Laatste Nieuws

912 resultaten

31 augustus 2020

Bert van Wee | Leermeester 2020

Professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid bij de Faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) is maandag 31 augustus door het Universiteitsfonds Delft uitgeroepen tot Leermeester 2020.

25 augustus 2020

Delftse onderzoekers scheiden microdeeltjes op basis van hun vorm

Wetenschappers in Delft hebben een methode ontwikkeld om selectief microdeeltjes uit een vloeistof te scheiden op basis van hun vorm. De methode berekent nauwkeurig het pad dat een specifiek gevormd microdeeltje zal volgen in de stroming door een smalle buis. Hierdoor is het mogelijk om een sorteerkanaal in te richten, waarin de verschillend gevormde deeltjes elk hun eigen weg gaan. De ontwikkelde techniek kan in verschillende vakgebieden ingezet worden, bijvoorbeeld bij het produceren van medicijnen of het zuiveren van microplastics uit water. Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in het tijdschrift PNAS.

21 augustus 2020

Verenigingen vragen studenten coronamaatregelen na te leven

De Delftse gezelligheids-, studie- en sportverenigingen vragen alle studenten om de coronamaatregelen nog even vol te houden. Die oproep doen ze in een gezamenlijke brief die naar deelnemers van de OWEE is gestuurd en via platforms is verspreid naar de overige studenten.

20 augustus 2020

Recordsmelt Groenlandse ijskap in 2019, en daar blijft het niet bij

De smelt van de Groenlandse ijskap brak in 2019 een nieuw record, en ook andere gletsjers in het noordpoolgebied zijn flink aangetast door de zomer van 2019.

17 augustus 2020

Feest in studentenhuis wordt niet getolereerd

Vrijdag 14 augustus rond 19.00 uur hebben de politie en de afdeling VTH van de gemeente een studentenfeest op Coenderstraat in Delft beëindigd. Op het feest waren ca. 100 personen samen die zich niet hielden aan de coronamaatregelen en geluidsoverlast veroorzaakten.

11 augustus 2020

Cyberaanval op Blackbaud

De TU Delft is onlangs geïnformeerd door Blackbaud dat het bedrijf is getroffen door een cyberaanval. Blackbaud is leverancier van Customer Relations Managementsystemen (CRM) voor onderwijsinstellingen en organisaties in de non-profitsector. Naar onze informatie heeft dit incident een groot aantal onderwijsinstellingen wereldwijd geraakt, de TU Delft is daar één van.

03 augustus 2020

Toekomstige energiesystemen moeten klimaatbestendig zijn

Klimaatbeleid voor toekomstige energiesystemen is doorgaans gericht op de uitdaging om ze klimaatneutraal te maken om klimaatverandering te voorkomen.

31 juli 2020

TU Delft onderzoekspartner in innovatief windmolenpark Hollandse Kust Noord

De TU Delft speelt als onderzoekspartner bij het zogeheten Hollandse Kust Noord (HKN)-project een belangrijke rol. Met de komst van het windmolenpark testen onderzoekers, onder leiding van hoogleraar Jan-Willem van Wingerden, hun bevindingen op het gebied van windenergie in de praktijk en kan de energieopbrengst van het windpark worden gemaximaliseerd.

29 juli 2020

TU Delft stelt 16 vacatures open voor Universitair Docenten in AI (-gerelateerd) onderzoek

De TU Delft werft 16 getalenteerde onderzoekers voor een florerende Artificial Intelligence (AI) gemeenschap.

29 juli 2020

Delftse studenten brengen verborgen inscripties van NSB kopstuk aan het licht

In Doodencel 601 in de voormalige strafgevangenis Scheveningen, tijdens de oorlog beter bekend als het Oranjehotel, zijn inscripties te zien van de terdoodveroordeelden die er zaten. Een groep bachelorstudenten van de TU Delft doorgrondde onder leiding van professor Joris Dik het geheim van dit stuk muur, zonder deze aan te tasten.