Delft Lectures in Design rondt cyclus 2 af – Wat hebben we geleerd?

Nieuws - 23 oktober 2024 - Communication

De nieuwe masteropleiding van Virginia Tassinari, Gert Pasman en Pieter Jan (PJ) Stappers, Delft Lectures in Design, heeft de tweede cyclus van drie afgerond. Hun studententeams hebben nieuwe provotypes opgeleverd, dit keer voor het thema ‘Systemic & Empathic’.

Lees meer over ‘provotypes’ en cyclus 1: ‘Healthy & Sustainable' in het eerste artikel (alleen Engels).

Systemisch en Empathisch ontwerpen

In de thema-introductie liet Froukje Sleeswijk Visser zien hoe het ontwerpvak is verschoven van productgericht naar maatschappelijk-impactgericht, en hoe onderzoek op IO in de afgelopen decennia heeft geholpen vorm te geven aan wat ontwerpprofessionals doen in de maatschappij. Nieuwe ontwikkelingen waren experience design, service design en nu systemisch design. 

Na het intro introduceerde Froukje de vier onderzoekers die verschillende onderzoeksgebieden binnen het thema vertegenwoordigden. Het woord was aan Stella Boess, over of en hoe inclusiviteit van belang is in design, Rebecca Price, over hoe ontwerpers veerkrachtig kunnen blijven in hun werk, Himanshu Verma, over hoe empathie een rol speelt in de interactie tussen mensen en AI, en tot slot Wo Meijer, over hoe 360-graden video kan worden gebruikt als hulpmiddel in designonderzoek.

Alle vier introduceerden hun onderwerp en een aantal dilemma’s waar ze in hun onderzoek mee te maken krijgen. Deze dilemma’s dienden als startpunt voor de studenten bij het onderzoeken en ontwerpen van hun provotypes.

Figuur 1: Ceci n’est pas un utilisateur. De notitie op de achterkant stelt de vraag: “Zien we na al deze empathic design methodieken echt de gebruiker – of alleen onze eigen interpretatie van hun ervaring?”

Ceci n’est pas un utilisateur

Op 15 oktober kwamen de studenten bijeen voor het laatste college van de cyclus om the reflecteren op de provotypes binnen thema ‘Systemic & Empathic’. Ianus Keller en Pieter Jan Stappers presenteerden een aantal provotypes die ze interessant vonden en riepen de studenten die ze gemaakt hadden naar voren.

Het eerste team op het podium was groep 24, die ervoor had gekozen om zich te richten op de mogelijkheden en beperkingen van de ‘empathic design’-methode (geïnspireerd door Himanshu’s onderwerp). Hun provotype ‘Ceci n’est pas un utilisateur’ (fig. 1) liet op speelse wijze zien hoe de stappen in de ontwerpmethode een samengesteld beeld van een gebruiker creëren. Ze daagden de ontwerper uit om na te denken over hoe echt dit “volledige beeld” is.

Groep 80 creëerde een versie van Ganzenbord rond het onderwerp inclusiviteit. Tijdens het spel bepaalt de mate van je privilege hoe snel je rond het bord gaat en hoe groot je kans is om als eerste de spelvelden te bereiken die je macht geven over de andere spelers. De groepsleden bekenden een zekere ongemakkelijkheid te voelen bij het spelen van hun eigen spel, waarbij hun morele kompas botste met hun verlangen om te winnen.

Team 45 maakte een videocommercial voor het onderzoek van Wo. Omdat Wo niet bij het college aanwezig kon zijn, gaf hij zijn feedback via een grappige video (die stiekem erg veel weg had van een provotype). Hoewel hij alleen een screenshot van het provotype van team 45 liet zien, sprak het beeld van hun VR-headset met oogkleppen (fig. 2) boekdelen: “Ben je een ontwerper met een deadline? Heb je moeite met het tijdig verwerken van de hoeveelheid informatie die 360° video je geeft? Negeer dat dan lekker en focus op de inzichten die je wilt!”

Figuur 2: FLNDERS – etnografie eenvoudig gemaakt voor ontwerpers

Steeds beter

De studenten hebben duidelijk vooruitgang geboekt sinds de eerste cyclus, merkten de coaches op. Zowel de provotypes als diens onderbouwingen waren van hogere kwaliteit.

Terugkijkend op de cyclus zijn Virginia en PJ het erover eens dat de studenten nu beter leken te begrijpen ‘hoe het spel werkt’ en beter in staat waren om hen kennis toe te passen – zowel de theorie van provotypes ontwerpen, als de literatuur die de onderzoekers hadden meegegeven met hun opdrachten. De provotypen voelden daardoor ‘volwassener’.

De cursus daagt de studenten uit om kritisch na te denken over hun rol als ontwerpers. Virginia vindt het leuk om te zien dat de studenten daar plezier mee lijken te hebben, zelfs als het misschien confronterend voor ze is. “De provotypes zitten vaak vol humor en ironie,” zegt ze. 

Als je kijkt naar de merkbare vooruitgang in deze korte weken, zijn de cursuscoördinatoren en coaches erg optimistisch over de laatste cyclus.

Impact voor een betere samenleving?

Maar is het werk van de studenten nuttig voor de onderzoekers? Virginia en PJ zijn overtuigd van wel. Sommige onderzoekers gebruiken de provotypes die de studenten hebben gemaakt al in hun werk. Veel anderen worden geïnspireerd en geroerd door de nieuwe perspectieven van de studenten, die van een andere generatie zijn en buiten het vakgebied van de onderzoekers staan. Sommige nieuwe onderzoekers zien hun onderwerp opeens in de schijnwerpers staan. In de eerste cyclus zag Catalina Estrada Mejía, die nog maar net lid was van de faculteit, een derde van de studenten werken aan haar onderwerp nudging. PJ verwacht ook dat de onderzoekers nu gemakkelijker studenten zullen vinden om deel te nemen aan hun onderzoek of speciale vakken.

Hoe de onderzoekers de studenten beïnvloeden is volgens PJ en Virginia nog te vroeg om te zeggen. Wat ze wel kunnen zeggen, is dat studenten inzicht krijgen in hoe het is om een professionele ontwerper of ontwerponderzoeker te zijn. Virginia: “Studenten worden geconfronteerd met vele facetten van designonderzoek en leren hoe onderzoek altijd deel uitmaakt van ons werk als ontwerpers, ook buiten de academische wereld. Dit maakt deel uit van ons werk: niet alleen oplossingen ontwikkelen, maar ook onze maatschappij (en onze verantwoordelijkheden daarin als ontwerpers) begrijpen en bevragen, en alternatieven voor de toekomst bedenken.”

Volgend jaar

Virginia, Gert en de tien coaches denken voortdurend na over het vak en hoe ze het volgend jaar kunnen verbeteren. Ze kijken ernaar uit om nog meer jonge onderzoekers in de spotlight te zetten, terwijl ze samen met hetzelfde team van coaches verder bouwen aan de provotyping vaardigheden. Er zijn vroege ideeën voor tool iteraties en nieuwe manieren om de IO onderzoeksgemeenschap nog meer te betrekken. 

We zijn benieuwd hoe het vak er volgend jaar uit gaat zien! Maar laten we eerst uitkijken naar cyclus 3: 'Intelligent & Humane'.

Tip: Wil je het spel 'Uneven Playing Field' spelen dat de studenten van groep 80 hebben gemaakt? Klik hier om het zelf u