Ontwerp van slimme hulpmiddelen geeft boost aan schildersbranche

Nieuws - 12 juni 2024 - Communication

Het voorbije jaar hebben onderzoekers Marco Rozendaal, Nazli Cila, Jordan Boyle en de Stichting SUSAG samengewerkt om de schilderbranche te helpen. Ze onderzochten het ontwerp van slimme hulpmiddelen, zoals robots, exoskeletten en intelligente apparaten. Samen met designbureau MUZUS en vele IO-studenten werd onderzoek gedaan, innovatieve concepten werden ontwikkeld en er werd een uitgebreide roadmap gemaakt voor de toekomst van de industrie.

Nieuwe behoeften van schilders

De schilderbranche wordt weleens gezien als traditioneel, veranderingen worden niet altijd omarmd. Nochtans hebben schilders vaak te maken met fysieke belasting door het vele manuele werk. En dat geeft vaak op oudere leeftijd uitdagingen: kunnen schilders het werk wel volhouden zonder pijn of gezondheidsproblemen? De nieuwe generatie schilders heeft andere behoeften en eisen en vindt veiligheid en het feit dat je werk leuk moet blijven, een stuk belangrijker.

Om daaraan tegemoet te komen, wilde het team slimme toekomstbestendige tools ontwikkelen, met aandacht voor de behoeften van schilders en de mogelijkheden van technologie. Denk aan robots, exoskeletten en intelligente apparatuur. Het doel van het team was om samen met de schilderbranche te bedenken hoe hun toekomst eruit zou kunnen zien. Uit het onderzoek van het team blijkt dat schilders enthousiast zijn over het idee om over “superpowers” te beschikken, zoals hulptools die de veiligheid en het werkgemak vergroten, zonder in te boeten aan plezier en vakmanschap.

Uit ons onderzoek blijkt dat schilders enthousiast zijn over het idee over ‘superpowers’ te beschikken zoals tools die de veiligheid en het gemak vergroten, zonder in te boeten op plezier en vakmanschap.

― Marco Rozendaal

Naar nieuwe ontwerpen

Het projectteam ziet een toekomst waarin schilders hun werk in een inclusieve omgeving kunnen uitvoeren. Een beroep dat toegankelijk voor iedereen met de drive, passie en skills om te kunnen schilderen. Ook voor vrouwen, die momenteel ondervertegenwoordigd zijn in de Nederlandse schilderbranche. Elke schilder moet plezier in zijn werk vinden, van het begin van zijn carrière tot aan zijn pensioen.

Wat maakt slimme tools aanvaardbaar en waar moet rekening mee worden gehouden als ze in de praktijk worden ingezet? Eigenschappen zoals lay-out, werkpotentieel, hun aanwezigheid in de werkcontext, de interactiemogelijkheden en sociaal-ethische implicaties, waaronder vertrouwen en privacy, moesten onderzocht worden. Daarom werd het onderzoek- en ontwerpproces gedurende het hele programma in nauwe samenwerking met de doelgroep uitgevoerd.

Dit project laat zien hoe samenwerking met maatschappelijke partners helpt om de waarde van design te tonen, de kennis en vaardigheden van onze studenten in te zetten en onderzoekers de kans te geven om impact op de echte wereld te maken.

― Marco Rozendaal

Aanpak en resultaten

In samenwerking met MUZUS gebruikte het team context mapping om inzichten te verzamelen in de behoeften en wensen van schilders over toekomstige technologie. Dit onderzoek vormde de basis voor meerdere onderwijsprojecten, waaronder een afstudeerproject van Lenny Martinez, het keuzevak 'Interactive Formgiving', waarin studenten ‘design fictions’ creëerden met behulp van een filmische prototypingtechniek, en de cursus 'Advanced Concept Design', waarin studenten concepten bedachten voor slimme hulptools.

Het project heeft geleid tot een uitgebreid onderzoeksrapport van MUZUS waarin de bevindingen van de studenten zijn opgenomen, evenals een explainer video geproduceerd door Marica De Michele.

As a result of the context mapping research and the analysis of trends and developments in the painting profession, 3 design opportunities (1. Ensuring Health, 2. Enhancing Craftsmanship and 3. Embracing Uncertainty) were identified