Laatste Nieuws

912 resultaten

27 mei 2020

Een mogelijke oplossing voor het kortetermijngeheugenverlies van batterijloze apparaten

Nieuw systeem maakt het mogelijk dat apparaten de tijd onthouden tijdens korte stroomonderbrekingen

25 mei 2020

Onderzoekers bouwen sensor van slechts 11 atomen

Onderzoekers van de TU Delft hebben een sensor ontwikkeld die maar 11 atomen groot is. De sensor is in staat om magnetische golven op te vangen en bestaat uit een antenne, een uitleesscherm, een resetknop én een harde schijf. De onderzoekers hopen met hun atomaire sensor meer te weten te komen over het gedrag van magneetgolven, zodat die hopelijk ooit gebruikt kunnen worden in groene ICT-toepassingen.

14 mei 2020

Hoe koper een cel kan beschadigen

Koper is belangrijk voor veel processen in ons lichaam. Het ondersteunt onder meer de productie van rode bloedcellen, de stofwisseling, en de vorming van bindweefsel en botten. Het is bekend dat koper ook een rol speelt bij ziekten, zoals kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer. Helaas weten we nog niet wát die rol precies is. Onderzoekers van de TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen hebben nu een nieuw stukje van de puzzel ontdekt. Om z’n werk te kunnen doen, bindt koper zich in de cel aan verschillende soorten eiwitten. En hoewel de complexen die zich daarbij vormen op zichzelf niet schadelijk zijn, blijken tijdens de binding tijdelijke ‘tussenvormen’ te ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Angewandte Chemie.

13 mei 2020

Social Distancing Dashboard biedt routekaart voor stadsbewoners

Het Social Distancing Dashboard maakt stadsplattegronden die op straat- en wijkniveau laten zien of het mogelijk is om de afstand van 1,5 meter in de openbare ruimte na te leven.

07 mei 2020

We\Visit: Beeldbellen tegen eenzaamheid

Voor patiënten die met COVID-19 worden opgenomen, is het niet alleen een fysiek gevecht tegen het virus, maar ook een psychologische strijd tegen het isolement. Studentarts Mesut Savas van het Reinier de Graaf, zag met eigen ogen het vreselijke effect van eenzaamheid onder coronapatiënten en heeft daarom de TU Delft om hulp gevraagd bij de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk en veilig communicatieplatform.

06 mei 2020

Nederlanders voor beperkte versoepeling coronamaatregelen

Nederlanders vinden dat de coronamaatregelen beperkt moeten worden versoepeld, zodat het zorgsysteem niet zwaar overbelast wordt. Ze vinden ook dat maatregelen niet mogen leiden tot verdeeldheid: er is geen draagvlak voor het opheffen van beperkingen voor specifieke groepen.

06 mei 2020

Studenten TU Delft maken ontwerp beademingsapparaat online beschikbaar voor internationaal gebruik

De studenten van OperationAIR hebben binnen korte tijd een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld. Na de benodigde testprocedures is het ontwerp van de ‘AIRone’ nu samen met alle bijbehorende documentatie online beschikbaar gesteld, zodat andere landen en initiatieven hier gebruik van kunnen maken.

30 april 2020

Vier nieuwe Delftse KNAW-leden

De KNAW heeft achttien nieuwe leden gekozen, waarvan vier afkomstig van de TU Delft. Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties.

30 april 2020

Investering van ruim veertien miljoen om micro-organismen beter te benutten

Waterzuivering, darmgezondheid, voedselbereiding en hergebruik van grondstoffen zijn allemaal processen waarbij micro-organismen een centrale rol spelen. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert samen met Wageningen University & Research en de TU Delft bijna vijfentwintig miljoen euro in een onderzoeksfaciliteit voor het onderzoeken en toepassen van micro-organismen voor een veelvoud aan maatschappelijke toepassingen. De onderzoeksfaciliteit - getiteld UNLOCK – omvat apparatuur en menskracht voor het effectief vergaren van kennis over micro-organismen en werd vandaag gehonoreerd.

28 april 2020

Mechanisch beademingsapparaat naar Guatemala

Project Inspiration heeft als doel om een mechanisch beademingsapparaat te bouwen dat volledig bestaat uit onderdelen die goed beschikbaar zijn. Een proefmodel is naar Guatemala verstuurd. Er is nauw contact met het Roosevelt ziekenhuis in Guatemala-Stad en er is een lokale productiefaciliteit, Talleres Hernandez, bereid gevonden het apparaat in Guatemala te produceren.