In memoriam - Prof. ir. J.L. Spoormaker

Nieuws - 29 mei 2024 - Communication

Onlangs hebben we het droevige nieuws ontvangen dat voormalig IO-hoogleraar Jan Spoormaker eind april is overleden. Prof. Spoormaker was meer dan 20 jaar verbonden aan de faculteit Industrieel Ontwerpen als hoogleraar, decaan, afstudeerhoogleraar en als supervisor.  Wij wensen zijn dierbaren, familie en vrienden veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Eind april is Prof. ir. J.L. Spoormaker op 82 jarige leeftijd in zijn woonplaats Oegstgeest overleden. Kenmerken voor hem was zijn grote inzet en gedrevenheid waarmee hij zijn werk deed.

Vanuit zijn leerstoel Levensduur en Bedrijfszekerheid van in massa vervaardigde producten verzorgde hij de bijbehorende colleges en gaf richting aan het IO onderzoek. Hij was de oprichter van het Laboratorium voor Mechanische Bedrijfszekerheid (LMB) waar het onderzoek plaatshad. Het onderzoek concentreerde zich op vermoeiing, UV-degradatie, effect van spanningsconcentraties, en beschrijving van het visco-elastisch gedrag van kunststofmaterialen. Nog steeds relevante onderwerpen voor het ontwerpen van bedrijfszekere en duurzame in massa vervaardigde kunststof consumentenproducten.