Laatste Nieuws

911 resultaten

05 december 2018

Onderzoekers vinden mechanisme dat gene editing met CRISPR-Cas9 verstoort

Met de ontdekking van CRISPR-Cas9 is gene editing heel eenvoudig geworden. Helaas is sinds kort bekend dat het moleculaire gereedschap niet zo precies is als gedacht, en dat het ongewenste mutaties in het DNA van een cel kan veroorzaken. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een mechanisme geïdentificeerd dat dergelijke mutaties veroorzaakt wanneer CRISPR-Cas9 op een verkeerde manier wordt ingezet. Inactieve genen kunnen hierbij tot uitdrukking komen, wat erg gevaarlijk kan zijn. De onderzoekers hebben op basis van hun bevindingen een checklist gemaakt. Die helpt voorkomen dat het schadelijke mechanisme geactiveerd wordt en maakt genoombewerking met CRISPR-Cas9 veiliger.

05 december 2018

Nieuwe hoogleraar nanomechanica wil ‘zweven op nanoschaal’

Met nano-engineering willen we de kloof tussen nano wetenschap en concrete nanomechanische toepassingen overbruggen, zegt prof.dr. Peter Steeneken in zijn intreerede ‘Dynamica in de nanomechanica’ op vrijdag 7 december.

04 december 2018

ERC Consolidator grant voor Chirlmin Joo en Pouyan Boukany

Bij de TU Delft zijn dit jaar twee ERC Consolidator grants gevallen. Dr. Pouyan Boukany wil beter begrijpen wanneer, hoe en waarom uitgezaaide tumorcellen loskomen van een tumor. Dr. Chirlmin Joo wil een nieuw gene editing-instrument ontwikkelen op basis van een systeem dat in een bepaald micro-organisme te vinden is.

30 november 2018

Opening HollandPTC

Op vrijdag 30 november vindt in museum de Prinsenhof in Delft de feestelijke openingsviering van HollandPTC plaats. Sinds kort worden in het poliklinische centrum HollandPTC - gevestigd op de campus van de TU Delft - patiënten behandeld met protonentherapie, een voor Nederland nieuwe vorm van radiotherapie tegen kanker. Parallel aan deze behandelingen werkt TU Delft in HollandPTC samen met de medische centra LUMC en Erasmus MC aan innovaties in de zorg voor kankerpatiënten. Behandeling, onderwijs en onderzoek gaan hand in hand om tot betere en verantwoorde zorg te komen.

30 november 2018

Quantumfysica op macroscopische schaal

Waarom werkt de quantummechanica zo goed voor microscopische objecten, maar wordt het gedrag van macroscopische objecten beschreven door de ‘klassieke fysica’? Over deze vraag breken fysici zich al het hoofd sinds de quantumtheorie meer dan honderd jaar geleden werd ontwikkeld. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft en de Universiteit van Wenen hebben nu een macroscopisch systeem ontworpen dat verstrengeling vertoont tussen mechanische fononen en optische fotonen. Ze hebben de verstrengeling getest met behulp van een Bell-test, een van de meest overtuigende en belangrijke tests om te laten zien dat een systeem zich niet-klassiek gedraagt.

29 november 2018

Passionate about science communication? We’re looking for FameLab candidates!

If you think you can explain a scientific concept, on stage, to a general audience in just 3 minutes - or if you want to learn how to do this! - , then register for the TU Delft FameLab heat.

23 november 2018

Karel Luyben benoemd tot Chairman European Open Science Cloud

Voormalig Rector Magnificus Karel Luyben is op 23 november benoemd tot chairman of the Executive Board of EOSC (European Open Science Cloud). Dat gebeurde in het bijzijn van de Oostenrijkse Minister voor Onderwijs en Wetenschap Heinz Fassman en vertegenwoordigers van de Europese Commissie.

23 november 2018

TU Delft onderzoekers naar Great Barrier Reef voor koraalherstel

Een team met onderzoekers van de TU Delft, Van Oord en het Australische onderzoeksinstituut CSIRO vertrekt deze week naar het Great Barrier Reef bij Australië om een nieuwe methode voor grootschalig herstel van koraal te testen.

22 november 2018

Beter revalideren dankzij robotondersteuning

We worden steeds ouder. Hoe ouder, hoe groter de kans op ouderdomsziektes, zoals een beroerte. Maar liefst drie miljoen mensen in Europa krijgen per jaar zo’n beroerte. Degenen die dat overleven, hebben een grote kans (40%) om na drie weken nog niet zelf, zonder hulpmiddelen, te kunnen lopen. Ze zullen dan moeten revalideren. Maar als steeds meer ouderen willen revalideren, worden therapeuten steeds sterker belast. Of toch niet? Toch niet, denkt prof. dr. ir. Heike Vallery, hoogleraar Human Motor Augmentation aan de TU Delft. Ze bedacht samen met een Zwitsers-Nederlands consortium een robotondersteuningssysteem van 3 meter breed en 10 meter lang, dat aan het plafond bevestigd wordt, de RYSEN™. Dat product wordt vandaag door het bedrijf Motek naar de markt gebracht.

22 november 2018

Hij komt, hij komt: Rolfs Surpriselab, deel 3

Feestlampen die aangaan als er gescoord wordt in het (kartonnen) voetbalstadion. Alarmen voor onder de deurmat om ouders aan te horen komen. Een kartonnen accuboor voor een klus-ouder, maar wel een die echt kan draaien. Honderden kinderen verlieten vorig jaar ‘Rolfs Surpriselab’ met een technische surprise: een surprise die iets kan. En dus organiseert het Science Centre Delft van de TU Delft het surpriselab dit jaar voor de derde keer.