Laatste Nieuws

912 resultaten

23 maart 2021

Populaire AI-cursus nu ook in het Nederlands

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) en TU Delft lanceren vandaag de Nederlandse versie van de cursus Elements of AI.

10 maart 2021

TU Delft en partners maken supersnelweg voor digitale data

Onderzoekers van de TU Delft gaan met 20 samenwerkingspartners betrouwbare en veilige draadloze breedbandverbindingen maken met licht in plaats van radiogolven. Zij verwachten dat je op die manier digitale data met hoge snelheden kunt versturen en verwerken, met weinig vertragingen en op een veilige manier. Voor dit onderzoek ontvangen zij 4,1 miljoen euro vanuit het NWO Perspectief-programma. De TU Delft neemt tevens deel aan de overige vijf gehonoreerde Perspectief-consortia.

Intrekking Nature-artikel Quantized Majorana conductance

De auteurs van het artikel Quantized Majorana conductance uit 2018 hebben dit artikel ingetrokken. De auteurs werden op problemen gewezen door twee wetenschappers in hetzelfde onderzoeksgebied en hebben toen hun eerdere metingen opnieuw onderzocht. Ze hebben daarbij vastgesteld dat de belangrijkste conclusie onvoldoende onderbouwd was.

08 maart 2021

Delftse test maakt detectie van genetisch materiaal met het blote oog zichtbaar

Onderzoekers van de TU Delft hebben een test ontwikkeld waarmee ze specifieke stukjes genetisch materiaal kunnen opsporen, waarna de uitslag met het blote oog af te lezen is. Met de test kunnen onder meer virussen, zoals het coronavirus, en antibioticaresistente bacteriën snel en goedkoop worden gedetecteerd. De resultaten zijn gepubliceerd in Biophysical Journal.

08 maart 2021

Veilig uit eten door online tool

Wetenschappers van Wageningen University & Research, de TU Delft en het Erasmus MC hebben een online tool ontwikkeld om vast te stellen hoe binnenruimtes coronaproof ingericht en gebruikt kunnen worden. Met de SamenSlimOpen-tool kunnen restauranthouders de risico’s op verspreiding van het coronavirus in hun restaurant beperken. De onderzoekers nodigen restauranthouders uit om mee te doen aan een online pilot.

05 maart 2021

TU Delft lanceert Tech for Health

Vandaag start de TU Delft met Tech for Health | Betere zorg dankzij Delftse technologie. Hiermee vraagt de universiteit aandacht voor onderzoek in Delft dat bijdraagt aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de Nederlandse gezondheidszorg.

04 maart 2021

TU Delft weer op plaats 15 in de wereldwijde QS Subject ranking

De World University Rankings by Subjects 2021 die op 3 maart is verschenen, plaatst TU Delft net als vorig jaar op een respectabele 15e positie in de brede categorie Engineering & Technology. Bij de uitsplitsing in vakgebieden staat TU Delft tien keer in de wereldwijde top 20, o.a. in Architecture, Civil & Structural Engineering, Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering en Environmental Sciences.

03 maart 2021

Onderzoekers geven alle Nederlanders de kans om mee te denken over klimaatbeleid

Wat denkt de Nederlandse samenleving over het Nederlandse klimaatbeleid? Onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit Utrecht stellen duizenden Nederlanders in staat om hierover mee te denken.

02 maart 2021

Meetsysteem van laserstralen en heliumbellen helpt topschaatsers in jacht op goud

Met het meetsysteem ‘Ring of Fire’ analyseerden TU Delft, NOC*NSF, KNSB en Innovatielab Thialf Nederlandse topschaatsers. Het meetsysteem is vorige week in Heerenveen gebruikt om luchtweerstand rondom bewegende schaatsers te meten en zichtbaar te maken.

02 maart 2021

TU Delft brengt eigen CO2-uitstoot gedetailleerd in kaart

De TU Delft heeft als ‘klimaatuniversiteit’ als doelstelling in 2030 CO2-neutraal en circulair te zijn. Om deze ambitie te realiseren is inzicht in de CO2-uitstoot op de campus noodzakelijk. Voor het jaar 2019 is dit nu inzichtelijk gemaakt volgens de methode van de CO2-prestatieladder.