die bepalen wat de overall energieprestaties van het gebouw worden’, aldus Atze Boerstra. Het tij lijkt sinds afgelopen jaar te keren voor gebouwinstallaties: ‘In de wereld van de ‘building services’ gebeurt op dit moment ontzettend veel.’

11 maart 2021

Nieuwe hoogleraar Delta Urbanism: “Rol van ontwerp verdient meer aandacht bij waterveiligheid in delta’s”

Al vele decennia staat Nederland in de wereld bekend als een van de topkennislanden als het gaat om waterveiligheid en ruimtelijke ordening. “Onze aanpak van het verbinden en het in samenhang bekijken van beide thema’s werd overal geprezen. Toch lijkt het dat we in Nederland de afgelopen jaren deze verbinding zijn kwijtgeraakt; de traditie van sturing in ruimtelijke ordening op centraal niveau is losgelaten,” vertelt Chris Zevenbergen die sinds februari is aangesteld als (deeltijd) hoogleraar Delta Urbanism aan de Faculteit Bouwkunde.

11 maart 2021

Apply now for the 2021 Berlage Dutch Scholarship!

Each year the Berlage awards a scholarship to an outstanding Dutch graduate from one of the universities or academies in the Netherlands. The scholarship is established to support Dutch students who demonstrate academic excellence and wish to join the Berlage's international, one-and-a-half-year English-language Post-Master of Science-degree program in architecture and urban design.

24 februari 2021

Renoveren met respect

Meer dan 30% van de Nederlandse woningvoorraad is gebouwd tussen 1965 en 1985. Deze woningen moeten in de komende jaren gerenoveerd worden om te voldoen aan eisen en wensen op het gebied van energiegebruik, esthetiek, wooncomfort en leefbaarheid. Hoe kunnen we deze grote, diverse en complexe woningvoorraad een duurzame toekomst geven, en daarbij de huidige waarden van de woningen en leefomgeving respecteren?