Laatste Nieuws

913 resultaten

02 november 2021

Modder gebruiken om onze dijken te versterken

01 november 2021

Smeltwater uit de Oostenrijkse Alpen

Groots, meeslepend en een urgent maatschappelijk probleem. In haar zoektocht naar een geschikt afstudeeronderwerp legde masterstudent Watermanagement Sarah Hanus de lat hoog. De perfecte uitdaging vond zij in de Oostenrijkse Alpen, waar door klimaatverandering de waterafvoer van rivieren verandert. Met het model dat Hanus zelf ontwikkelde kan ze tot ver in de toekomst voorspellen hoe water uit de bergen zal stromen. Het leverde haar de titel Best Graduate van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen op.

29 oktober 2021

TU Delft presenteert acht Best Graduates 2021

Vandaag, 29 oktober, maakt het Universiteitsfonds Delft de acht Best Graduates 2021 van de TU Delft bekend. Elk jaar selecteren de acht faculteiten van de TU Delft hun beste afstudeerder. Op 11 november, tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony, zullen de ingenieurs ieder hun persoonlijke verhaal vertellen achter hun innovatief onderzoek en presenteren ze de resultaten van hun afstudeerscriptie. Kom je ook?

28 oktober 2021

TU Delft op 50e plaats in THE Reputation Ranking

28 oktober 2021

TU Delft doet mee aan Nationale Klimaatweek

Van 28 oktober tot 5 november is het Nationale Klimaatweek met als slogan ‘iedereen doet wat’. De TU Delft doet, als klimaatuniversiteit, volop mee, want aandacht voor het klimaat is urgenter dan ooit.

26 oktober 2021

Brunel Solar Team op de derde plek na intensieve eerste dag in Marokko

22 oktober 2021

Mechanisme achter het ontstaan van virusvarianten ontrafeld

Een internationaal consortium, onder leiding van de TU Delft en de University of North Carolina, is er voor het eerst in geslaagd de moleculaire oorsprong van recombinatie in virussen te bekijken en doorgronden. Door haperingen tijdens het replicatieproces van virussen vindt recombinatie plaats: de uitwisseling van stukjes RNA.

15 oktober 2021

TU Delft on board the world largest crane vessel for exploring future Offshore Wind Turbines

How do you install a wind turbine far out at sea when high waves and strong winds make its installation virtually impossible? With this question in mind, a team of researchers from TU Delft, in collaboration with Heerema Marine Contractors (HMC) and DOT B.V., boarded the world's largest crane vessel this week: Heerema's Sleipnir. As part of a major pioneering project, the FOX project, they are exploring floating wind turbine installation.

08 oktober 2021

TU Delft, Deltares en ProRail gaan spoorverzakkingen structureel aanpakken

ProRail, TU Delft en Deltares doen de komende vijf jaar onderzoek naar het gedrag van rijdende treinen op onze spoordijken en hebben daarvoor op 4 oktober 2021 de overeenkomst voor het Research Program RESET getekend. Dit onderzoek richt zich op de gevolgen van meer, zwaarder treinverkeer met daarbij klimaatverandering voor onze spoordijken en hoe we daar op kunnen inspelen. Er is binnen Europa weinig fundamentele systeem kennis op dit gebied. Dit onderzoek is daarom toonaangevend en kan ook andere landen helpen met gelijksoortige problemen.

07 oktober 2021

Moordverdachten sneller in beeld dankzij nieuwe methode

Delftse promovendus Daan Sutmuller heeft in samenwerking met de politie een nieuwe, effectieve methode ontwikkeld die moordonderzoeksteams ondersteunt bij het sneller verzamelen en prioriteren van interessante personen in het onderzoek. De veelbelovende methodiek moet het onderzoekswerk behapbaar maken en ervoor zorgen dat meer moordzaken worden opgelost. Sutmuller promoveert deze donderdag met zijn proefschrift ‘Moordonderzoek in het digitale tijdperk’.