Laatste Nieuws

912 resultaten

21 november 2019

Crowdsourced ‘supercomputer’ zorgt voor meer lokale en nauwkeurige neerslagvoorspellingen

Onderzoekers van de TU Delft gaan met hulp van IBM's World Community Grid ongekende details over neerslag in de Sub-Sahara regio in kaart brengen.

19 november 2019

Een Marsbasis bouwen met bacteriën

Hoe maak je een Marsbasis? Simpel: je stuurt een capsule met wat bacteriën naar de rode planeet en laat ze daar ijzer mijnen.

18 november 2019

Nieuw systeem voorspelt persoonlijkheid van autobestuurders

Een team van MIT en TU Delft heeft een nieuw systeem ontwikkeld dat autobestuurders classificeert als egoïstisch of altruïstisch.

15 november 2019

Methode voor het schalen van alle oppervlakken

Onderzoekers van de afdeling Precision and Microsystems Engineering (PME) van de TU Delft hebben een schalingsmethode ontwikkeld die op elk gebogen oppervlak kan worden toegepast.

15 november 2019

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Over de hele wereld gebruiken onderzoekers CRISPR-systemen voor genbewerking, met CRISPR-Cas9 als bekendste voorbeeld. Toch bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe dit soort systemen te werk gaan in de cel. Onderzoekers van de TU Delft en Wageningen University & Research hebben één zo’n systeem, het zogeheten CRISPR-Cascade-complex, nu voor het eerst gevolgd tijdens de jacht op vijandig DNA. Het bacteriële verdedigingsmechanisme is verbazingwekkend snel en efficiënt: elke seconde controleert het maar liefst 100 verschillende stukjes DNA.

12 november 2019

Djonno Bresser is TU Delft Best Graduate 2019

Vandaag presenteerden acht recent afgestudeerde ingenieurs hun excellente afstudeerscriptie tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony 2019. Djonno Bresser, afgestudeerd aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), mocht de prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2019 in ontvangst nemen.

Joris Melkert verkozen tot Beste Docent van de TU Delft

Joris Melkert, universitair docent bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechnologie (LR), is verkozen tot Beste Docent van de TU Delft 2019.

Opening Industrial Catalysis Lab TU Delft

Op 20 november 2019 opent de TU Delft het Industrial Catalysis Lab, een nieuwe high-tech faciliteit die het mogelijk maakt om experimenten onder hoge druk en op dito temperaturen uit te voeren. Het lab vormt een brug tussen de academische wereld, waar experimenten doorgaans onder lagere druk en op lagere temperaturen worden gedaan, en de industrie. Onderzoekers onder leiding van een nieuwe hoogleraar gaan er innovaties ontwikkelen op het gebied van de katalyse. Dat is een technologie die chemische reacties versnelt en die aan de basis ligt van onder meer plastics, brandstoffen en kunstmest.

07 november 2019

TU Delft in vier grote nieuwe publiek-private onderzoeksprogramma’s

De TU Delft is betrokken bij vier van de vijf gehonoreerde ‘Perspectief voor de Topsectoren’ programma’s

31 oktober 2019

Zwerm kleine drones verkent onbekende omgeving

Onderzoekers hebben een zwerm piepkleine drones gepresenteerd die geheel zelfstandig een onbekende omgeving kan verkennen.